In proiectul raportului, CE face o serie de recomandari care vor rezuma reformele specifice de care este nevoie pentru a se mentine progresul inregistrat sub MCV. Astfel, pentru responsabilitatea sistemului judiciar, Comisia invita Romania sa ia urmatoarele masuri:
- sa convina asupra unei politici intre CSM si Guvern pentru a promova responsabilitatea si integritatea in cadrul sistemului judiciar prin practici disciplinare convingatoare si jurisprudenta, cu repere clare pentru implementare. Sa foloseasca implementarea noilor legi pentru responsabilitatea disciplinara si promovarea in cadrul Inaltei Curti pentru a da un exemplu intregului sistem judiciar in ansamblu
- sa asigure o coordonare legala mai buna, instrumente disciplinare si de management pentru a proteja reputatia sistemului judiciar in cazurile grave de abateri, inclusiv deciziile cu privire la drepturile individuale, cum ar fi pensiile
- sa consolideze capacitatea si performanta Inspectiei Judiciare pentru a supraveghea responsabilitatea juridica prin urmarirea cazurilor individuale si pentru a promova eficienta juridica si consecventa si buna practica prin revizuiri periodice ale practicii la toate nivelurile sistemului judiciar
Pentru consecventa si transparenta procesului juridic, Comisia invita Romania sa ia urmatoarele masuri:
- sa dezvolte o abordare cuprinzatoare pentru a pune in aplicare structurile, procedurile si practicile necesare pentru a accelera unificarea practicii judiciare. Sa faca din unificarea practicii judiciare o prioritate de management pentru presedintii de tribunale si din consecventa un element important in cadrul sistemului de evaluare si promovare a judecatorilor. Sa asigure publicarea integrala, on-line si actualizari continue ale motivarilor deciziilor judecatoresti
- sa reformeze in continuare Inalta Curte pentru a permite o concentrare mai puternica pe unificarea practicii judiciare
Pentru eficienta actiunii judiciare, Comisia invita Romania sa ia urmatoarele masuri:
- sa stabileasca si sa implementeze in sistemul de tribunale directive clare privind darea sentintelor, managementul de caz si luarea in considerare a probelor in procesele penale, cu o atentie sporita acordata domeniilor in care au fost deja identificate deficiente, cum ar fi procesele complexe ce implica infractiuni economice si achizitiile publice
- sa introduca reforme pentru a publica motivarile curtii la scurt timp dupa pronuntarea deciziilor, sa suspende termenul de prescriptie la inceputul anchetei judiciare si sa amelioreze calitatea si disponibilitatea expertizei curtii
- sa continue masurile luate la Inalta Curte pentru a accelera procesele de mare coruptie, sa se asigure ca implinirea termenelor de prescriptie este evitata, sa introduca masuri similare in alte tribunale
- sa continue imbunatatirea consecventei si caracterului disuasiv al pedepselor aplicate in cazurile de mare coruptie in tribunalele din Romania
- sa se asigure ca rezultatele obtinute de Ministerul Public sunt continuate sub noua conducere.
Pentru integritate, Comisia invita Romania sa ia urmatoarele masuri:
- sa asigure rezultate convingatoare in privinta sanctiunilor prompte si disuasive. Sa eficientizeze examinarea judiciara a deciziilor Agentiei Nationale de Integitate (ANI) prin ameliorarea procedurilor judiciare si a practicii prin revizuirea campului de actiune legal al ANI, sa accelereze deciziile finale si sa imbunatateasca consecventa si caracterul lor disuasiv
- sa amelioreze cooperarea judiciara si a altor autoritati administrative cu ANI in scopul de a asigura schimburi eficiente de semnale si informatii operationale in toate cele trei domenii ale activitatii ANI. Cooperarea cu ANI ar trebui sa fie o masura de performanta clara pentru conducerea altor autoritati administrative
In lupta impotriva coruptiei, Comisia invita Romania sa ia urmatoarele masuri:
- sa se asigure ca rezultatele obtinute de DNA sunt continuate sub noua conducere
- sa implementeze noua Strategie Nationala Anticoruptie asa cum a fost elaborata si sa puna in functiune un sistem cuprinzator de monitorizare astfel incat toate agentiile guvernamentale sa fixeze tinte si sa redacteze rapoarte anuale, intr-un format comun si comparabil, cu privire la prevenirea si sanctionarea coruptiei, a fraudei si conflictului de interese. In acord cu Strategia, sa stabileasca norme procedurale clare si cele mai bune practici pentru deciziile Parlamentului in scopul de a permite anchetarea, arestarea si cercetarea parlamentarilor.
- sa demonstreze rezultate in ceea ce priveste acuzatia de spalare de bani ca infractiune de sine-statatoare si in ceea ce priveste furnizarea unor rezultate convingatoare in recuperarea produselor provenite din savarsirea de infractiuni, prin consolidarea practicii judiciare si aplicarea noii legi privind extinderea confiscarii averilor ilicite
- sa stabileasca o coordonare clara si un mecanism de monitorizare intre politie, procuratura si autoritatile de control administrativ, cu responsabilitati specifice pentru a asigura eficienta cooperarii si comunicarii in privinta coruptiei
- sa imbunatateasca rezultatele privind prevenirea si sanctionarea coruptiei, fraudei si conflictului de interese in achizitiile publice din toate sectoarele activitatii guvernamentale. In acest context, Romania va trebui sa furnizeze evidente corespunzatoare la recomandarile facute in urma examninarii externe a sistemului de achizitii publice desfasurate la initiativa Comisiei.