Experții au căutat adevărul despre Titanic încă de când celebra navă s-a scufundat pe 15 aprilie 1912. Înainte de voiajul mortal, White Star Line, compania care a gestionat RMS Titanic, a susținut că nava nu poate fi scufundată.
La o zi după dezastru, The New York Times a publicat un articol intitulat „Managerul White Star Line a insistat că Titanic nu poate fi scufundat chiar și la o zi după ce vasul a fost înghițit de ape”, scrie Daily Mail.
Acest detaliu a devenit atât de cunoscut, încât a fost folosit și în celebrul film regizat de James Cameron în 1977 despre tragedie.
De-a lungul anilor, experții s-au întrebat dacă White Star Line chiar credea că nava nu poate fi scufundată sau dacă aceasta a fost o strategie de marketing.
Adevărul despre Titanic, dezvăluit de un document din 1911
Un document puțin cunoscut, din anul 1911, poate dezvălui adevărul despre Titanic. Acesta a fost scris cu 1 an înainte de tragedie. În 1999, Richard Howells, expert în cadrul Universității din Leeds, a susținut că Titanic nu a fost „prezentat niciodată public drept un vas care nu poate fi scufundat înainte să înceapă voiajul pe 10 aprilie 1912”.
„Populația nu credea că Titanicul e un vas unic, care nu poate fi scufundat înainte de voiajul său,” a susținut Howells în 1999.
Citește și: Cum ar fi putut supraviețui Titanicul. Greșeala care a dus la dezastrul marin
„După ce s-a aflat vestea dezastrului, a fost altă poveste. A fost de parcă firma a prezentat Titanic drept de nescufundat de la început,” a continuat Howells.
Mai mult, Muzeul Roial Greenwich, considerat o autoritate în istoria maritimă, susține pe propriul site că „Titanicul nu a fost descris niciodată drept un vas care nu poate fi scufundat”.
Dar un document din 1911 combate aceste teorii. Un pasaj scris cu 1 an înainte de voiaj descrie Titanicul și nava sa soră Olympic drept „aceste 2 nave extraordinare au fost create pentru a nu putea fi scufundate”.
Unii experți consideră că acest document include adevărul despre Titanic și cum era prezentat vasul înainte să pornească la drumul maritim care s-a terminat în dezastru.
„Atunci când Olympic s-a izbit de HMS Hawke în septembrie 1911 și nu s-a scufundat, teoria despre cum Titanicul nu poate fi scufundat a fost întărită,” a declarat Joshua Allen Milford, expert în istoria Titanicului. „În ciuda dimensiunii și elementelor de la bord, a fost unul dintre motivele pentru care așteptările pentru Olympic și Titanic au fost atât de mari. Și ar fi putut duce la vânzarea mai multor bilete.”
Alte surse au descris Titanicul drept o navă care nu poate fi scufundată
Harland & Wolff e compania care a construit Titanicul. Potrivit lui Milford, firma „se mândrea cu design-ul creat”. Mai mult, a descris ambele nave drept „practic de nescufundat” de la început.
„Și jurnalul The Shipbuilder a folosit același termen,” a continuat expertul. „Aceste lucruri se întâmplau când navele încă erau în primele stadii de construcție și înainte ca una dintre ele să fie lansată.”
În plus, există mai multe rapoarte din iunie 1911, care descriu navele la fel. Într-un raport Irish News, e descrisă nava și sistemul cu mai multe compartimente, care poate preveni scufundarea.
Și căpitanul navei, Edward Smith, a susținut teoria. „Nu îmi imaginez nicio situație în care o navă s-ar scufunda. Nu pot concepe niciun dezastru vital. Metodele moderne de construcție au avansat foarte mult,” a declarat el în 1907.