De ce nu au păsările dinți! Explicația i-a bulersat pe toți!

Deși pare greu de crezut, păsările au avut inițial dinți! Totuși, de-a lungul timpului, evoluția le-a făcut pe îanripate să rămână „știrbe”! Motivul este surprinzător și i-a bulversat chiar și pe oamenii de știință.

Păsările moderne au ciocuri lipsite de dinţi. De-a lungul timpului, specialiştii au avansat mai multe ipoteze prin care s-a încercat să se explice prezenţa ciocurilor păsărilor. Conform unor cercetători, dispariţia dinţilor a făcut posibilă uşurarea greutăţii capului şi facilitarea zborului activ. Însă acest lucru nu ar explica de ce unii dinozauri carnivori din mezozoic, care erau incapabili să zboare, nu aveau dinţi, ci cioc, au obiectat cercetătorii de la Universitatea din Bonn în cadrul unui studiu publicat în jurnalul Biology Letters (Royal Society).

De ce nu au păsările dinți! Explicația i-a bulersat pe toți!

De ce nu au păsările dinți?

Prima explicație oferită de oameii de știință s-a demonstrat a fi nu tocmai precisă. Teza cel mai frecvent acceptată pentru motivul dispariţiei dinţilor este cea a unei schimbări care a intervenit în dieta păsărilor. Astfel, ciocul ar fi permis apucarea mai uşoară a anumitor tipuri de alimente, precum seminţele, fapt ce ar fi facilitat supravieţuirea acestor vieţuitoare în timpul marii extincţii a speciilor de acum 65 de milioane de ani, cauzată în special de impactul unui asteroid uriaş cu Pământul, fenomen care a bulversat clima planetei.

Adevăratul motiv pentru care păsările nu au dinți!

Cercetătorii de la Universitatea din Bonn au prezentat miercuri o nouă ipoteză privind strategia de reproducţie a dinozaurilor aviari şi durata de incubaţie a ouălor. Studiul acestora se bazează pe o cercetare recentă a paleontologilor americani care a scos în evidenţă incubaţia lentă a ouălor de dinozaur. Acest proces ar fi durat câteva luni, ca şi în cazul reptilelor primitive, însă la păsări moderne durata este mult mai scurtă (de la zece zile la câteva săptămâni). Potrivit oamenilor de ştiinţă, un rol important în acest caz îl au... dinţii.

De ce nu au păsările dinți! Explicația i-a bulersat pe toți!

Procesul de dezvoltare a danturii la dinozauri dura aproximativ 60% din perioada de incubaţie. Cu alte cuvinte, embrionul trebuia să aştepte în ouă finalizarea apariţiei dinţilor, după cum au subliniat cercetătorii Tzu-Ruei Yang şi Martin Sander, potrivit Agerpres.

Însă ouăle constituie o ţintă favorită pentru prădători, de aceea majoritatea dinozaurilor le îngropau şi nu mai erau preocupaţi de ele.

Astfel, o perioadă mai scurtă de incubaţie a permis eclozarea mai rapidă şi a oferit ''un important avantaj'' din punct de vedere evolutiv.

Sursa: Agerpres