După ''Găleata cu gheață'' (Ice Bucket Challenge), o nouă provocare ia amploare, stârnind în același timp controverse: ''Găleata cu monede''!
Ce ați face dacă v-ați trezi față în față cu o găleată cu monede însoțită de un anunț prin care sunteți îndemnați să vă serviți dacă aveți nevoie de bani? În China, această provocare ia amploare și numeroase astfel de găleți pline cu monede de 1 yuan (echivalentul a 15 cenți americani) au fost observate în ultima vreme la intrarea în stații de metrou, pe trotuare și în pasaje pietonale din mai multe orașe.
Gălețile sunt însoțite de panouri pe care scrie: ''Luați în caz de nevoie, dar nu mai mult de 5 yuani''.
Conform National Business Daily, o astfel de găleată cu monede a fost amplasată recent într-o stație de metrou din apropierea uneia dintre cele mai aglomerate străzi din Chengdu, capitala provinciei Sichuan din sud-vestul Chinei. O cameră ascunsă a înregistrat ce s-a întâmplat.
Unele persoane au făcut fotografii și le-au încărcat pe internet, altele au ezitat înainte de a lua câteva monede, iar alți trecători au profitat de ocazie pentru a-și educa copiii.
Părerile internauților sunt împărțite cu privire la această provocare.
''Am văzut 'testul' din stația de metrou și nimeni nu a luat nicio monedă'', se arată într-un comentariu pe microblogul Sina Weibo. ''Poate că acest lucru s-a întâmplat deoarece oamenii se schimbă în bine''.
''Cred că e minunat'', scrie un alt utilizator Weibo. ''Când nu ai mărunțiș pentru autobuz, poți schimba bancnotele în monede''.
Însă, multe persoane se arată suspicioase și consideră că această provocare este ''lipsită de sens'' deoarece nu este ''științifică''.
''O cameră este amplasată în apropiere, așa că cine ar îndrăzni să fure ceva?'', scrie un alt utilizator.
În timp ce opinia publică rămâne împărțită, există voci care sugerează că aceasta nu ar fi decât o strategie de marketing cunoscută sub denumirea de ''clickbait''. Potrivit Chengdu Economic Daily, o companie de tehnologie ar fi pus la cale campania pentru a atrage mai mulți utilizatori pe contul său WeChat, precizează Xinhua, arată Agerpres.
Gao Zhuancheng, din cadrul Institutului de Cercetări Sociologice al Academiei de Științe Sociale Shanxi, a declarat că această provocare este una prea simplă pentru a se putea discuta despre moralitate. ''În loc să se testeze râvna oamenilor pentru bani, cred că este mai degrabă un test al încrederii pe care o au unul în altul'', a spus Gao. ''Dacă e o capcană? Oamenii sunt suspicioși cu privire la aceasta deoarece puțini vor încerca, în mod voluntar, să facă ceva necunoscut în public'', a completat el.