Presedintele a aratat ca exista un folclor legat de deficitul buget: "Atat in folclorul politic, cat si in acceptiunea larga a economistilor, s-a instaurat cifra magica 3. Deficit de 3%. Atata timp cat il ai, esti in regula. Obligatia din acest act, extrem de important al Uniunii, destinat sa sustina moneda euro, fixeaza un deficit de maxim 0,5%".
Basescu a aratat si care este una dintre cauzele principale ale crizei fundamentale la care s-a ajuns. "Una din cauzele fundamentale pentru care s-a ajuns la aceasta criza de neincredere in statele Uniunii a fost ascunderea miezului pactului de crestere, care spunea de deficit de maxim 0,5%, cu recomandarea de a merge pe excedente, pentru a asigura stabilitatea in UE".
Conform presedintelui, un alt pilon pe care s-a sprijinit avansul UE a fost Agenda Lisabona, stabilita in 2000, pentru o perioada de zece ani. "Pe fond, era vorba despre reforme structurale. Din pacate, nici Agenda Lisabona nu a avut elemente de coercitie impotriva statelor care nu respectau obiectivele sau programele de atingere a obiectivelor si acolo erau prevederi extrem de importante".
Ca o concluzie, Basescu a aratat ca "aceasta criza ne-a facut sa descoperim cateva realitati si sa le tratam altfel": "Nu avem mecanisme care sa sustina disciplina bugetara. Aceste mecanisme nu exista nici in acest moment".
Seful statului a aratat ca, in acest moment, UE este un urias santier: "Aceste constatari ne-au facut sa transformam UE intr-un urias santier. Deciziile de la Bruxelles fac din UE un urias santier care se reconstruieste, institutional. Imping lucrurile catre ce deja s-a decis si anume ca UE se completeaza cu o uniune fiscala si economica. Toate deciziile imping de la o uniune monetara la o uniune fiscala si economica".
Iata si alte declaratii facute de Traian Basescu:
Pana la sfarsitul anului incepe procesul de pregatire a summit-ului din martie, cand statele UE trebuie sa adopte deciziile luate la Bruxelles.
Prin acordul de uniune fiscala se realizeaza in primul rand un raspuns european la criza.
Deciziile adoptate la ultimul Consiliu European au cateva scopuri, iar cel mai important este prezervarea Uniunii.
Acordul impinge inspre politici de calitate in statele membre.
Aceasta abordare decisa de sefii de stat si de Guvern la Bruxelles este de natura sa puna capat populismului.
Pana la urma, miza ultima nu este delegarea de competente catre Bruxelles. Nu acesta a fost obiectivul, dar acesta este mijlocul prin care poate exista o supraveghere corecta a politicilor fiscale si economice ale statelor.
Telul ultim al acestor eforturi este mutarea politicilor economice ale statelor UE catre o zona a sustenabilitatii.
Modul cum se vor desfasura lucrurile in UE in perioada urmatoare are darul de a nu permite sa fie tari care nu duc politici de calitate, dar se ascund acolo, in marea familie UE. Nimeni nu mai poate miza ca propriile politici ineficiente vor fi acoperite de statele care fac politici responsabile.
Un alt element este legat de revenirea la normalitate, prin politicile care impun respectarea prevederilor de la Maastricht - deficit structural de maximum 0,5%. Acest obiectiv a devenit o obligatie, nu mai este la latitudinea nimanui.
Pana la 31.12.2012, aceasta obligatie trebuie trecuta in Constitutie.
Mai este si obligatia ca toate statele membre UE, cu accent deosebit pe statele zonei euro, sa revina la deficite de maximum 0,5% si la gradul de indatorare de maximum 60%, cu un program intocmit de UE.
Foarte multi, dupa declaratia mea de la Bruxelles, prin studiouri de televiziune, isi smulgeau capul de pe umeri si il dadeau de pereti "ia uite cum ne subjuga UE, ia uite ce-a facut Basescu". Aceste prevederi se aplica tuturor tarilor UE, si Romaniei, si Spaniei, si Frantei.
Noi nu suntem in situatia de a avea astfel de programe, mergem spre deficit zero in 2013.
Fara revenirea la un nivel acceptabil de indatorare, statele UE nu mai pot mentine bunastarea cetatenilor.
Se va trece la o politica de reducere a indatorarii, cu costurile specifice: reduceri puternice de cheltuieli ale statului in toate tarile UE, inghetari de salarii si pensii si poate chiar reduceri.
Statele UE nu mai pot trimite bugetul la Parlament fara o consultare prealabila cu UE, care va spune daca este sustenabil.
Statele care sunt in pericol de deficit excesiv sau au deficit excesiv intra sub monitorizare permanenta.
Sanctiunile nu au fost stabilite inca, acestea se analizeaza. Deja exista un grup de experti care lucreaza la punerea in practica a Proiectului de acord.
Eu am anuntat la Bruxelles ca Romania va participa la acest Pact de stabilitate fiscala si sper ca Parlamentul sa nu aiba alt punct de vedere.
Acordul va fi adoptat de Consiliul European din luna martie.