În orice caz, se anunță din nou schimbări pe piața muncii! Lucy Adams, fostul HR Manager BBC vine în România, la LEAP, să povestească despre cum se vor schimba locurile de muncă și cum poți ține pasul cu aceste transformări.
Text: Steluța Năstase-Lupu
Cum va arăta locul tău de muncă
Lucy Adams va vorbi la LEAP (Learn. Explore. Apply. Play) despre acei factori care vor perturba locul de muncă în următorii ani, printre care noile tehnologii și lucrul flexibil, dar despre cum te poți adapta lor. Este prima ediție a unei conferințe internaționale, organizate de eJobs și Târgul de Cariere la care merită să participi pentru că este adresată profesioniștilor din toate domeniile.
Lucy Adams a trecut prin schimbări organizaționale importante și s-a adaptat de fiecare dată. Timp de 10 ani a lucrat pentru companii din domenii diferite precum servicii, juridic și media. A condus echipe de HR în perioade turbulente (mai ales la BBC), unde a adus și schimbări organizaționale semnificative, punând accent pe relațiile cu oamenii. S-a lovit însă de fiecare dată de lipsa de inovație. În 2014 și-a deschis propria agenție de HR, Distruptive HR și acum combină expertiza sa cu o abordare nouă, dar practică. Va povesti despre schimbările care vor apărea pe piața muncii, despre jobul pe care îl poți face oricând și de oriunde (în anumite limite), având la îndemână și tehnologia necesară. Nu este ușor să deprinzi noțiuni noi într-un timp scurt și tendința este să te retragi cu laptopul tău. Pentru a-ți fi mai ușor, nu ar trebui să ignori relațiile umane cu managerii și colegii. Dincontră, ar trebui să le pui pe primul plan.
Care crezi că este rolul jocului în mediul corporate?
Cred că este vital să stimulezi inovația și creșterea, oamenii trebuie să aibă ocazia să experimenteze, să încerce lucruri noi și să se bucure de energia respectivă. Din păcate, uneori încercăm să forțăm jocul, să-l impunem oamenilor ca „distracție organizată” și asta nu este o idee bună!
Ce ar putea perturba locul de muncă în anii următori?
- Economia de tip „gig” sau de sharing (munca oricând, de oriunde, la cerere, n.r. tip Uber) și tehnologia vor influența locurile de muncă tradiționale. Acesta vor arăta și se vor simți foarte diferit.
- AI și modul în care va schimba și, să sperăm, va îmbunătăți experiența angajaților.
- Lucrul flexibil, de la distanță și virtual va transforma natura echipelor, leadership-ul și noțiunea de loc de muncă.
Ce poate face un manager atunci când există o diferență considerabilă de vârstă între membrii echipei?
Cred că managerii trebuie să-și asume că oamenii sunt la fel doar dacă sunt de aceeași vârstă. Important este să înțeleagă diferențele dintre ei, ca oameni, și nu doar cele dintre categorii de vârstă. Să înțeleagă că au personalități diferite, că sunt introvertiți sau extrovertiți, ce îi motivează, ce stil de management le place și cum preferă să se comunice cu ei. Dacă managerul are această perspectivă și înțelegere, el poate încerca stiluri diferite de leadership pentru a răspunde nevoilor lor diferite.
Cum poate o companie să se diferențieze de concurență pe o piață precum cea din România, unde nu sunt suficienți candidați?
Ar trebui să pună accent pe experiența angajaților, care ar trebui să fie specială și unică. Să definească clar prin ce se diferențiază și care este brandul său. Apoi, să se gândească cum ar dori să se simtă oamenii săi, mai degrabă decât la procesele pe care ar trebui să le implementeze.
O companie trebuie să iasă în evidență prin crearea de experiențe, prin „momente de adevăr” care arată cine este. Desigur, există mai multe modalități prin care se poate face remarcată, dar aș sugera să implice angajații actuali și să construiască o campanie cu brand ambassadors. Aceasta va avea mai mult impact decât o campanie glossy.
Cum arată un brand angajator atractiv în 2020?
Onestitatea și integritatea sunt importante în a atrage talentele. Nu te prefaci că ești ceva ce nu ești. Claritatea, de asemenea, este importantă. Să arăți ce faci, despre ce este business-ul tău și să ai un scop. Feedback-ul pozitiv pe site-uri de socializare contează mult. Angajații sunt, de asemenea, o parte vitală a poveștii de brand.
În România, candidații se plâng că nu există suficient feedback din partea angajatorilor. Cum putem determina un HR Manager să înceapă să ofere feedback?
Cred că în primul rând ar trebui întrebat de ce nu oferă feedback. O explicație ar fi că managerii nu sunt implicați suficient și consideră că este responsabilitatea HR-ului să se ocupe de tot procesul de recrutare.
Companiile care excelează aici au managerii mult mai implicați de la bun început. Aceștia construiesc relații cu un grup mare de talente înainte de a anunța că au un post vacant în companie și de a se ocupa de procesul de angajare. De asemenea, trebuie să filtrăm oamenii cu ajutorul tehnologiei, astfel încât să nu pierdem timpul candidaților și managerilor cu întâlniri față în față inutile.