Productii ale anilor optzeci, feriboturile Eforie si Mangalia au fost functionale pana in primavara lui 2009. Navele ar fi trebuit sa faca legatura intre Portul Constanta - Turcia si Georgia initial, si in perspectiva chiar spre Orientul Mijlociu si Asia Centrala. Au facut profit cativa ani, cand navele transportau vagoane, tiruri cu diferite marfuri si chiar armament.
Daca ar fi repuse in functiune, Romania ar putea obtine cel putin 2 milioane de euro pe an din transportul pe apa.
Eforie si Mangalia sunt doua dintre cele mai mari feriboturi din lume. Doar pe aceasta nava ar putea fi incarcate aproape 100 de vagoane de marfa sau 80 de tiruri. Iar daca vorbim de autoturisme, atunci aici vor incapea, pe toate cele 3 niveluri, peste o mie de vehicule.
Pentru oficialii de la Bucuresti, insa, cele doua nave sunt un morman de fiare vechi care necesita cheltuieli de intretinere de 225 de mii de euro. In plus, se afla sub sechestru al Fiscului pentru datorii de peste 1 milion de euro.
Pentru a le reporni, oficialii CFR Marfa sustin ca au nevoie de 50 de milioane de euro. Specialistii spun insa ca ar fi suficienta o suma de zece ori mai mica.
Cu scoaterea din uz a feriboturilor Eforie si Mangalia, statul roman mai ramane cu doar doua nave din flota comerciala care sunt utilizate in prezent pentru cercetare. Pana in 89, statul roman avea peste 300 de nave comerciale.