Nu avem voie să uităm! 12 ani de la explozia de la Mihăileşti, cel mai mare dezastru produs pe şoselele din România. "Era o zi ca de doliu! Cădeau obiecte din cer şi alergam cu ochii întredeschişi"

 
+5 click pentru
galerie

24 mai 2004. Comuna buzoiană Mihăileşti a fost martora unei tragedii. O explozie puternică, înregistrată în jurul orei 5:50 pe DE 85, în dreptul acestei localităţi, a semănat moartea pe un perimetru de aproximativ un kilometru. Deflagraţia s-a soldat cu 18 morţi şi 13 răniţi. Doi dintre cei care şi-au pierdut viaţa au fost colegi de-ai noştri: Elena Popescu (26 de ani) şi Ionuţ Barbu (25 de ani), corespondenţii Antena 1

La ora 5:50 o explozie la 32 de de kilometri de Buzău avea să schimbe România pentru totdeauna!

Totul începe cu momentul în care şoferul Florin Marcu pierde controlul vehiculului şi intră în şanţ. Camionul cu 400 de saci de azotat de amoniu de la Combinatul Chimic Doljchim se răstoarnă pe o parte şi ia foc, în partea din faţă. La ora 5.30, sosesc două echipaje de pompieri din Buzău, şeful postului de Poliţie din Mihăileşti şi doi corespondenţi Antena 1, cameramanul Ionuţ Barbu şi reporterul Elena Popescu.

În timp ce se acţionează pentru stingerea incendiului, în jurul orei 5.50, camionul explodează. Mor pe loc 18 persoane şi alţi 13 sunt răniţi.

Resturi umane şi ale camionului sunt aruncate de suflu pe o rază de peste un kilometru. Şoseaua este distrusă pe o lungime de peste 30 de metri, în urma exploziei formându-se un crater cu adâncimea de 7 metri.

"CĂDEAU OBIECTE DIN CER, ALERGAM CU OCHII ÎNTREDESCHIŞI SĂ NU DEA VREO MAŞINĂ PESTE MINE...."

Sorin Teşcan este unul dintre cei cinci militari în termen de la pompieri care au scăpat cu viaţă.

„ Îmi este greu să vorbesc chiar dacă rănile s-au închis, însă durerea rămâne. Îmi amintesc de parcă ar fi fost ieri. Era o zi mohorât, ploioasă, parcă de doliu. Aflasem că e un camion răsturnat. Am plecat cu sirene, alarme iar la Mihăileşti am găsit un nor de fum gălbui şi autotrenul răsturnat pe stânga. A coborât radiotelefonistul cu comandantul gărzii de intervenţie ca să facă cercetarea şi s transmită la bază”, a declarat Sorin Teşcan, conform Adevărul.ro.    

Autocisterna se afla la peste 100 de metri distanţă de TIR-ul răsturnat iar Teşcan a coborât să asigure dispozitivul de stingere. Un coleg a venit şi i-a cerut încă o rolă de furtun şi a urcat din nou în camion. 

„I-am aruncat rola şi exact atunci a fost explozia. Pe moment chiar nu ştiam ce e. Nu se vedea nimic din cauza prafului. Am coborât din autospecială şi nu se vedea nimic la jumătate de metru. Apoi am auzit cum cad bucăţi din aer, după care m-am băgat sub cabina autospecialei ca să mă adăpostesc”.    

Supravieţuitorul mărturiseşte că imediat a început o răpăială din cauza obiectelor care cădeau din cer apoi a venit mult fum pe sub camion, moment în care a decis să părăsescă zona. 

„Am alergat cu ochii întredeschişi, că nu cumva să dea vreo maşină peste mine. Era un TIR oprit, cu parbrizul spart şi bucăţi de pământ pe şosea. Apoi am văzut un om, i-am cerut un telefon, mi l-a dat şi am sunat la dispecerat ca să spun să trimită descarcerarea”.

ANTENA 1, ÎN DOLIU!

Alături de cei şapte pompieri, la Mihăileşti şi-au pierdut viaţa, în urmă cu 11 ani şi jurnaliştii Elena Popescu şi Ionuţ Barbu, corespondenţi Antena 1, care au ajuns primii la locul în care tirul era răsturnat pe o parte, pe marginea carosabilului. 

Elena Popescu avea 26 de ani, era redactor-şef la ATN Trust Press Buzău şi, de două luni, era corespondent al Antenei 1. Iubea călătoriile şi îi plăcea să citească.

Operatorul ei, Ionuţ Barbu, avea 24 de ani şi era absolvent de Politehnică. A apucat să înregistreze imagini până la ultima secundă înainte deflagraţiei, cadre în care se disting două focare de incendiu, camionul răsturnat, azotatul scurs pe pământ.

Înregistrărille şi camera video au fost recuperate ulterior de reporterii Antena 1, nu de procurori, de la localnicii din Mihăileşti. Oamenii le găsiseră pe câmp.


 

La doar cinci ore de la tragedie, ancheta se închide!

În jurul orei 6.00, la faţa locului apar echipaje ale poliţiei buzoiene, urmate de specialişti de la Protecţia Civilă. Reprezentanţi ai Parchetului Buzău împrejmuiesc zona pe un diametru de 500 de metri. În jurul orei 9.30 soseşte un pluton de jandarmi pentru a strânge rămăşiţele rezultate în urma exploziei. La doar cinci ore de la producerea exploziei, ancheta de la faţa locului se închide, iar buldozerele şi excavatoarele încep astuparea craterului şi repararea şoselei.

În urma unei campanii de presă, în noaptea de marţi spre miercuri, ministrul Justiţiei, Cristian Diaconescu, face o inspecţie la Mihăileşti. Ancheta este redeschisă, iar echipa de procurori care face cercetarea este schimbată. Până la sfârşitul săptămânii, apar primele ipoteze privind producerea accidentului.

Prima ar fi aceea că, în momentul în care autotrenul a intrat în şanţ, rezervorul s-a lovit de un cap de pod, s-a spart şi a luat foc din cauza unui scurtcircuit la bateria camionului.

A doua ipoteză este că sursa de foc a pornit din cabina autocamionului. Procurorii stabilesc la scurt timp că explozia de la Mihăileşti a generat distrugeri totalizând peste 2,6 miliarde lei vechi. Guvernul României acordă câte un ajutor de urgenţă pentru familiile victimelor, în valoare de 120 de milioane de lei. Şi răniţii primesc câte un ajutor în valoare de 60 de milioane de lei.

Vinovaţii pentru cumplitul accident plătesc, însă durerea celor rămaşi în viaţă rămâne...

Vinovaţi de producerea dezastrului de la Mihăileşti au fost găsiţi cei trei reprezentanţi ai firmelor care au asigurat transportul şi livrarea azotatului de amoniu: Ionel Neagoe, administratorul Ney Transport SRL, Mihai Gună, patronul Mihtrans SRL, şi Ion Gherghe, fost director al combinatului Doljchim din Craiova.

Aceştia au fost condamnaţi la câte patru ani de închisoare, după un lung şi dificil proces. În decembrie 2006, Ionel Neagoe, Mihai Guna şi Ion Gherghe au fost condamnaţi de Judecătoria Focşani la patru ani de închisoare cu executare, fiecare, şi la plata unor despăgubiri.

Bilanţul tragic:

Alin Magearu, 37 de ani, Buzău

Camelia Simion, 50 de ani, Râmnicu Sărat

Daniel Pelmuş, 37 de ani, Mihăileşti, Buzău

Doru Mihai Mihalache, căpitan, 33 de ani, Buzău

Elena Popescu, reporter, 26 de ani, Valea Râmnicului, Buzău

Emil Şerbu, Valea Râmnicului, Buzău

Florin Valentin Oprea, locotenent post-mortem, 21 de ani, Blăjani, Buzău

Georgian Medeleanu, locotenent post-mortem, 21 de ani, Blăjani, Buzău

Ion Tudose, 34 de ani, Mihăileşti, Buzău

Ionuţ Ovidiu Barbu, cameraman, 25 de ani, Buzău

Liviu Stan, locotenet post-mortem, 23 de ani, Tisău, Buzău

Marian Ailincăi, 26 de ani

Nicolae Jianu, locotenent post-mortem, 25 de ani, Ruşeţu, Buzău

Râca Ionescu, 34 de ani, din Mihăileşti, Buzău

Romeo Necula, maior post-mortem, 35 de ani, Verneşti, Buzău

Valentin Cezar Manta, locotenent post-mortem, 21 de ani, Tisău, Buzău

Valentin Magearu, 23 de ani, Buzău

Roman Marcu Florin, 36 de ani, Craiova, şoferul TIR-ului.



facebook whatsapp twitter pinterest
PARTENERI