"Sunau intruna, tot ca sa ne tina in starea de teroare, sa ne iesim din fire, sa ne enervam sa nu avem liniste. Suna telefonul meu primul, dupa care suna al sotului, imediat. Pe urma suna fixul!"
Asa au inceput problemele pentru Diana Moldoveanu care a girat in urma cu 10 ani cardul de credit al unui coleg de serviciu, in valoare de 1.900 de lei. Pentru ca imprumutul nu a fost achitat, in 2008, banca a apelat la o societate de recuperari. Asa ca doamna Moldoveanu s-a trezit anul trecut cu toate conturile blocate si cu o datorie care ajunsese la 8.000 de lei. Nici titularul cardului, nici al doilea girant, nu erau de gasit.
Doamna Moldoveanu a pierdut pana acum peste 6.000 de lei. Alti 1.300 i-au fost retinuti direct din cont. Restul s-a dus pe cheltuieli de judecata. Nu vrea sa achite o datorie care nu ii apartine, indiferent de presiunile recuperatorilor.
"Bat si la usile vecinilor sau dau telefoane si la parinti pentru a pune si mai multa presiune pe debitor. Se simt urmariti de diverse persoane cu geamantane in mana", spune avocatul Gheorghe Piperea.
Si daca metoda telefoanelor abuzive nu functioneaza, recuperatorii trec la amenintari. Conform statisticilor, 850.000 de romani sunt tinta recuperatorilor de creante. Un milion de romani risca sa ajunga si ei victime, daca nu-si platesc datoriile. Mai ales daca au ghinionul sa intre in vizorul firmelor cu metode de camatarie.
Specialistii ii sfatuiesc pe toti cei care se confrunta cu astfel de situatii sa se adreseze, in primul rand, Oficiului pentru Protectia Consumatorului. Sa depuna plangeri si cereri, iar daca presiunile continua, sa ceara ajutorul unui avocat. Spre deosebire de Romania, care nu are o legislatie despre cum se recupereaza corect o datorie, Ungaria dar si alte state europene au legile prin care isi protejeaza cetatenii de abuzuri.