Noile prevederi ale codului etic pentru cadrele didactice interzic acestora să predea la clasă unde este elev propriul copil, măsură considerată exagerată de profesori, deoarece reprezintă "o restrângere a dreptului cadrului didactic".
Directorul Colegiului "Mihai Viteazul" din Ploiești, Gabriel Tagă,citat de www.portalinvatamant.ro, consideră că un cod etic în educație este binevenit, că pentru orice altă profesie", însă nouă variantă este discutabilă sub anumite aspecte. Unul dintre acestea este, în opinia directorului, prevederea conform căreia un cadru didactic nu poate predă la clasă unde este elev copilul sau decât dacă este singurul de specialitatea respectivă din școală, prevedere pe care profesorul ploieștean o consideră "exagerată".
"Nu ai voie să ai propriul copil că elev decât dacă în școală este un singur profesor care predă materia respectivă-acest lucru mi se pare ușor exagerat. Dacă poți avea totuși copilul când e un singur profesor în școală, din punct de vedere juridic de ce nu l-ai avea și când sunt doi profesori? Deci se contrazic din punct de vedere juridic aceste lucruri. Îl ai sau nu-l ai, nu numai în anumite condiții. Deci e o restrângere a dreptului cadrului didactic, pentru că poate în școală respectivă sunt doi profesori, unul este cadru didactic care este un profesor eminent și celălalt nu este un profesor foarte bun. Și atunci este obligat să-și dea copilul la un profesor mai slab", a spus Gabriel Tagă.
Profesorul atrage atenția și asupra noțiunii de fraudă, așa cum este ea înțeleasă în contextul relației dintre cadrele didactice și elevi.
Părerea sindicatelor, importantă
"Se insistă foarte mult pe ideea de fraudă, dar gândiți-va ce înseamnă să primești un buchet de flori. Pe actualul cod un buchet de flori înseamnă un folos necuvenit. Deja intrăm în niște amănunte care pot avea diverse interpretări", a mai spus Tagă.
Profesorul Gabriel Tagă a precizat că autoritățile din domeniul educației "trebuie să asculte și părerea sindicatelor", menționând că își exprimă aceste puncte de vedere în calitate de cadru didactic și nu de director al unei unități de învățământ.
Elaborarea unui astfel de cod a început în urmă cu câțiva ani, însă s-a oprit la stadiul de proiect, pentru că prioritate a avut Strategia anticorupție în educație, aprobată printr-un ordin al Ministerului Educației în 2013. Strategia face referire la Codul etic pentru învățământul preuniversitar, Codul de referință al eticii și deontologiei universitare, precum și la monitorizarea activității Consiliului Nați