Introducerea testelor grilă la Evaluarea Națională și la Bacalureat a stârnit controverse, iar un critic literar și fost profesor de Limba și Literatura Română a explicat de ce acestea sunt inutile.
În cadrul unui interviu pentru Hotnews, Luminița Corneanu, critic literar și fost profesor de limba și literatura română, a explicat că introducerea testelor grilă este inutilă, întrucât elevii vor ghici răspunsul.
„Testul grilă la literatură este irelevant. Ba mai mult, este o metodă de a ne fura căciula. Dacă variantele oferite elevilor sunt suficient de diferențiate, orice elev va „ghici” răspunsul corect și va lua bacalaureatul. Din păcate, asta nu ne va spune nimic despre capacitatea acelui elev de a înțelege lumea din jurul lui, de a empatiza cu un text, de a recepta critic un mesaj”, arată critical literar.
Ba mai mult, ea a precizat că a aceste teste de la Limba și Literatura Română nu va măsura dacă elevii și-au format gândirea critică: „Un alt obiectiv major al studiului literaturii este, conform programei școlare de clasa a XII-a, „stimularea gândirii autonome, reflexive și critice în raport cu diversele mesaje receptate”. Introducerea, acum, a testului grilă/ itemilor obiectivi, la proba de limba și literatura română, îmi pare o recunoaștere a eșecului școlii românești de a forma gândirea autonomă și critică. Atunci când ți-ai propus un așa înalt ideal, nu poți coborî ștacheta evaluării până la nivelul itemilor obiectivi, care la disciplinele umaniste nu pot verifica decât capacități de tip reproductiv și care mizează pe recunoaștere mai curând decât pe identificarea autentică de soluții de către elev”, a spus Luminița Corneanu.
Ministerul Educației a publicat miercuri modelele de subiecte pentru bacalaureat și Evaluarea Națională, iar 40% din acestea sunt sub formă de test grilă. La scurt timp, însă, ele au fost retrase de pe internet.