"Arta poate fi puternică, dar dezaprobăm cu putere folosirea maimuţelor ca imagini în lupta împotriva rasismului şi suntem surprinşi de totala lipsă de consultare", a arătat clubul AC Milan, într-un comunicat.
Art can be powerful, but we strongly disagree with the use of monkeys as images in the fight against racism and were surprised by the total lack of consultation.
— AC Milan (@acmilan)
"AS Roma este foarte surprinsă să vadă pe reţelele de socializare maimuţe pictate pe tablouri, în ceea ce pare a fi o campanie de luptă împotriva rasismului din Serie A. Ştim că liga vrea să combată rasismul, dar nu credem că acesta este cel mai bun mijloc de a o face", a precizat şi clubul din capitala Italiei.
O operă de artă lansată luni, în cadrul campaniei antirasism din Serie A, care înfăţişează trei maimuţe, a fost primită cu ostilitate pe reţelele de socializare, informează CNN.
În Serie A s-a înregistrat în acest sezon o escaladare a rasismului pe stadioane, iar liga profesionistă italiană a comandat o operă de artă care să-i convingă pe suporteri să nu mai imite sunete de maimuţă la adresa jucătorilor de culoare.
Artistul Simone Fugazzotto şi-a prezentat proiectul responsabililor Seria A cu ocazia finalei Cupei Italiei din mai, dintre Lazio şi Atalanta, iar opera lui a fost prezentată luni.
"Tripticul" lui avea intenţia de arăta că nu există diferenţe între oameni şi maimuţe, iar ideea i-a venit urmărind un meci între Inter Milano şi Napoli.
"Toată lumea a făcut sunete de maimuţă la adresa lui Koulibaly, un jucător pe care îl respect. Întotdeauna am pictat maimuţe de cinci până la şase ani, aşa că m-am gândit că aş putea face această operă ca să arăt că toţi suntem maimuţe. Aşa că am făcut o maimuţă occidentală, cu ochi albaştri, una asiatică, având ochii migdalaţi şi maimuţa neagră în centru, din care ne tragem toţi, asta ne spune teoria evoluţiei. Maimuţa devine scânteia care ne învaţă pe fiecare că nu este nicio diferenţă. Nu este că unul este om şi altul maimuţă. În acest punct, toţi suntem maimuţe... dacă ei simt cu adevărat nevoia de a-i spune unui jucător negru că el este una", a explicat Simone Fugazzotto.
Potrivit ligii profesioniste italiene, opera are ca obiectiv să apere valorile integrării, multiculturalismului şi fraternităţii.
Creaţia artistului italian nu a fost primită bine, fiind aspru criticată.
"Aceste creaţii sunt o atrocitate, vor fi periculoase şi vor continua dezumanizarea oamenilor cu origini africane. Este dificil de înţeles la ce s-a gândit Serie A, pe cine a consultat. Este vremea ca grupările progresiste din ligă să-şi facă auzită vocea lor", a scris FARE, organizaţia care luptă împotriva rasismului în fotbal, pe Twitter.
Fostul internaţional englez Stan Collymore a precizat: "Fantastic să vezi Serie A şi posterele campaniei antirasism (da, este cu adevărat real). Poate înnegresc mascotele ca o tuşă finală."
Agentul de jucători Jen Mendelewitsch a scris pe Twitter: "Campania <nu rasimului> a Serie A. Vă rog spuneţi-mi că e o glumă!"
Într-un e-mail adresat CNN, Fugazzotto a spus că a rămas "complet şocat" de reacţii şi a întrebat de ce când a prezentat opera de artă în mai nimeni nu a spus nimic.
"Ca să înţelegi această lucrare trebuie să intri în lumea mea şi să vezi maimuţele ca protagoniste ale operelor mele de-a lungul timpului şi ca o metaforă a fiinţei umane. De-a lungul anilor am pictat aproape orice virtute, slăbiciune şi nebunie a fiinţei umane prin forma unui cimpanzeu care mi-a permis să exprim sufletul fiinţei umane prin infăţişări, dar ridiculizând apucăturile, ticurile şi obiceiurile nesănătoase", a declarat artistul.
Reprezentanţii ligii profesioniste italiene nu au comentat pe marginea reacţiilor negative de pe reţelele de socializare.
Managerul general al Serie A, Luigi de Siervo, a spus că liga italiană a adoptat o abordare în trei paşi penturu combaterea rasismului. Toate cele 20 de cluburi din Serie A au semnat o cartă de principii împotriva rasismului, securitatea pe stadioane va fi îmbunătăţită, şi prin folosirea programelor de recunoaştere facială pentru identificarea fanilor rasişti, şi o iniţiativă culturală, din care face parte şi opera lui Fugazzotto.
Nu este pentru prima dată când o iniţiativă antirasism este criticată în Italia.
Prima pagină a ediţiei din 5 decembrie a cotidianului Corrierre dello Sport a fost interpetată ca având conotaţii rasiste, deşi sensul s-a dorit a fi cel opus.
"Black Friday", a tritrat cotidianul citat, peste imaginile jucătorilor Romelu Lukaku şi Chris Smalling, foşti coechipieri la Manchester United, acum la Inter, primul, respectiv Roma, echipe care s-au întâlnit, la 5 decembrie, la Milano, în etapa XV-a din Serie A.
"Lukaku şi Smalling, foşti coechipieri la Manchester United şi azi idoli la Inter şi Roma, aceasta este lupta din bătălia de mâine: titlu şi Liga Campionilor la ofertă", a fost comentariul de pe pagina respectivă.
"Nimeni. Absolut nimeni. Nici un singur suflet", a reacţionat AS Roma pe Twitter, referitor la creatorul paginii.
"Fotbalul este pasiune, cultură şi frăţie. Suntem şi mereu vom fi împotriva oricăror forme de discriminare", a recţionat şi Inter, fără a se referi la publicaţia citată.
"Presa alimentează rasismul în fiecare zi. Acum, e rândul ediţiei de azi a cotidianului sportiv italian Corriere dello Sport", a comentat FARE.
Sursa : news.ro
Becali anunţă înaintea meciului cu CSU Craiova că a făcut o ofertă de cinci milioane de euro pentru Valentin Mihăilă... Ovidiu Haţegan, arbitru de rezervă la semifinala Monterrey - Liverpool, de la CM al cluburilor...