Si ministrul Culturii, Kelemen Hunor, venit la deschidere (ministerul pe care il conduce este, alaturi de UNITER, organizator al festivalului), si-a spus mahnirea, in numele multora: "Iata-ne la (...) acest festival cu un ochi razand si cu un ochi in lacrimi", facand referire la marea disparitie. Apoi, vorbind despre festival, a rostit si "cateva cuvinte" in limba maghiara... Probabil, pentru trupa Teatrului National din Budapesta, care a deschis FNT cu "Trei surori" de Cehov, in regia lui Andrei Serban. Spectacolul de trei ore si 15 minute (cu pauza) s-a jucat pe o scena rece la propriu, caci, din cauza santierului deschis aici in aceasta perioada, era oprita caldura, lucru anuntat de directorul Caramitru, cu scuzele de rigoare. Macar si cu acest exemplu trebuie de semnalat ca Bucurestiul are putine sali de teatru si se observa mai ales in timpul Festivalului National, cand sunt invitate spectacole din tara si din strainatate. Desigur ca institutiile de spectacol din Bucuresti gazduiesc evenimentele din FNT, dar in acelasi timp se blocheaza repertoriul institutiei respective.
In a doua zi de festival, "insemnul" Ciulei s-a vazut la Teatrul Bulandra, Sala Izvor, unde, cu prilejul prezentarii montarii "Leonce si Lena", in regia lui Gábor Tompa (titlul e de referinta pentru opera lui Liviu Ciulei), s-a anuntat ca aceasta sala se numeste de acum inainte "Liviu Ciulei". Maestrul, care a condus in vremuri de restriste Teatrul Bulandra, a fost aici si director onorific, pana la sfarsitul sau.
Ieri, doua personalitati teatrale - Ion Caramitru si Horatiu Malaele - au venit impreuna in fata publicului festivalului, "incadrati" in formatul "Conferintele Teatrului National" si alegand o tema sugestiva intr-un fel, dar care a permis multa improvizatie: "Cate-n luna si in stele". Nu puteau sa nu evoce personalitatea lui Ciulei, omul care le-a influentat, intr-un fel sau altul, destinele. Cei doi au vorbit si despre Nichita Stanescu, spunand fiecare in stilul sau din versurile poetului drag. Au vorbit despre teatrul de ieri si de azi, cu cele bune, mai ales din trecut, si cu cele rele, mai mult de azi. Pentru public, Ion Caramitru a tinut sa specifice ca Horatiu Malaele este astazi, in opinia sa, cel mai bun produs teatral din Romania ultimilor 20 de ani, iar Malaele a venit cu replica: "Om de bun gust".
Citeste articolul integral in Jurnalul!
Foto: Intact Images
"Car cu boi", vandut la New York pentru 104.000 dolari... Colectie de lux Rodica Ojog-Brasoveanu la Nemira...