Antena Căutare

"Padureanca", un film despre pasiunea de a trai

Ecranizarea "Padurencei" lui Ioan Slavici a adus bucurie in multe case de romani inainte de Revolutie. Regizorul Nicolae Margineanu face parte din "generatia anilor '70", Mircea Daneliuc, Mircea Veroiu si Dan Pita, care au realizat evidente repere pentru o viitoare scoala cinematografica romaneasca si, astfel, au conturat o estetica, o poetica proprie

Cu filmul acesta, Nicolae Margineanu a obtinut Premiul de regie la Festivalul National al Filmului de la Costinesti in 1986. Dar "Padureanca" le-a adus Premiul special al juriului lui Adrian Pintea si Premiul pentru interpretare masculina lui Victor Rebengiuc. De asemenea, din partea ACIN 1987 "Padureanca" a primit premii pentru regie, imagine - Doru Mitran, muzica - Cornel Taranu, interpretare masculina - Serban Ionescu si Adrian Pintea.

Ardelean fiind si avand cunostinte temeinice despre psihologia omului de peste munti, Nicolae Margineanu si-a facut decupajul regizoral cu minte atenta la oferta scenaristilor (tot ardeleni, Augustin Buzura si Ion Brad) si cu inima batand in ritmul specific transilvaneanului, imprimand naratiunii imagistice un fior tragic. In aceasta pendulare a personajelor intre un scop si un mijloc, tensiunea creste la maximum in clipa in care mijlocul devine scop.

Actorii alesi de regizor au dat viata personajelor daruindu-le suflet si trup din sufletul si trupul lor, facandu-ne pe noi, spectatorii, sa vibram la cate un cuvant-cheie. Ce exemplu mai bun as avea decat acea replica, de-acum celebra, "A intrat holera in sat"... Doar Victor Rebengiuc poate striga din toti rarunchii aceasta durere ce-i sfasia pieptul de tata care-si pierduse copilul, la fel cum doar Manuela Harabor poate rosti la infinit acel "Nu pot, nu pot" sau cum doar Serban Ionescu ar putea dansa si canta in picioarele goale in noroiul creat de el insusi dupa ce o zi intreaga a scos apa din fantana intr-o dupa-amiaza torida de vara, o splendida metafora a stingerii focului launtric.

Imaginea, decorul, costumele si-au adus simultan contributia la realizarea filmului. Totul se ingemaneaza perfect in acest film echilibrat, dens, matur, cu caracter puternic. Un film despre patimi, despre a trai, despre a muri, despre iubire si puterea ei, despre viata asa cum este ea, fara farduri sau masti. Dupa atatia ani de la realizarea lui, continuam sa-l vedem cu la fel de mare bucurie, pentru romani el este o capodopera. Despre rolul pe care marele nostru actor Adrian Pintea l-a creat aici nu exista cuvinte. Adrian Pintea a fost pur si simplu Iorgovan, s-a jucat pe sine insusi. A fascinat de la cea dintai secventa pana la ultima si a dat masura talentului sau.

Destinul Manuelei Harabor (foto) in lumea cinematografiei a fost trasat inca din copilarie. La 3 ani si jumatate juca in "Veronica", apoi au urmat "Mama", "Fram, ursul polar". Dar Manuela Harabor isi asociaza numele in constiinta oricarui cinefil cu frumoasa Simina, personajul lui Slavici, readus in atentia generala de Augustin Buzura si Nicolae Margineanu prin ecranizarea nuvelei "Padureanca".

Datorita picturalitatii imaginii lui Doru Mitran, debutul Manuelei s-a incarcat de misterul eroinei insasi, un farmec de-a dreptul tulburator. "Imi aduc aminte mereu de Serban Ionescu in timpul filmarilor la «Padureanca». El imi spunea ca nimeni nu este buricul pamantului. Si viata mi-a reconfirmat mereu aceste vorbe intelepte", marturiseste "Padureanca".

Sursa: jurnalul.ro

Mickey Rourke promoveaza berea fara alcool... Sylvester Stallone, dator vandut in Brazilia...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 3: Steak de vită cu sos de parmezan cu trufe
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 3: Steak de vită cu sos de parmezan cu trufe Marti, 16.04.2024, 10:00
Ai filme bune în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Ultimele știri
x