(P) All-season, avantaje și dezavantaje
Chiar dacă nu mai avem parte de iernile de altă dată când zăpada era prezentă săptămâni întregi pe străzi, asta nu înseamnă că vom fi feriți de ninsori abundente.
Autor: Redacție a1.ro Publicat: Marti, 16 Ianuarie 2024, 15:56 | Actualizat: Marti, 16 Ianuarie 2024, 15:58- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
Iar dacă din varii motive cineva s-a decis să meargă la munte cu pneuri all-season în loc de unele de iarnă și va întâlni cantități mari de zăpadă pe drum, lucrurile se vor complicat foarte mult.
Anvelopele pentru toate anotimpurile sunt, în foarte multe cazuri, o alegere excelentă din punct de vedere financiar. Chiar dacă nu excelează în nicio condiție, nici vara nici iarna, se vor comporta decent. Pentru cineva care rareori iese din oraș iar atunci când o face abia de atinge 100 km/h, chiar sunt o alegere inspirată. Cu toate acestea, este de preferat ca acea persoană să fie conștientă că în condiții de ninsoare și drum acoperit de zăpadă acele pneuri se vor comporta slab sau, oricum, incomparabil mai slab decât unele de iarnă.
Avantajul acestor anvelope este altul: pot fi folosite fără probleme și griji de la începutul primăverii până la începutul iernii, chiar când temperaturile coboară spre zero grade Celsius. Din acest punct de vedere, sunt de preferat în locul pneurilor de vară care odată ce temperatura a scăzut sub zece grade Celsius deja se întăresc foarte mult și nu mai asigură elasticitatea și, implicit, aderența necesară unui condus în deplină siguranță. Mai mult, se comportă foarte bine pe ploi abundente cu drumuri acoperite de peliculă de apă. Multe anvelope de vară sunt foarte deficitare la acest capitol și își ating limita de acvaplanare mult mai repede conducând la situații periculoase atât pentru cei din mașină cât și pentru cei din jur.
Anvelopele all-season au două componente care le definesc: compoziția materialului din care sunt făcute și profilul. În primul caz, materialul este unul destul de moare care-și menține proprietățile elastice într-un ecart de temperaturi care variază între zero și până în jurul valorii de 30 de grade Celsius, în funcție de producător și model. În afara acestui interval termic vor fi fie prea rigide fie prea moi. Ambele situații prezintă potențial de risc întru-cât în primul caz își vor pierde elasticitatea și aderența iar în al doilea caz se vor toci foarte repede dar fără să asigure o aderență prea bună. Referitor la profil, anvelopele all-season prezintă tăieturi destul de adânci în profil, ce permit evacuarea rapidă a apei și zăpezii topite. În plus, prezintă și striații transversale menite să înlăture pelicula de apă de pe asfalt. Le lipsește însă o pată de contact consistentă ceea ce le face inferioare pe asfalt uscat, la temperaturi de peste 10 grade Celsius, anvelopelor de vară. Însă se vor comporta destul de bine, mai ales dacă nu sunt suprasolicitate cu viteze excesive pe linii drepte sau în viraje.
La fel ca și celelalte anvelope, aceste anvelope trebuie ferite de temperaturi excesive și nu trebuie depozitate sprijinite de calorifere sau alte surse de căldură. Durata lor de viață este, deseori, mai mică decât a unei anvelope dedicate pentru iarnă sau vară. Dar cel puțin poate fi menținută pe mașină câțiva ani, în funcție de numărul de kilometri și uzură, fără să fie dată jos nici măcar o dată. La fel ca în cazul anvelopelor de vară, trebuie avută grijă la adâncimea profilului. Odată ce a scăzut sub 4 mm, pregătiți-vă să le schimbați. Sub această valoare, capacitatea lor de a evacua apa și zăpada topită scade drastic.