Antena

“Calea spre dezastru” - serie de reportaje Observator Cum a ajuns CFR un monument al eşecului în România

20.077 km de linii are România. La fel de multe ca acum 100 de ani. 19.000 de vagoane ruginesc în triajele CFR Marfă, 200 de vagoane ale CFR Călători nu s-au clintit de un deceniu numai din depoul Basarab. Unealta de bază a angajatului CFR, chiar și în 2022, rămâne târnăcopul.

Autor: Redacție a1.ro Publicat: Luni, 18 Aprilie 2022, 15:50 | Actualizat: Luni, 18 Aprilie 2022, 15:53
Galerie de imagini
“Calea spre dezastru” - serie de reportaje Observator Cum a ajuns CFR un monument al eşecului în România
Observator

Este un „monument al nepăsării naționale” pe care reporterii Observator l-au dezgropat.

CFR Marfă şi-a tras de una singură un glonţ în picior

Vagoanele care ar putea căra cereale şi alte mărfuri zac pline de rugină, iar triajul Valu lui Traian pur şi simplu nu mai există. După 30 de ani de nepăsare, autorităţile şi-au adus aminte că Portul Constanţa este un dezastru. Şi asta doar pentru că au înţeles că războiul din Ucraina ar putea fi mană cerească pentru transportul de marfă din România. Asta dacă nu ne-am împiedica într-un sistem feroviar care pare din altă epocă. CFR Marfă şi-a tras de una singură un glonţ în picior - o arată, negru pe alb, un raport al Curţii de Conturi. Şi o întăreşte crunta realitate pe care o descoperi dacă mergi de-a lungul drumului de fier.

CFR Călători, „mamă” pentru un cimitir de fiare vechi

Un cimitir de fiare vechi al CFR Călători se află la doi pași de cea mai importantă gară din ţară - Gara de Nord din București. Peisajul e dezolant - gunoaie cât vezi cu ochii, vagoane incendiate și buruieni înalte cât fotoliile celor care s-au perindat pe la conducerea companiei.

Infrastructura CFR, ca „după război”

Unealta de bază a angajatului CFR este, şi în 2022, tot târnăcopul. Pe şine mâncate de rugină, cu traverse rupte şi şuruburi lipsă circulă trenuri de-o seamă cu noi. Cu viteza melcului, că siguranţa e mai importantă decât respectarea unui grafic. "80-90 la sută dintre gările şi haltele din România arată ca după război" decretează ministrul Transporturilor. Să pună un diagnostic ştie orice român. Să găsească o soluţie, însă, e o cu totul altă poveste. Cam aşa şi cu gările CFR, pe care ministrul se gândeşte acum să le transfere către autorităţile locale, poate au ele bani de investiţii.

Reporterii Observator, despre dezastrul CFR

„Rugina, degradarea și nepăsarea sunt, de câteva decenii, parte din peisajul CFR. Infrastructura feroviară și trenurile de călători s-au transformat în monumente ale nepăsării naționale.” - Greta Neagu, reporter Observator

“Dezastrul din Portul Constanţa, pe care autorităţile se chinuie, după 30 de ani de nepăsare, să îl repare, pentru că au înţeles că războiul din Ucraina ar putea fi mană cerească pentru transportul de marfă din România e doar prima verigă dintr-un lung lanţ al slăbiciunilor. Promisiunile șefilor din transporturi nu se pot transforma în realitate, iar lucrul acesta este întărit de imaginea cruntă din teren. Sute de vagoane abandonate, care nu pot fi clintite, zac și blochează calea ferată. Și asta nu e tot. O altă realitate, cea pe care miniștrii par că nu o văd de zeci de ani, este că și următoarea <<stație>> este șubredă. Toate stațiile tehnice ale CFR sunt la pământ, la propriu.” - Andreea Filip, reporter Observator

„Am făcut solicitări la CFR pentru că încercam să aflăm ce e cu miile de vagoane lăsate în paragină la Craiova, Brașov și București. Am descoperit un raport al Curții de Conturi în care se arată că, în timp ce CFR Marfă își lasă vagoanele de izbeliște, e nevoită să închirieze, de la privați, vagoane. Pe ale ei nu le repară. Vechimea medie a parcului rulant al CFR Marfa e de 32 de ani. Durata de viață a unui vagon poate fi prelungită, prin revizii tehnice, până la 40 de ani.” - Cristina Oprea, reporter Observator.

„Am luat la pas calea ferată și am văzut atâta ignoranță de-a lungul și de-a latul șinelor și atâta rugină care se scurge dintr-un sistem feroviar obosit încât nici nu-i de mirare că glasul roților de tren nu-l mai aude nimeni. Oficialii CFR sau cei de la Transporturi sunt mai mereu în vreun demers de imagine. Reparații serioase pe magistrala București - Timișoara nu s-au făcut în ultimele decenii, iar restricțiile de viteză sunt singura soluție pentru a evita o tragedie.” - Iulia Pop, reporter Observator.

Recomandari A1
Whatsapp LinkedIn
reportaje observator comunicate cfr
🔥  Tot ce vrei e sa dai play  🔥 Pale Moon e thriller-ul coreean care te va captiva. Când tentațiile și ambiția duc pe un drum fără întoarcere. Vezi primele episoade disponibile.
Stirile zilei Alegeri prezidenţiale 2024 live text. HARTA: prezenţa pe judeţe. Peste 36,83% dintre români au votat până la ora 16:00
Videoclipul zilei
Citește și
Afaceri mici, visuri mari - nouă serie Observator despre românii care au construit afaceri din pasiune....
„Sătul de oraș”, seria de reportaje Observator, o radiografie a fenomenului masiv pe care îl...
Sătul de oraș, o nouă serie de reportaje Observator, Antena 1, din această seară, la ora 19.00
Seria de reportaje "Căile Fermecate Române" începe sâmbătă, 29 octombrie, la Observator Antena 1,...
Video recomandate
Video
Citește și
5 plante de apartament care sunt ușor de îngrijit. Specialiștii le recomandă pentru persoanele cu un program... Catine.ro
Celebra actriță Cansu Dere vorbește despre rolul ei din noul proiect la care lucrează. În ce producție o pot... Happy Channel
Fiul lui Dan Capatos, sportiv de performanță la doar 13 ani. Face sacrificii uriașe pentru a-și vedea visul... DivaHair
Lista asasinatelor comandate de Putin în străinătate, într-un document desecretizat al informațiilor americane:... Libertatea.ro
România, înspre recesiune. De ce au ajuns previziunile economice să fie sumbre. „Deficitul ne... Ziare.com
Datoria uriaşă pe care o plăteşte mama lui Cristi Borcea! Milionarul care a ieşit din afacerea plănuită în... AntenaSport
Fosta soție a lui Ben Affleck, Jennifer Garner, nu mai vrea să aibă de-a face cu cealaltă fostă soție, Jennifer... Elle
Ce este sourdough, “pâinea de bogați”, cum îi spune Dana Budeanu! Ce beneficii are și cum se... Spynews.ro
Viorel Lis a ajuns de urgență la spital! Oana Lis este în lacrimi: „Asta este viața!” BZI
Scandal monstruos între Adriana Bahmuțeanu și Gabriela Lucuțar! „Tot obosită ești, Regină?!” BZI
Oana Lis continuă să vândă din casă pentru a-și ajuta soțul: ”Avem multe cărți, icoane…” Antenastars.ro
Biscuiți cu dovleac copt și ciocolată, plini de savoare și culoare HelloTaste.ro
O tânără care a făcut un test ADN ca să afle care este istoria familiei sale a făcut o descoperire șocantă... Antena3.ro
Cum a reacționat Elon Musk când Mark Cuban a spus că ar cumpăra X. Miliardarul a recunoscut că nu are banii... useit
Horoscopul zilei de 25 noiembrie 2024. Peștii sunt perfecționiști. Află ce se întâmplă cu zodia ta Catine
Orașul european care ar putea interzice Airbnb până în 2028 Wall-Street
Horoscop pentru mâine: Previziuni astrologice pentru toate zodiile Kudika
Cât de periculos este mucegaiul din casă în funcție de culoarea lui. Explicațiile unui microbiolog Playtech
A murit unul dintre cei mai apropiați oameni ai lui Nicolae Ceaușescu Redactia.ro
Impact uriaş pentru România după ce va adera şi terestru la Schengen Observator
Lipsa de fier: simptome care trebuie să-ți dea de gândit MediCOOL
De ce e recomandat să adaugi sare în deserturi. Motivul la care nu te-ai gândit HelloTaste
FOTO. Jaqueline Cristian, imagini fabuloase în costum de baie ProSport
Marcel Ciolacu: Biletul meu de avion costă cât jumătate din sticla de VIN Petrus pe care au băut-o Ciucă,... Gandul
Adriana Bahmuțeanu și George Restivan sunt ÎMPREUNĂ! Când a venit el pe furiș, în România: Silviu Prigoană a... CanCan
Cum să devii cea mai bună bunică din lume. Activitățile care te pot apropria de nepoți DeParinti
Ed Sheeran nu și-a dat acordul ca vocea lui să fie inclusă în noua versiune a piesei „Do They Know It’s... ZUTV
Cel mai sănătos fruct din lume. Are un scor nutrițional de 96 din 100 UseIT
Sos piri-piri. Ce să pregătești atunci când ai poftă să mănânci picant Hello Taste