Antena

“Calea spre dezastru” - serie de reportaje Observator Cum a ajuns CFR un monument al eşecului în România

20.077 km de linii are România. La fel de multe ca acum 100 de ani. 19.000 de vagoane ruginesc în triajele CFR Marfă, 200 de vagoane ale CFR Călători nu s-au clintit de un deceniu numai din depoul Basarab. Unealta de bază a angajatului CFR, chiar și în 2022, rămâne târnăcopul.

Autor: Redacție a1.ro Publicat: Luni, 18 Aprilie 2022, 15:50 | Actualizat: Luni, 18 Aprilie 2022, 15:53
Galerie de imagini
“Calea spre dezastru” - serie de reportaje Observator Cum a ajuns CFR un monument al eşecului în România
Observator

Este un „monument al nepăsării naționale” pe care reporterii Observator l-au dezgropat.

CFR Marfă şi-a tras de una singură un glonţ în picior

Vagoanele care ar putea căra cereale şi alte mărfuri zac pline de rugină, iar triajul Valu lui Traian pur şi simplu nu mai există. După 30 de ani de nepăsare, autorităţile şi-au adus aminte că Portul Constanţa este un dezastru. Şi asta doar pentru că au înţeles că războiul din Ucraina ar putea fi mană cerească pentru transportul de marfă din România. Asta dacă nu ne-am împiedica într-un sistem feroviar care pare din altă epocă. CFR Marfă şi-a tras de una singură un glonţ în picior - o arată, negru pe alb, un raport al Curţii de Conturi. Şi o întăreşte crunta realitate pe care o descoperi dacă mergi de-a lungul drumului de fier.

CFR Călători, „mamă” pentru un cimitir de fiare vechi

Un cimitir de fiare vechi al CFR Călători se află la doi pași de cea mai importantă gară din ţară - Gara de Nord din București. Peisajul e dezolant - gunoaie cât vezi cu ochii, vagoane incendiate și buruieni înalte cât fotoliile celor care s-au perindat pe la conducerea companiei.

Infrastructura CFR, ca „după război”

Unealta de bază a angajatului CFR este, şi în 2022, tot târnăcopul. Pe şine mâncate de rugină, cu traverse rupte şi şuruburi lipsă circulă trenuri de-o seamă cu noi. Cu viteza melcului, că siguranţa e mai importantă decât respectarea unui grafic. "80-90 la sută dintre gările şi haltele din România arată ca după război" decretează ministrul Transporturilor. Să pună un diagnostic ştie orice român. Să găsească o soluţie, însă, e o cu totul altă poveste. Cam aşa şi cu gările CFR, pe care ministrul se gândeşte acum să le transfere către autorităţile locale, poate au ele bani de investiţii.

Reporterii Observator, despre dezastrul CFR

„Rugina, degradarea și nepăsarea sunt, de câteva decenii, parte din peisajul CFR. Infrastructura feroviară și trenurile de călători s-au transformat în monumente ale nepăsării naționale.” - Greta Neagu, reporter Observator

“Dezastrul din Portul Constanţa, pe care autorităţile se chinuie, după 30 de ani de nepăsare, să îl repare, pentru că au înţeles că războiul din Ucraina ar putea fi mană cerească pentru transportul de marfă din România e doar prima verigă dintr-un lung lanţ al slăbiciunilor. Promisiunile șefilor din transporturi nu se pot transforma în realitate, iar lucrul acesta este întărit de imaginea cruntă din teren. Sute de vagoane abandonate, care nu pot fi clintite, zac și blochează calea ferată. Și asta nu e tot. O altă realitate, cea pe care miniștrii par că nu o văd de zeci de ani, este că și următoarea <<stație>> este șubredă. Toate stațiile tehnice ale CFR sunt la pământ, la propriu.” - Andreea Filip, reporter Observator

„Am făcut solicitări la CFR pentru că încercam să aflăm ce e cu miile de vagoane lăsate în paragină la Craiova, Brașov și București. Am descoperit un raport al Curții de Conturi în care se arată că, în timp ce CFR Marfă își lasă vagoanele de izbeliște, e nevoită să închirieze, de la privați, vagoane. Pe ale ei nu le repară. Vechimea medie a parcului rulant al CFR Marfa e de 32 de ani. Durata de viață a unui vagon poate fi prelungită, prin revizii tehnice, până la 40 de ani.” - Cristina Oprea, reporter Observator.

„Am luat la pas calea ferată și am văzut atâta ignoranță de-a lungul și de-a latul șinelor și atâta rugină care se scurge dintr-un sistem feroviar obosit încât nici nu-i de mirare că glasul roților de tren nu-l mai aude nimeni. Oficialii CFR sau cei de la Transporturi sunt mai mereu în vreun demers de imagine. Reparații serioase pe magistrala București - Timișoara nu s-au făcut în ultimele decenii, iar restricțiile de viteză sunt singura soluție pentru a evita o tragedie.” - Iulia Pop, reporter Observator.

Recomandari A1
Whatsapp LinkedIn
reportaje observator comunicate cfr
🔥  Tot ce vrei e sa dai play  🔥 Descoperă acțiunea, suspansul și drama din serialul Hidden Assets. Sezoanele 1 & 2 sunt disponibile în AntenaPLAY!
Stirile zilei O tânără de pe TikTok l-a păcălit pe un muncitor român să îi dea 50.000 de lire. Deşi are familie, bărbatul a cedat când i-a scris "te iubesc"
Videoclipul zilei
Citește și
Afaceri mici, visuri mari - nouă serie Observator despre românii care au construit afaceri din pasiune....
„Sătul de oraș”, seria de reportaje Observator, o radiografie a fenomenului masiv pe care îl...
Sătul de oraș, o nouă serie de reportaje Observator, Antena 1, din această seară, la ora 19.00
Seria de reportaje "Căile Fermecate Române" începe sâmbătă, 29 octombrie, la Observator Antena 1,...
Video recomandate
Video
Citește și
Zodiile care reușesc să depășească toate provocările pe 10 ianuarie 2025 Catine.ro
Vahide Perçin și Meryem Uzerli au interpretat același rol în serialul Suleyman Magnificul. Ce spun faimoasele... Happy Channel
Fiul lui Dan Capatos, sportiv de performanță la doar 13 ani. Face sacrificii uriașe pentru a-și vedea visul... DivaHair
Arhiepiscopul Teodosie pretinde că a fost „înregistrat din răzbunare” în timp ce cumpăra influența unui... Libertatea.ro
De ce vom fi evaluați mai devreme de agențiile de rating. Florin Cîțu: ”România nu mai este o... Ziare.com
Ion Ţiriac a dezvăluit care a fost marea lui obsesie: „Eram disperat după ea!”. Vis spulberat în doar... AntenaSport
Cum și-a sărbătorit Laura Cosoi ziua de naștere în Thailanda. Fiicele sale i-au pregătit o surpriză: „Mă... Elle
Stațiunea cu peisaje spectaculoase, care se află la mai puțin de 200 de kilometri de București. Este considerată... Spynews.ro
Lidia Buble, experiență de coșmar în Vietnam! Ce a pățit când a comandat un cocktail BZI
Florin Piersic a ajuns la mănăstire! Ce dorinţă și-a pus în noaptea dintre ani BZI
Oana Lis continuă să vândă din casă pentru a-și ajuta soțul: ”Avem multe cărți, icoane…” Antenastars.ro
Inele din mere în aluat foietaj, preparate la cuptor HelloTaste.ro
Mădălina Ghenea a fost hărţuită ani în şir de o altă femeie, tot româncă. „Am fost ameninţată şi... Antena3.ro
Cele mai bune gadgeturi de la CES 2025: tehnologia care modelează viitorul useit
Horoscopul zilei de 10 ianuarie 2025. Ce rezervă astrele pentru fiecare zodie Catine
De la Uniunea Europeană, pentru Ceaușescu, 5 miliarde de euro: De ce sunt inutile modernizările Drumurilor... Jurnalul
Încă un divorț la Hollywood! O celebră actriță divorțează după 20 de ani de relație Kudika
Butonul cuptorului cu microunde pe care toată lumea îl ignoră, dar care poate schimba complet modul în care... Playtech
Se schimbă regulile de călătorie în Marea Britanie. Cum vei intra de anul acesta în Anglia Redactia.ro
Suma uriaşă primită de un român drept despăgubire după ce i-a ars casa Observator
A fost confirmat primul caz de îmbolnăvire cu virusul HMPV în România. Boala provine din China și afectează în... MediCOOL
Tu cât de des schimbi tocătorul de plastic din bucătărie? Semnul care îți arată că e momentul să o faci HelloTaste
FOTO. Cum arată una dintre cele mai râvnite femei din lume ProSport
TEST de logică | Găsiți toate cele 3 diferențe dintre aceste două poze, în cel mult 23 de secunde Gandul
Orașul din România în care va ninge 4 zile fără oprire, potrivit meteorologilor Accuweather CanCan
Laringita acută la copii: cum să recunoști atacurile nocturne de sufocare DeParinti
Rihanna și-a evidențiat formele superbe într-o lenjerie intimă roșie. Diva a împărtășit o serie de imagini... ZUTV
De ce nu mâncăm ouă de curcă. Motivul pentru care nu se găsesc în magazine UseIT
Ruladă de biscuiți cu portocale întregi și cremă de cocos Hello Taste