Live acumObservator 06 Weekend
Prime Time 20:00iUmor

Ce trebuie sa stii despre dezvoltarea copilului intre unu si trei ani

Intre unu si trei ani (perioada anteprescolara) copilul traieste foarte multe experiente noi si trece prin transformari multiple. El este tot mai integrat in familie si incepe sa sesizeze regulile, interdictiile, orarul si stilul de viata al acesteia, modul de organizare si functionalitatea ei. In acelasi timp, se consolideaza autonomia, se perfectioneaza deplasarea si se nuanteaza comunicarea verbala.

Dezvoltarea copilului in aceasta etapa cuprinde 3 subperioade:

• Prima perioada (12-18 luni): are loc consolidarea mersului si concomitent o mai buna percepere a mediului inconjurator. Copilul este nestatornic si instabil: este atras de tot ceea ce vede si este stimulat de cerintele externe, fapt ce il determina sa investigheze toate colturile casei.

• A doua perioada (18-28 luni) se caracterizeaza printr-o accentuata dezvoltare a comunicarii verbale si o adaptare mai complexa la diferitele situati de viata. Acum deplasarea devine tot mai subordonata finalizarii unor intentii. La nivelul, comunicarii, se realizeaza o pronuntie corecta a sunetelor si se produc diferentieri intre ele. Dupa varsta de 1 an copilul construieste propozitii simple de 2-3 cuvinte. Foloseste propriul nume cand se refera la sine, dupa modelul celorlalti (vorbeste despre sine la persoana a treia). Copilul incepe sa denumeasca activitati ca: gatitul, scrisul, desenatul, mancatul, jocul.

In a treia perioada (dupa 2 ani si jumatate) copilul devine sensibil fata de cei din jur, inclusiv fata de partenerul de joaca. La 3 ani dispune de aproximativ 1100 de cuvinte. La inceputul perioadei anteprescolare cuvintele au o supraextensie si exprima o suprageneralizare. Tot in aceasta perioada copilul isi transfera foamea de experienta senzoriala pe planul interogatiei verbale.


Dezvoltarea limbajului

Scala Bzoch-Kenneth-League descrie ce anume ar trebui sa stie sa spuna si sa faca un copil normal dezvoltat la o anumita etapa a dezvoltarii.

10-11 luni

• Executa comenzi simple de tipul: „Pune jucaria jos"
• Pare sa inteleaga intrebari simple precum: „Unde este mingea?"
• Raspunde la muzica ritmica prin miscari ale mainii si corpului in acelasi ritm.
• Lalalizeaza (exerseaza un timp din ce in ce mai indelungat serii de silabe: „bababa..", „papapa..", „tatata", „bububu".) in timp ce se joaca singur.
• Initiaza jocuri de gesturi si cuvinte cum ar fi: „cucu-bau".
• Incearca sa imite cuvinte noi.

11-12 luni

• Demonstreaza intelegerea mai multor intrebari prin raspunsuri cu gesturi adecvate.
• Pe o perioada de cateva minute se poate concentra pe mai multe propozitii adresate lui.
• Foloseste 3 sau mai multe cuvinte in mod constant.
• „Vorbeste" adultilor si jucariilor in siruri lungi de silabe.
• Raspunde frecvent la cantece.
• Demonstreaza intelegerea unor comenzi verbale executand gesturile adecvate, de exemplu, "Fa „Paa"!"

12-14 luni

• In fiecare saptamana pare sa inteleaga cuvinte noi.
• Pare sa inteleaga dispozitia psihologica a majoritatii adultilor care ii vorbesc.
• Mentine 1-2 minute interesul pentru imaginile pe care i le arata adultul.
• Foloseste 5 sau mai multe cuvinte in mod constant.
• Incearca sa obtina obiectele dorite, indicandu-le cu mana si folosind in acelasi timp emisii vocale.
• Cateodata in jargonofazie (vorbirea proprie, sunete pe care le scoate copilul) pot sa apara cuvinte utilizate adecvat.

14-16 luni

• Demonstreaza ca intelege anumite comenzi. De exemplu, selecteaza si aduce la cerere un obiect familiar aflat in alta camera.
• Recunoaste si identifica mai multe obiecte sau chiar imaginile acestora atunci cand sunt denumite.
• Foloseste in mod frecvent 7 sau mai multe cuvinte corecte, adecvate situatiei sau obiectului.
• Apar mai frecvent in vorbire consoanele „t,d,n, h"
• Recunoaste in mod clar numele diferitelor parti ale corpului (par, gura, urechi, maini.)
• Cea mai mare parte a comunicarii este realizata prin folosirea alaturi de gesturi si a unor cuvinte inteligibile.

16-18 luni

• Intelege intrebari simple si executa comenzi din doua secvente consecutive.
• Isi aminteste si acorda semnificatia adecvata unor cuvinte grupate pe categorii (jucarii, imbracaminte, alimente, animale).
• Identifica la cerere 2 sau mai multe obiecte dintr-un grup de 4 obiecte familiare.
• Foloseste mai mult cuvinte decat gesturi pentru a-si exprima nevoile si dorintele.
• Incepe sa repete cuvinte auzite in conversatia adultilor.
• Demonstreaza o crestere continua si gradata a vocabularului activ.

18-20 luni

• Indica mai multe parti ale schemei corporale si diferite obiecte de imbracaminte, la cererea verbala a adultilor.
• Demonstreaza intelegere prin raspunsuri adecvate la comenzi de tipul: „stai jos, vino aici, opreste-te".
• Intelege si demonstreaza diferenta intre pronumele personale folosite in expresii ca: „da-mi mie, da-i lui/ei"
• Imita propozitii formate din 2-3 cuvinte.
• In joc, imita onomatopee (motoare, animale, etc.).
• Are un vocabular activ de cel putin 10-20 cuvinte.

20-22 luni

• Executa o serie de 2-3 comenzi simple dar legate ca sens.
• Recunoaste tot mai multe cuvinte noi si le intelege sensul.
• Recunoaste si identifica aproape toate obiectele comune, sau imaginile lor.
• Incepe sa combine cuvinte in propozitii simple („Merg pa-pa". „Paaa, tata!")
• Foloseste noi si noi cuvinte achizitionate saptamana de saptamana.
• Incearca sa „povesteasca" despre experientele zilnice, intr-o combinatie de jargonofazie si cuvinte inteligibile.

22-24 luni

• Alege la cerere un obiect dintr-un grup de 5 sau mai multe lucruri
diferite.
• Cateodata foloseste propozitii de 3 cuvinte („Joc cu cuburile, Baiatul pleaca pa, Baiatul face nani")
• Pare sa inteleaga succesiunea logica a enunturilor verbale, nu se opreste la semnificatia uzuala a cuvintelor.
• Intelege majoritatea propozitiilor dezvoltate si a frazelor („Mergem la plimbare si o sa ne jucam cu copii in parc")
• Se refera la sine folosind numele propriu sau pronumele personal la persoana a III-a singular.
• Incepe sa foloseasca cateva pronume, dar face erori de sintaxa.

24-27 luni

• Demonstreaza intelegerea unor verbe ilustrate grafic, cum ar fi alegerea corecta a unei imagini care arata ca o persoana mananca.
• Arata parti mai mici din schema corporala (barbia, umarul, sprancenele), la cererea adultilor.
• Recunoaste si identifica persoane indicate prin diferite grade de rudenie (bunica, bunicul, fratele, sora, etc.)
• Foloseste in mod frecvent propozitii cu 2-3 cuvinte.
• Foloseste in mod frecvent si corect pronumele personale (eu, tu el, mie, etc.).
• Formuleaza cereri si ajutor pentru nevoi personale (spalatul mainilor, dusul la toaleta)
• Incepe sa puna intrebari de tipul: „Ce este asta?, Cine vine?"

27-30 luni

• Demonstreaza intelegerea obiectelor definite prin functia sa, identifica „cu ce mancam, cu ce ne imbracam" dintr-o serie de 6 imagini de obiecte
• Numeste corect cel putin o culoare
• Se refera la lucruri care nu sunt „aici/acolo" si la evenimente care nu se intampla „acum/atunci"
• Se refera la sine mai degraba folosind pronumele „eu" decat numele propriu.
• Repeta corect 2 sau mai multe numerale.

30-33 luni


• Demonstreaza intelegerea majoritatii verbelor uzuale.
• Isi spune sexul cand este intrebat: "Esti fata sau baiat?"
• Numeste si vorbeste despre ceea ce a desenat, cand este intrebat.
• Intelege fraze lungi si complexe.
• Demonstreaza intelegerea majoritatii adjectivelor comune.
• Cand este intrebat, isi da primul si cel de al doilea nume.

33-36 luni

• Dovedeste interes pentru explicatiile privind „de ce" si „cum"functioneaza lucrurile.
• Executa o comanda formata din 3 secvente simple legate.
• Demonstreaza intelegerea prepozitiilor: „sub, in fata, in spate".
• In mod regulat relateaza experiente din trecutul apropiat (ce s-a intamplat in timp ce a fost plecat la plimbare).
• Foloseste in mod corect formele verbale in relatarea despre ceea ce vede in imagini.
• Foloseste substantive la plural in mod corect.
• Vocabularul sau are 250-1100 de cuvinte.
• Uneori se balbaie din dorinta de a spune cat mai multe.
• Apar intrebari referitoare la timp: „Cand vine tata?".
• Foloseste forme corecte de pronume, prepozitii, articole, conjunctii

Citeste si Ce trebuie sa stii despre dezvoltarea copilului in primul an de viata!

foto: baby.more4kids.info

Recomandari