Dezvoltarea copilului in aceasta etapa cuprinde 3 subperioade:
• Prima perioada (12-18 luni): are loc consolidarea mersului si concomitent o mai buna percepere a mediului inconjurator. Copilul este nestatornic si instabil: este atras de tot ceea ce vede si este stimulat de cerintele externe, fapt ce il determina sa investigheze toate colturile casei.
• A doua perioada (18-28 luni) se caracterizeaza printr-o accentuata dezvoltare a comunicarii verbale si o adaptare mai complexa la diferitele situati de viata. Acum deplasarea devine tot mai subordonata finalizarii unor intentii. La nivelul, comunicarii, se realizeaza o pronuntie corecta a sunetelor si se produc diferentieri intre ele. Dupa varsta de 1 an copilul construieste propozitii simple de 2-3 cuvinte. Foloseste propriul nume cand se refera la sine, dupa modelul celorlalti (vorbeste despre sine la persoana a treia). Copilul incepe sa denumeasca activitati ca: gatitul, scrisul, desenatul, mancatul, jocul.
• In a treia perioada (dupa 2 ani si jumatate) copilul devine sensibil fata de cei din jur, inclusiv fata de partenerul de joaca. La 3 ani dispune de aproximativ 1100 de cuvinte. La inceputul perioadei anteprescolare cuvintele au o supraextensie si exprima o suprageneralizare. Tot in aceasta perioada copilul isi transfera foamea de experienta senzoriala pe planul interogatiei verbale.
Dezvoltarea limbajului
Scala Bzoch-Kenneth-League descrie ce anume ar trebui sa stie sa spuna si sa faca un copil normal dezvoltat la o anumita etapa a dezvoltarii.
10-11 luni
• Executa comenzi simple de tipul: „Pune jucaria jos"
• Pare sa inteleaga intrebari simple precum: „Unde este mingea?"
• Raspunde la muzica ritmica prin miscari ale mainii si corpului in acelasi ritm.
• Lalalizeaza (exerseaza un timp din ce in ce mai indelungat serii de silabe: „bababa..", „papapa..", „tatata", „bububu".) in timp ce se joaca singur.
• Initiaza jocuri de gesturi si cuvinte cum ar fi: „cucu-bau".
• Incearca sa imite cuvinte noi.
11-12 luni
• Demonstreaza intelegerea mai multor intrebari prin raspunsuri cu gesturi adecvate.
• Pe o perioada de cateva minute se poate concentra pe mai multe propozitii adresate lui.
• Foloseste 3 sau mai multe cuvinte in mod constant.
• „Vorbeste" adultilor si jucariilor in siruri lungi de silabe.
• Raspunde frecvent la cantece.
• Demonstreaza intelegerea unor comenzi verbale executand gesturile adecvate, de exemplu, "Fa „Paa"!"
12-14 luni
• In fiecare saptamana pare sa inteleaga cuvinte noi.
• Pare sa inteleaga dispozitia psihologica a majoritatii adultilor care ii vorbesc.
• Mentine 1-2 minute interesul pentru imaginile pe care i le arata adultul.
• Foloseste 5 sau mai multe cuvinte in mod constant.
• Incearca sa obtina obiectele dorite, indicandu-le cu mana si folosind in acelasi timp emisii vocale.
• Cateodata in jargonofazie (vorbirea proprie, sunete pe care le scoate copilul) pot sa apara cuvinte utilizate adecvat.
14-16 luni
• Demonstreaza ca intelege anumite comenzi. De exemplu, selecteaza si aduce la cerere un obiect familiar aflat in alta camera.
• Recunoaste si identifica mai multe obiecte sau chiar imaginile acestora atunci cand sunt denumite.
• Foloseste in mod frecvent 7 sau mai multe cuvinte corecte, adecvate situatiei sau obiectului.
• Apar mai frecvent in vorbire consoanele „t,d,n, h"
• Recunoaste in mod clar numele diferitelor parti ale corpului (par, gura, urechi, maini.)
• Cea mai mare parte a comunicarii este realizata prin folosirea alaturi de gesturi si a unor cuvinte inteligibile.
16-18 luni
• Intelege intrebari simple si executa comenzi din doua secvente consecutive.
• Isi aminteste si acorda semnificatia adecvata unor cuvinte grupate pe categorii (jucarii, imbracaminte, alimente, animale).
• Identifica la cerere 2 sau mai multe obiecte dintr-un grup de 4 obiecte familiare.
• Foloseste mai mult cuvinte decat gesturi pentru a-si exprima nevoile si dorintele.
• Incepe sa repete cuvinte auzite in conversatia adultilor.
• Demonstreaza o crestere continua si gradata a vocabularului activ.
18-20 luni
• Indica mai multe parti ale schemei corporale si diferite obiecte de imbracaminte, la cererea verbala a adultilor.
• Demonstreaza intelegere prin raspunsuri adecvate la comenzi de tipul: „stai jos, vino aici, opreste-te".
• Intelege si demonstreaza diferenta intre pronumele personale folosite in expresii ca: „da-mi mie, da-i lui/ei"
• Imita propozitii formate din 2-3 cuvinte.
• In joc, imita onomatopee (motoare, animale, etc.).
• Are un vocabular activ de cel putin 10-20 cuvinte.
20-22 luni
• Executa o serie de 2-3 comenzi simple dar legate ca sens.
• Recunoaste tot mai multe cuvinte noi si le intelege sensul.
• Recunoaste si identifica aproape toate obiectele comune, sau imaginile lor.
• Incepe sa combine cuvinte in propozitii simple („Merg pa-pa". „Paaa, tata!")
• Foloseste noi si noi cuvinte achizitionate saptamana de saptamana.
• Incearca sa „povesteasca" despre experientele zilnice, intr-o combinatie de jargonofazie si cuvinte inteligibile.
22-24 luni
• Alege la cerere un obiect dintr-un grup de 5 sau mai multe lucruri
diferite.
• Cateodata foloseste propozitii de 3 cuvinte („Joc cu cuburile, Baiatul pleaca pa, Baiatul face nani")
• Pare sa inteleaga succesiunea logica a enunturilor verbale, nu se opreste la semnificatia uzuala a cuvintelor.
• Intelege majoritatea propozitiilor dezvoltate si a frazelor („Mergem la plimbare si o sa ne jucam cu copii in parc")
• Se refera la sine folosind numele propriu sau pronumele personal la persoana a III-a singular.
• Incepe sa foloseasca cateva pronume, dar face erori de sintaxa.
24-27 luni
• Demonstreaza intelegerea unor verbe ilustrate grafic, cum ar fi alegerea corecta a unei imagini care arata ca o persoana mananca.
• Arata parti mai mici din schema corporala (barbia, umarul, sprancenele), la cererea adultilor.
• Recunoaste si identifica persoane indicate prin diferite grade de rudenie (bunica, bunicul, fratele, sora, etc.)
• Foloseste in mod frecvent propozitii cu 2-3 cuvinte.
• Foloseste in mod frecvent si corect pronumele personale (eu, tu el, mie, etc.).
• Formuleaza cereri si ajutor pentru nevoi personale (spalatul mainilor, dusul la toaleta)
• Incepe sa puna intrebari de tipul: „Ce este asta?, Cine vine?"
27-30 luni
• Demonstreaza intelegerea obiectelor definite prin functia sa, identifica „cu ce mancam, cu ce ne imbracam" dintr-o serie de 6 imagini de obiecte
• Numeste corect cel putin o culoare
• Se refera la lucruri care nu sunt „aici/acolo" si la evenimente care nu se intampla „acum/atunci"
• Se refera la sine mai degraba folosind pronumele „eu" decat numele propriu.
• Repeta corect 2 sau mai multe numerale.
30-33 luni
• Demonstreaza intelegerea majoritatii verbelor uzuale.
• Isi spune sexul cand este intrebat: "Esti fata sau baiat?"
• Numeste si vorbeste despre ceea ce a desenat, cand este intrebat.
• Intelege fraze lungi si complexe.
• Demonstreaza intelegerea majoritatii adjectivelor comune.
• Cand este intrebat, isi da primul si cel de al doilea nume.
33-36 luni
• Dovedeste interes pentru explicatiile privind „de ce" si „cum"functioneaza lucrurile.
• Executa o comanda formata din 3 secvente simple legate.
• Demonstreaza intelegerea prepozitiilor: „sub, in fata, in spate".
• In mod regulat relateaza experiente din trecutul apropiat (ce s-a intamplat in timp ce a fost plecat la plimbare).
• Foloseste in mod corect formele verbale in relatarea despre ceea ce vede in imagini.
• Foloseste substantive la plural in mod corect.
• Vocabularul sau are 250-1100 de cuvinte.
• Uneori se balbaie din dorinta de a spune cat mai multe.
• Apar intrebari referitoare la timp: „Cand vine tata?".
• Foloseste forme corecte de pronume, prepozitii, articole, conjunctii
Citeste si Ce trebuie sa stii despre dezvoltarea copilului in primul an de viata!
foto: baby.more4kids.info
FOTO! Rochite vesele de sezon... Patru metode prin care sa inveti sa dansezi...