Dar daca esti parinte, ai vrea ca alerile copilului tau sa fie determinate de producatori ce au ca scop principal obtinerea unui profit, momindu-i cu produse de o valoare nutritiva indoielnica? Problema este cu atat mai importanta cu cat obezitatea in randul copiilor este tot mai des intalnita.
Prea mult zahar la TV
Luna trecuta, "Centrul de Stiinta in Interes Public"a acordat nota F (A fiind cea mai buna) la 95 din 128 companii producatoare de alimente sau divertisment, pentru politicile - sau lipsa lor - de avea reclame adresate copiilor. Aceasta in ciuda "Initiativei de Publicitate a Alimentelor si Bauturilor pentru Copii" ce a inceput in 2006, in care un numar de 16 mari companii si lanturi de restaurante, reprezentand 80 la suta din cele a caror reclama apare la televizor, au anuntat ca nu vor face spoturi publicitare adresate copiilor, daca acestea nu intrunesc standardele nutritive autoreglementate.
De fapt, chiar aici este problema. Ceea ce o companie de tipul Kelloggs considera o cantitate acceptabila de zahar intr-o portie de cereale pentru micul dejun, nu e neaparat ceea ce un parinte ar alege pentru copilul lor. Limita adoptata de Kellogg's este de 12 grame (3 lingurite de zahar de portie), ceea ce ii impiedica sa faca reclama pentru copii la Cocoa Krispies (14 grame de zahar per portie). Dar Frosted Flakes, cu 11 grame, ar putea fi inca promovat copiilor peste 6 ani (compania nu are ca public tinta copiii sub 6 ani.)
"De asemenea, din moment ce fiecare companie are propriile sale reguli, ceea ce se aplica la Kellogg's poate nu este in concordanta cu General Mills sau Post. In ciuda sistemului propriu al fiecarei companii, majoritatea companiilor nu ofera nicio protectie copiilor", spune Margo G. Wootan, directorul centrului de nutritie. In analiza de marketing pentru copii, care a fost facuta publica in urma cu 6 luni, nota B plus a fost obtinuta doar de Mars, care nu isi promoveaza produsele copiilor sub 12 ani si nici nu recurge la tot felul de trucuri pentru a-i atrage.
Lipsa produselor sanatoase din reclamele pentru copii
"Daca s-ar face reclama la banane si broccoli, nu am fi ingrijorati", a spus dr. Wootan. "In schimb, cele mai multe reclame sunt pentru cereale zaharisite, fast food, gustari si dulciuri. Si publicitatea facuta acestor produse contribuie in mod semnificativ la obezitatea infantila."
Mai mult, analiza a scos la iveala faptul ca, desi 64% din companiile alimentare ce au reclame adresate copiilor au cel putin un fel de politica de marketing, doar 24% dintre restaurante si 22% dintre companiile de entertainment au vreo politica prestabilita in ceea ce priveste publicitatea pentru copii.
Intr-un studiu dat publicitatii in martie 2007, fundatia "the Henry J. Kaiser Family" a notat ca un numar de 12 reclame la alimente sunt vazute zilnic de copiii intre 2 si 7 ani, insemnand 4,400 pe an. Copiii intre 8 si 12 ani au parte de 21 de reclame pe zi - mai mult de 7,600 pe an. Pentru adolescenti, numarul este de 17 pe zi, sau mai mult de 6,000 intr-un an. In general, jumatate dintre reclamele ce intrerup emisiunile pentru copii, sunt la produse alimentare adresate acestora.
"Majoritatea reclamelor pentru copii si adolescenti sunt la produse despre care nutritionistii avertizeaza ca ar trebui consumate cu moderatie. Din 8,854 de reclame la alimente analizate in acest studiu, nu s-a gasit niciuna despre legume si fructe adresata copiilor sau adolescentilor."
In cazul in care te intrebi, mai multe studii au demonstrat ca reclamele televizate au o influenta - si nu una buna- in legatura cu ce si cat consuma copiii.
Reclamele ascunse din filmele si emisiunile pentru copii
Acum, un nou studiu sugereaza ca este momentul sa se foloseasca metode mai subtile de promovare a produselor alimentare mai indoielnice si a restaurantelor ce apar in filmele populare printre copii si adolescenti. "Filmele sunt o potentiala sursa de reclama pentru copii, ce a fost in mod grosolan neglijata". Studiul, publicat in numarul de martie al "Jurnalului de Pediatrie", a analizat plasarea de mancare, bauturi si restaurante in filmele aflate in top 20 box-office, intre 1996 si 2005. "Am descoperit ca in aceste filme apare un numar surprinzator de mare de produse adresate copiilor si adolescentilor."
Cu toate acestea, ce poate face un parinte? Nu ii poate refuza unui copil un film clasic ca E.T. de exemplu din cauza reclamelor ascunse. Dar poate e timpul sa inceapa sa faca presiuni asupra producatorilor de filme, pentru a impiedica efectul acestor reclame asupra sanatatii copiilor.
De asemenea, este foarte important sa fiti sinceri si deschisi fata de copii. Sa le explicati ce sunt reclamele, de ce sunt facute si ca oamenii obtin profit de pe urma lor. Copilul trebuie sa iaba incredere in ce ii spuneti, sa va considere prieteni. Nu ii mintiti si nu le dati raspunsuri de tipul "pentru ca asa spun eu" si nici nu consumati in mod frecvent produse pe care le-ati interzice lor. In fond, puterea exemplului este foarte puternica.
sursa: New York Times
nota: pe site-ul publicatiei mai sus mentionate, parerile cititorilor sunt impartite. Desi sunt de acord cu faptul ca reclamele la fast-food, dulciuri si alte alimente mai putin nutritive au o influenta negativa asupra copiilor, majoritatea considera ca este datoria parintelui de a supraveghe ce urmareste copilul la televizor si ce ii pune pe masa.
"Nu sunt parintii cei care fac cumparaturile? ei sunt adultii, nu-i asa? Nu sunt ei capabili sa spuna "nu" copiilor?", spune un cititor.
Voi ce credeti?
Frisbee sau cum sa te distrezi vara cu prietenii... Terapia Dracula, cea mai "fierbinte" noutate cosmetica...