LMH (Louis Vuitton Moet Hennessy) a confirmat rapid, consumatorii s-au cam pa nicat, sefii Hermés au iesit la rampa cu declaratii dure, Vuitton a jucat cartea puterii, iar autoritatile s-au sesizat si au demarat o ancheta asupra legalitatii tranzactiilor.
Ca toata treaba e complet lipsita de transparenta, ca Vuitton injunghie pe la spate sau ca ceva e in neregula cu toata povestea - toate acestea sunt clare. Nu e clar insa cum va evolua acest razboi in care fiecare dintre parti are arme puternice, disponibilitati financiare colosale si doze notorietate cum rar se mai vad prin piata.
Lungul drum al lui „quality" catre „lux"
Bernard Arnault, marele sef al LVMH, „valora" 16,5 miliarde de do lari in 2009. Anul acesta, a intrat in topul Forbes al celor mai puternici oa meni din lume ca fiind cel mai influent om din industria fashion-ului, „valorand", de aceasta data, 27,5 miliarde de dolari. Suma de la inaltimea careia Arnault simte ca poate face orice.
Asa ca a cumparat o bucata zdravana din Hermés, compania care le-a dat lectii tuturor producatorilor de asa-zis lux pe intreaga durata a crizei, dovedind ca nu discount-ul, mutarea productiei in tari sarace sau furtul intelectual reprezinta solutii de traversare si depasire a unui context international dificil.
LVMH a inceput sa cumpere ac tiuni Hermés in 2001, insa a stat me reu sub pragul de 5% din actiuni, un de ar fi trebuit sa-si declare, conform legii franceze, pozitia de actio nar semnificativ. Conform vicepre sedin telui LVMH, Pierre Gode, gigantul a inceput sa incheie contrac te derivative al caror obiect principal erau acti unile Hermés.
Se cam vede oftica!
Cand a venit momentul scaden tei contractelor derivative, LVMH ar fi avut de incasat de la banca in cauza aproximativ 1 miliard de euro, banii reprezentati de valoarea celor 12% dintre actiunile Hermés pe care le de tinea banca.
„Oricum ar fi fost obli gati sa le scoata pe piata libera", a de clarat Gode presei, imediat dupa ce autoritatea franceza de resort, ANF, a declansat o ancheta asupra felului in care LVMH a sarit dintr-o miscare pes te pragurile de 5, 10 si 15% din acti unile altei companii. La fiecare dintre aceste pra guri, LVMH ar fi trebuit sa-si declare public pozitia ca actionar.
Ceea ce stie toata lumea, dar nimeni nu poate dovedi, este ca LVMH are de platit niste polite. Imaginea colosului a iesit destul de sifonata din criza, iar Arnault a trebuit sa re cunoasca faptul ca, in grupul lui, tinta este sa produca articole „de ca litate", nu de lux.
In acest timp, Her més a reusit sa aiba o crestere sana toasa, ba chiar si o ascensiune rapida in popularitate, datorita bunelor practici pe care si le-a tot laudat in public, a reducerii voluntare a productiei (insotita de cres te rea pre tu rilor) si, mai ales, a faptului ca, intr-o vreme in care toata lumea incear ca fie sa produca in China, fie sa mulga bugetele chine zilor, cei de la Hermés au infiintat prima linie de lux chinezesc traditional, derivata din lunga istorie a ma asurilor de top.
In fond, nu profiturile (care au crescut cu vreo 30% in primele opt luni ale anului pentru Hermés) sunt miza acestui scandal. Mai degraba este vorba de capitularea LVMH in fata Hermés in lupta pentru varful simbolic al pietei de lux. Si, daca nu-i poti invinge, ii poti cumpara sau macar te poti infiltra pe post de sula in coaste.
Un zvon lansat de „Women's Wear Daily" arata ca cele 17 procente le-ar permite celor de la LVMH sa impuna cateva reguli noi in procesele Hermés. Pe de alta par te, reactia prompta a „greilor" din presa de specialitate arata ca Her més s-ar bucura, in cazul unor presiuni din partea Vuitton, de un sprijin enorm din partea media. Scan dalul insa abia incepe...
La Hermés, serenitate si vigilenta
Replica sefilor Hermés a venit imediat du pa ce s-a aflat de noua pozitie a LVMH, prin vocea CEO-ului Patrick Thomas (foto) si a lui Bertrand Puech, descendent al fon datorului companiei: „Casa Hermés nu e o societate, nu e o simpla semnatura, ci un teren cultural pe care infloreste, in fiecare ano timp, floarea creatiei.
Este o mostenire formidabila, o cultura a artizanatului, o tra ditie a respectului fata de oameni si fata de materialele folosite, o chimie extrem de com plexa. Aceasta cultura isi gaseste cu mul ta dificultate vreo compatibilitate cu un grup de dimensiuni mari. Nu este o batalie financiara, este o lupta intre doua culturi". Si, pentru a sublinia pozitia Hermés, Thomas a adaugat: „Familia Hermés este senina in acest moment. Este, de asemenea, foarte unita si foarte vigilenta cu privire la achizitia facuta de LVMH".
Smecheria derivativelor
Legal, dar in traducere inseamna un soi de trimis baiatul dupa ti gari: daca nu vine sfarsitul lumii, e ca si cum ai avea tigarile, pentru ca stii ca baiatul se va in toarce in 5, 10 sau 15 minute. Doar ca LVMH i-a dat baiatului bani sa mearga la studii in stra inatate, cativa ani, cu conditia sa se intoar ca acasa cu pache tul de ti gari.
Practic, suspiciunile se refera mai mult la intentii de-cat la operatiuni: a vrut institutia financiara sa plateasca banii sau a fost, de la inceput, o tinta pusa pe activul-suport al derivativelor care consta in actiuni Hermés? Din pacate, intentia nu are valoare juridica, iar reaua-cre dinta e aproape imposibil de dovedit...
Citeste sfin.ro
Foto: ladiesaccessory.com
VIDEO! Un nou centru de fertilizare in vitro, la Constanta... VIDEO! Centru de fertilizare in vitro nou in Constanta...