Până nu demult, stindardul testării și introducerii de noi sisteme de siguranță activă era pasat într-un cerc destul de restrâns, codus de mărci precum Volvo, Mercedes sau BMW. În ultimul timp însă, cercul a început să se lărgească. De curând, Ford a introdus, de exemplu, primul airbag integrat în centura de siguranță spate iar, acum, SUV-ul Honda CR-V devine primul automobil capabil să anticipeze intențiile participanților la trafic și să încetinească singur cu până la 5 secunde înainte de apariția unei mașini pe banda de mers, cu ajutorul noului sistem i-ACC (Intelligent Adaptive Cruise Control). Va fi interesant de văzut cum va funcționa sistemul pe drumurile noastre, unde "țăiatul feței" e sport național...
Bazat pe informațiile primite de la o camera video și un sistem radar, i-ACC monitorizează poziția și comportamentul vehiculelor aflate pe benzile adiacente. Iar, prin intermediul unui algoritm anticipează posibilitatea ca ele să schimbe banda și reacționează rapid, sigur și confortabil într-un scenariu în care sistemele tradiționale adaptive cruise control își ating limitele constructive.
În mod uzual, sistemele adaptiv cruise control mențin o distanță constantă față de mașina din față, frânând sau accelerând în funcție de viteza de deplasare a mașinii monitorizate și setările aplicate de șofer. Atunci când o mașină intra în raza de acțiune a senzorilor de pe altă bandă, de cele mai multe ori, sistemele clasice aplică frânele destul brusc. Cu scopul de elimina efectele nedorite ale unui astfel de scenariu, sistemul i-ACC dezvoltat de Honda monitorizează în mod constant nu doar mașina din fata, ci și pe cele din lateral, aplicând un algoritm complex de predicție, capabil să reacționeaze cu până la 5 secunde înainte a-ți fi tăiată fața.
Acest timp “tampon” permite CR-V-ului să încetinească gradual și să elimine reacțiile bruste, ce ar putea deranja pasagerii. În momentul în care mașina aplică frâna inițială un mesaj este afișat la bord pentru a informa șoferul de ce viteza de deplasare este redusă. De la acest punct, sistemul va aplica o forță de frânare suplimentară pentru a menține o distanță sigură.
Sistemul i-ACC este un rezultat al colaborării între Centrele de Dezvoltare și Cercetare Honda din Europa și Japonia și a fost dezvoltat special pentru piața europeană. “i-ACC este un pas important în direcția dezvoltării unei noi generații de sisteme de asistență, capabile să anticipeze comportamentul participanților la trafic”, a explicat Dr. Schmuedderich, responsabil pentru dezvoltarea sistemului i-ACC în cadrul Institutului European de Cercetare Honda GmbH.
Noua Honda CR-V, primul model Honda care va beneficia de aportul sistemului i-ACC, va fi disponibilă pe piața din România începand cu luna aprilie.