Citroën C-ZERO, inteligent botezat, nu este neaparat un produs original, deoarece are la baza modelul iMIEV, de la Mitsubishi, insa reprezinta un semn extrem de important pentru viitorul automobilelor electrice. Importanta sa este data in primul rand de costurile de rulare reduse. Utilizarea lui C-ZERO nu este gratuita, cum ar putea parea unora, dar pretul curentului electric necesar incarcarii bateriei este infim.
Calculele facute la preturile curentului electric din Franta au aratat ca o incarcare de baterie a lui C-ZERO va costa sub 2 euro. Asta inseamna ca in Romania va costa si mai putin. Avand in vedere ca autonomia la o incarcare este de circa 130 km, rezulta costuri echivalente cu un consum de benzina de circa 1 litru/100 km. In plus, costurile de intretinere sunt zero din punctul de vedere al reviziilor, deoarece nu mai exista consumabile de schimbat.
Pretul de cumparare in schimb este destul de prohibitiv in acest moment: 30.000 de euro, cu tot cu bonusul de 5.000 de euro acordat de stat in Franta. Vina pentru acest pret nu apartine nici celor de la PSA, nici celor de la Mitsubishi, care construiesc masina. Bateriile se afla inca intr-un moment de pionierat si doar vanzarile de mare volum, impreuna cu investitiile permanente in cercetare, vor reusi sa scada drastic pretul de fabricatie. O prima solutie va fi leasingul, care inseamna nu doar un efort financiar mai mic, ci si deducerea cheltuielilor, in cazul companiilor.
Pe alei, fara zgomot
Din punct de vedere tehnic, masina functioneaza cu un motor electric ce livreaza 47 kW (circa 65 CP), de la 3.000 la 6.000 rpm. Cuplul maxim este disponibil de la cea mai mica apasare de pedala, pana la 2.000 rpm. Nu exista cutie de viteze propriu-zisa, ci doar un reductor cu un raport unic, cuplat la puntea spate. Aici apare o diferenta fata de iMIEV, care are 3 regimuri de mers. In trafic, masina functioneaza extrem de prompt si silentios. Aminteste perfect de comportamentul „masinutelor busitoare" din parcurile de distractii.
Pornirea din cheie nu aduce nimic in plus fata de starea de parcare, si doar un sunet te avertizeaza ca esti „ON", alaturi de cateva becuri. Apoi masina pleaca simplu, silentios, cu viteza din ce in ce mai mare, in functie de apasarea pedalei de acceleratie, ajungand pana la 130 km/h. Zgomotul de rulare este cel produs de cauciucuri pe asfalt, sunetul motorului fiind aproape insesizabil. La franarea completa se asaza din nou linistea perfecta.
Incarcare rapida
Incarcarea se face cu ajutorul unui cablu disponibil in portbagaj. Se poate alimenta de la o priza normala, 220 V, 6 ore fiind suficiente. De asemenea, se poate cupla la o priza speciala de 400 V (vor fi amplasate, cel mai probabil, in benzinarii), care permite incarcarea a 80% din capacitate in 30 de minute.
Dotarile standard ESP, 6 airbaguri, geamuri electrice, aer conditionat, sistem de control eTouch, Bluetooth, acopera necesarul de bun-simt pentru oricine. Productia a demarat deja, incepand din aceasta luna se primesc primele comenzi, iar din decembrie se vor face livrari. Pe piata noastra masina va sosi in lunile urmatoare.
Citeste Saptamana Financiara
Alfa Giulietta: "Dragoste" de la 17.900€... VIDEO! Drifting nervos la Suceava...