Concret, din cauza crizei, care a facut ca economia Italiei sa inregistreze cea de-a patra runda de recesiune din 2001 si sa fie in contractie de patru trimestre consecutive, ducand rata somajului la maximul ultimilor trei ani si antrenand un declin pronuntat al consumului si al productiei industriale, premierul italian Mario Monti crescut taxele percepute posesorilor si cumparatorilor de autoturisme super-sport, astfel incat, de pilda, proprietarul unui Lamborghini Aventador (motor V12, de 690 CP - Pret: 316.000 €) trebuie sa plateasca un impozit anual de 8.400 €, cu 6.600 € mai mult decat inaintea crizei. Totodata, proprietarii de supercar-uri au intrat in atentia autoritatilor fiscale, iesite la vanatoare de evazionisti. Astfel, politistii opresc automobilele de lux pe strada, pentru a verifica daca proprietarul a declarat venituri suficiente si si-a platit toate taxele. Iar in iulie, de exemplu, politia a descoperit, in urma unei razii la Bergamo, ca posesorul unui Ferrari F131 (200.000 euro) a pacalit Fiscul cu trei milioane euro, in ultimii cinci ani. Prin urmare, cum evaziunea e "sport-national" in Italia, posesorii de masini scumpe vor sa scape cat mai repede de ele, fie inregistrandu-le in alte state, fie vanzandu-le. "Multi posesori de Ferrari vor sa scape de masina dupa ce politia financiara a venit la unul dintre evenimentele noastre, la Roma, si a verificat fiecare sofer", a declarat Fabio Barone, presedintele clubului de posesori Ferrari Passione Rossa, adaugand ca unul dintre membrii clubului a scos la vanzare un Ferrari 458 editie limitata pentru 143.000 de euro, desi l-a cumparat anul trecut cu 224.000 de euro.
Dar nu numai Ferrari, Maserati si Lamborghini au de suferit. Conform statisticilor, saptamanal, sute Porsche-uri, Chevrolet Corvette-uri, Mercedes-uri SLS AMG, BMW-uri M5, Bentley-uri sau alte modele de lux si sport second-hand parasesc Italia, fiind exportate catre alte tari europene.
Prin urmare, estimarile privind vanzarile de masini de lux sau sport in Italia coboara in acest an cu 47%, la 593 de unitati, de la peste 1.100 pe an in 2008. Fiat, cel mai mare constructor auto italian si proprietarul Ferrari, a suspendat temporar toate investitiile in Italia. Iar directorul general al grupului, Sergio Marchionne, ar putea decide sa mai inchida o fabrica, dupa cea din Sicilia, care a fost scoasa din uz anul trecut.
Speranta de viata a traditiei super-sport italiene vine insa din exterior. Profitul operaţional total al Ferrari şi Maserati a fost de 175 milioane euro in primul semestru din 2012, cu o marjă de 12,2% din vânzări, mai ridicată decât cea a grupului german BMW, de 11,6%. Iar Lamborghini, aflat sub umbrela Volkswagen AG, vinde si el bine la export.