Criza din ultimii doi ani a condus la o reorientare a afacerilor companiilor de leasing, de la vanzatori de produse financiare la dealeri auto.
Piata leasingului a fost industria financiara care a inregistrat cele mai dramatice scaderi, de 74% in 2009 si de 14% anul trecut si, totodata, a fost sectorul in care s-au efectuat cele mai numeroase schimbari de manageri. Provizioanele, restructurarile si revanzarea activelor reposedate au devenit practici tot mai intalnite in cadrul companiilor de profil, iar finantarea bunurilor noi a trecut pe planul secund.
Companiile de leasing au recuperat mii de bunuri de la clientii rau-platnici in ultimii doi ani, iar estimarile arata ca in acest interval au fost reposedate peste 15.000 de automobile, acesta fiind, de altfel, principalul segment finantat in perioada de crestere economica.
Daca in 2009, companiile de leasing se rezumau in a prezenta pe paginile de internet bunurile recuperate sau a incerca sa le vanda la pachet in tarile din Uniunea Europeana, in prezent, lipsa cererii din partea clientilor a determinat societatile sa organizeze tot mai multe licitatii pentru a-si limita pierderile.
,,Fin.ro" a vrut sa afle ce succes au licitatiile companiilor de leasing, ce masini prefera sau nu romanii si ce preturi sunt dispusi sa ofere acestia.
Astfel, am participat saptamana trecuta la o licitatie organizata de o societate de leasing. Compania a scos la vanzare 94 de automobile, cu un pret de pornire total (fara TVA) de 788.100 de euro, 47 de semiremorci si autocare, de 961.200 de euro, dar si 44 de echipamente evaluate la 733.900 de euro.
Licitatia a avut loc in doua zile diferite, prima fiind dedicata masinilor, iar cea de-a doua echipamentelor si autocarelor. ,,Fin.ro" a fost prezent numai in prima zi de licitatie, cea in care s-au vandut automobile.
Modalitatile de inscriere
Pentru a participa la licitatie, doritorii trebuiau sa achite o taxa de participare in valoare de 500 de lei pentru fiecare zi de licitatie. In cazul in care un client adjudeca unul sau mai multe bunuri, taxa de participare urma sa fie dedusa din pretul total al bunurilor, cu conditia ca tranzactia sa se incheie pana la finalul zilei de licitatie, in caz contrar aceasta fiind retinuta de companie cu titlu de penalitate. Daca un client nu achizitiona niciun bun, atunci taxa de participare era returnata la finalul zilei de licitatie.
Locatia aleasa de compania de leasing pentru organizarea licitatiei a fost un service auto, neincapator pentru cele aproape 200 de persoane (99% barbati), venite sa aleaga o masina pe masura preferintelor, dar mai ales a bugetului.
Presedintele comisiei de licitatie a anuntat ca vanzarea bunurilor se va face la un curs stabilit de compania de leasing, respectiv 4,1610 lei/euro, desi in ziua respectiva paritatea publicata de BNR era de 4,1065 lei/euro. Totodata, participantii au primit cate o foaie cu un numar de ordine, acestia urmand sa o ridice de fiecare data cand doreau sa liciteze pentru un automobil.
Doritori de masini scumpe
Licitatia incepe, dar bunurile nu sunt aduse in fata pentru a fi vazute, intrucat masinile au putut fi inspectate in zilele premergatoare actiunii de vanzare a acestora.
Primul automobil scos la licitatie este un Alfa Romeo GT 3.2 V6 din 2005, cu 50.000 de km la bord, cu un pret de pornire de 4.500 de euro fara TVA (pretul initial era 9.800 de euro). Saltul de supralicitare este de 100 de euro, iar un prim cumparator apare repede, achizitionand masina cu 4.600 de euro.
Urmeaza la vanzare inca doua modele Alfa Romeo GT, dar nimeni nu liciteaza pentru acestea din cauza preturilor mai ridicate de pornire, 6.600 de euro, respectiv 7.000 de euro. Presedintele comisiei de licitatie striga bunurile in ordine alfabetica.
Urmatoarea masina pe lista este un Audi A6 2.4/177 CP din 2006, cu un pret de pornire de 8.100 de euro. Masina nu trezeste interesul participantilor, astfel ca dupa trei esecuri consecutive se aud unele nemultumiri din sala - ,,ar trebui sa o luati cu pretul in jos". Situatia este salvata de anuntul vanzarii unui Audi Q7, masina preferata a romanilor, model din 2008, cu 207.000 de km la bord. Pretul de pornire este 17.300 de euro, saltul de supralicitare este de 300 de euro, iar automobilul este achizitionat pentru 19.100 de euro, dupa ,,o lupta" stransa intre participantii cu numerele 1 si 5, ultimul fiind castigator.
Urmatoarea masina, tot un Audi Q7, este cumparata de persoana cu numarul 5, cu 30.700 de euro, pretul de pornire fiind de 27.200 de euro. Urmeaza la vanzare un Audi R8 4.2 Quattro si un Bentley Arnage T, cu preturi de la 61.400 de euro, respectiv 46.700 de euro, insa cele doua autoturisme nu trezesc interesul participantilor.
Seria de modele BMW se vinde ca painea calda - 22.200 de euro pentru un BMW 320i Coupe din 2008, 3.300 de euro pentru un BMW 525d din 2002, cu aproape 200.000 de km la bord, sau 25.600 de euro pentru un BMW X5 din 2007.
Dezinteres pentru Logan
Masina nationala, Dacia Logan, nu este pe placul celor prezenti, pentru ca imediat urmeaza in cadrul licitatiei piesa de rezistenta, un Ferrari F 430 Spider din 2008, pretul de pornire al licitatiei fiind de 42.600 de euro (saltul de supralicitare este de 500 de euro). Lupta este acerba pentru automobilul italian, persoanele cu numerele 5, 49 si 74 vrand neaparat sa aiba in proprietate aceasta masina. Dupa mai bine de 46 de supralicitari, autoturismul este vandut pentru 65.600 de euro numarului 5, deznodamantul starnind aplauze printre participanti. Ferrari F 430 Spider a fost produs intre 2004 si 2009 si este predecesorul modelului Ferrari 458 Italia. Pretul de vanzare al unui model nou era cifrat undeva pe la 175.000 de euro.
In schimb, in cadrul licitatiei nu au avut cautare modelele chinezesti Geely si Great Wall, desi preturile de pornire in cazul celor doua masini nu sareau de 3.000 de euro.
Desi licitatiile companiilor de leasing se bucura de o audienta ridicata, putini sunt cei care cumpara un automobil, iar in majoritatea cazurilor participantii sunt interesati de masinile de lux. Societatile de leasing nu sunt dispuse sa renunte usor la pret, iar daca este sa adaugam si TVA de 24%, putem observa ca desi par ieftine la inceput, autoturismele scoase la licitatie ajung la un pret destul de piperat.
Sursa: Financiarul
Politia intentioneaza sa reintroduca radarele fixe... Zagato pregateste un Aston pentru Concorso d'Eleganza...