In ultimul deceniu, obiceiurile de cumparare ale europenilor s-au modificat substantial, fiind evidente schimbarile caracteristicilor produselor celor mai multi dintre constructorii auto.
Tendintele pe care s-au axat pana acum producatorii au vizat segmente noi, printre care se numara MPV-urile de mici dimensiuni si crossoverele compacte, care au preluat treptat din clientii segmentelor wagon si SUV. In acelasi timp, segmentele „traditionale", respectiv hatchback-urile mici si cele compacte, incep sa migreze si ele catre automobile si mai mici, respectiv din clasa A, si, mai nou, o clasa botezata sub-A, cea a „microcar"-urilor.
Un studiu realizat de Frost&Sullivan, companie de cercetare de piata, arata ca aceste automobile vor deveni una dintre cele mai importante surse de venituri pentru cel putin 7 din cei mai mari 10 constructori la nivel mondial.
Analizele au scos la iveala faptul ca in urmatorii ani sunt asteptate pe piata peste 60 de automobile de foarte mici dimensiuni, inclusiv asa-numitele cvadricicle (categoriile L6 si L7), 19 dintre aceste modele fiind construite sub cele mai mari branduri ale industriei auto.
Definitiile neoficiale arata ca un microcar (microturism) are cel mult doua usi, motor de maximum 700 cmc si o lungime de cel mult 3,5 metri.
Masini fara permis
Argumentele care au condus la aceasta cerere din ce in ce mai mare pentru acest tip de vehicul sunt legate de caracteristicile oraselor din ce in ce mai mari, mai aglomerate, populatia avand nevoie de o mobilitate mai mare, dar si de automobile mai economice si mai putin poluante.
Avantaje suplimentare, cum ar fi reguli mai putin stricte si chiar gratuitati la parcarea in centrele oraselor, inlesniri la inmatriculare si, in functie de categoria din care fac parte, posibilitatea de a fi conduse fara permis, atrag atentia asupra acestor masini si le fac tot mai atractive.
Ultimele doua saloane auto importante din Europa, Paris si Geneva, au adus deja o serie de noutati in acest segment, chiar daca a fost vorba doar despre concepte. Cele mai multe dintre ele au trecut testul popularitatii si isi continua drumul in uzine, de la cercetare la produs de serie.
Mai mult, 75% din noile modele ce vor intra pe piata in urmatorii doi ani vor avea si versiuni electrice, fiind si cele mai putin expuse vehicule la problemele acestui tip de autoturism: autonomia si viteza de deplasare, deoarece posesorul unui vehicul mic de oras nu va fi presat de aceste doua necesitati.
Clasa A, tot mai populara
Pe langa „pionierul" Smart si noul sau competitor Toyota iQ, ambele vehicule in categoria microcar pentru care iti trebuie permis, alte marci precum Microcar, Tata, Renault, VW, Chatenet, Piaggio, Aixam sunt constructori implicati in acest subsegment, cu modele care se incadreaza intr-una din categoriile L, asa cum sunt ele definite de Comisia Europeana (L6 sunt cvadricicle ce pot fi conduse fara un permis, L7 sunt considerate autoturisme).
Dincolo de aceste microturisme, clasa A va deveni si ea tot mai prezenta pe sosele, cu atat mai mult cu cat diferentele fata de primele sunt mici, si cele mai multe in avantajul city-car-urilor. Tripleta Toyota Aygo, Citröen C1 si Peugeot 107 este cea mai buna demonstratie si in acelasi timp un argument in favoarea investitiilor in acest segment.
Succesul de care s-au bucurat cele trei modele in Europa (si pe alte continente) i-a determinat si pe ceilalti producatori sa dezvolte noi produse concurente. Un exemplu cel putin la fel de relevant este Fiat 500, o masina care a reusit sa refaca in mare masura imaginea constructorului italian, oferind apoi o platforma de succes noii generatii Ford Ka.
Mai mult, introducerea versiunilor electrice ale unor modele de clasa A se bazeaza pe avantajele de costuri, greutate si mobilitate pe care autoturismele din aceasta clasa le au.
Sursa: Financiarul
FOTO! Drive Test: BMW Seria 6 Coupe... Funny: cum sa-ti asortezi blugii cu masina...