- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
În vreme ce în multe țări din lume, obținerea sau pierderea permisului de conducere sunt mari inconveniente, șoferii din Franța care rămân fără permis pot pur și simplu să își cumpere o „voiture sans permis” – VPS („mașină fără permis” în limba română), relatează BBC.
O VPS este o mașină mică, cu două locuri, pe care o poate conduce orice persoană de peste 14 ani dacă a petrecut 4 ore în spatele volanului. Uneori, nici măcar această minimă experiență nu este necesară.
Potrivit BBC, autoritățile franceze nu au date oficiale cu privire la câte astfel de mașini circulă pe străzile din țară. Viteza maximă pe care o ating este de 45 de kilometri la oră.
Deși mult timp aceste mașinuțe au fost privite ca niște „vechituri” care la un moment dat vor dispărea de pe șosele, fiind eliminate de legislație, ele rămân și astăzi un mijloc de transport preferat de populația rurală tot mai în vârstă.
La prețul de 14.000 de euro, o VPS este dotată cu aer condiționat și cu o cameră montată în spatele vehiculului care îi ajută pe șoferi atunci când merg cu spatele.
În ultimii ani, tot mai mulți producători încearcă să intre tot mai mult și pe piețele din micile orașe. VPS-urile nu pot fi conduse pe autostrăzi și pe drumuri rapide, însă sunt ieftine și foarte ușor de parcat. Totodată, producătorii își doresc să ajungă și la părinți: începând din noiembrie, adolescenții de peste 14 ani pot conduce și ei VPS-uri, considerate mai sigure decât scooterele. Spre deosebire de adulți, tinerii trebuie să dea un examen teoretic din codul rutier francez și să conducă însoțiți minimum 4 ore. Însă nu există nicio probă practică înainte de a putea porni pe șosele la volanul unui VPS.
Până la schimbarea de legislație din ianuarie 2013, și tinerii cu vârste de minimum 16 ani din România puteau conduce fără permis mopede şi alte autovehicule dotate cu motoare de capacitate mică a căror viteză nu depăşea 45 de kilometri pe oră.