Antena Căutare

SPECIAL! In memoriam Ayrton Senna: 1 Mai 1994, un weekend insangerat

Acum 18 ani, pe 1 Mai 1994, triplul campion de Formula 1 si, probabil, unul dintre cei mai talentati piloti din istoria "Marelui Circ", Ayrton Senna da Silva si-a pierdut viata, dupa ce a lovit, cu circa 217 km/h, zidul de protectie din beton, de pe exteriorul virajului numarul 7 (Tanburello), al circuitului de la Imola, in Marele Premiu al statului San Marino. Mai mult, cu numai o zi inainte, in timpul calificarilor pentru aceeasi cursa, pilotul debutant Roland Ratzenberger a murit si el, percutand tot un parapet din beton, dupa ce "aripa" fata a monopostului sau Simtek-Ford s-a rupt, ceea ce a transformat weekend-ul in "cel mai negru" din istoria recenta a Formulei 1.

Ayrton Senna a fost un talent inascut, un geniu al volanului, dar si un personaj controversat, dupa ce, in 1990, la Suzuka (Japonia), n-a ezitat sa-l loveasca si sa-l scoata deliberat din cursa pe Alain Prost, pentru a castiga la puncte Campionatul Mondial. Nascut pe 21 martie 1960, brazilianul a facut primul pas in Motorsport la numai 13 ani. In 1977, a castigat Campionatul de Karting al Americii de Sud, iar, din 1978 pana in 1982, s-a luptat pentru titlu in Campionatul Mondial de Karting.

In 1981, Senna a trecut la monoposturi si a castigat din prima Formula Ford 1600 si, un an mai tarziu, Formula Ford 2000. Talentul si determinarea sa nu au trecut neobservate si, in 1983, acesta a preluat volanul unui bolid West Surrey Racing, in Formula 3 Britanica. Dupa ce a dominat prima jumatate a sezonului, Senna a castigat campionatul in ultima cursa, dupa un duel spectaculos cu Martin Brundle.

Ayrton Senna in cifre:

- 2.982 de tururi parcurse in pozitie de lider
- 610 de puncte acumulate
- 161 de Mari Premii incheiate
- 65 de "Pole-Position"-uri
- 41 de victorii
- 3 titluri de Campion mondial de F1

Formula 1: Primul punct, din a 2-a cursa

Dubutul lui Senna in lumea exclusivista a Formulei 1 a avut loc in 1984. Dupa ce a testat pentru Williams, McLaren, Brabham si Toleman, acesta a fost ofertat imediat de Lotus, McLaren si Brabham, dar cu angajamente pe termen lung, ce nu prevedeau un debut imediat. Si, cum ambitiosul brazilian vroia cu orice pret sa conduca in acel sezon, el a acceptat propunerea Toleman, o echipa de mana a doua, si a intrat in "arena" chiar la el acasa, in Marele Premiu al Braziliei, prima etapa a sezonului F1 1984, desfasurata pe circuitul Jacarepagua din Rio de Janeiro. Podiumul cursei i-a avut in prim plan pe Alain Prost, Keke Rosberg si Elio de Angelis, Senna terminand pe poziatia 19.

2012/05/01//576773-ayrton_senna_2.jpg

O cursa mai tarziu insa, in MP al Africii de Sud, brazilianul si-a adjudecat primul punct in clasament, terminand pe 6, chiar daca cu 3 tururi in spatele invingatorului (Niki Lauda / McLaren). Iar "peformanta" a repetat-o, doua saptamani mai tarziu, in MP al Belgiei, de pe circuitul de la Zolder. Pana la sfarsitul F1 1984, brazilianul a acumulat 13 puncte, terminand pe pozitia a 9-a.

Senna - "Omul ploii"

Ayrton a facut spectacol din primul sau an in F1. Cea de-a 6-a etapa a sezonului din 1984 s-a desfasurat pe binecunoscutul circuit stradal de la Monaco, renumit pentru traseul sau intortocheat si ingust, ce fac depasirile aproape imposibile.

2012/05/01//576774-ayrton_senna_3.jpg

Mai mult, a plouat torential! Senna s-a clasat al 13-lea pe grila de start si nimeni nu-i dadea atentie. Ceea ce a urmat, a intrat in istorie, insa. In numai 19 tururi, brazilianul a "inotat" pana pe pozitia a 2-a, depasindu-l pe Niki Lauda, si, apoi, ii dadea 4 secunde pe tur liderului Alain Prost. Din pacate pentru Senna si din fericire pentru Prost, cursa a fost oprita in turul 31, din cauza conditiilor meteo. Cine stie, daca n-ar fi fost asa, poate Senna ar fi obtinut prima victorie din a 6-a cursa.

Apelativul de "Omul ploii" a fost i-a fost imediat atasat de fani si jurnalisti regretatului pilot brazilian, acesta dovedindu-se imbatabil in astfel de conditii de ori cate ori a avut ocazia (de ex.: MP al Portugaliei / 1985 - prima victorie din cariera - si MP al Europei / 1993). Dupa disparitia sa fulgeratoare, porecla a fost mostenita de septuplul campion mondial Michael Schumacher.

Primul titlu

In intervalul 1985-1987, Senna a alergat pentru Lotus, castigand 6 curse si terminand pe podium in alte 16, ceea ce l-a facut sa se aproprie de titlul mondial (locul 4, in '85 si '86, si locul 3, in '87). Dar echipele McLaren si Williams erau mult prea puternice pentru a putea fi batute doar cu talent. Prin urmare, in 1988, Ayrton Senna a acceptat oferta McLaren-Honda si a devenit "secundul" lui Alain Prost. Si l-a batut!

Brazilianul nu s-a lasat intimidat de cele doua titluri ale lui Prost ('85 si '86), privindu-l inca de la inceput drept principalul sau adversar. Cei doi au dominat sezonul F1 1988, iar Senna a castigat 8 curse, din care 4 la rand. Titlul s-a jucat in penultima cursa, la Suzuka, unde, desi brazilianul a ratat startul, acesta a obtinut primul trofeu de campion.

Duelul Senna - Prost

Rivalitatea dintre Senna si Prost a constituit "sarea si piperul" sezoanelor F1 1989 si F1 1990. In '89, Alain Prost si-a luat revansa, castigand titlul, dar intr-un mod destul de controversat si, chiar, amuzant.

Duelul Senna-Prost a avut loc tot pe tehnicul circuit de la Suzuka. De data aceasta, francezul era lider in clasamentul pilotilor, dar brazilianul nu vroia sa cedeze si-l presa fara menajamente. Intr-o sicana, cei doi coechipieri s-au ciocnit, iesind in decor si avariindu-si masinile. Prost s-a gandit ca s-a terminat cursa, dar Senna a revenit in pista, si-a reparat monopostul la standuri si a trecut primul linia de sosire. Cu toate acestea, el a fost descalificat, fara explicatii prea clare, iar Alain Prost a luat titlul.

"Razboiul" dintre cei doi nu s-a incheiat, insa. In 1990, Alain Prost a migrat la Ferrari si avea nevoie de victorie la Suzuka pentru a mai avea sanse la titlu. Ghinion! Senna si-a facut calculele si, motivand ca prima pozitie a grilei a fost pozitionata pe o parte murdara a pistei, l-a lovit deliberat pe francez, in primul viraj, scotandu-l din joc si adjudecandu-si cel de-al doilea titlul de campion mondial. Al 3-lea titlu l-a luat in 1991, tot cu McLaren-Honda.

Accidentul mortal de la Imola

Ayrton Senna da Silva si-a pierdut viata, dupa ce a lovit, cu circa 217 km/h, zidul de protectie din beton, de pe exteriorul virajului numarul 7 (Tanburello), al circuitului de la Imola, in Marele Premiu al statului San Marino, a treia etapa a F1 1994.
Sezonul din 1994 a inceput sub semnul ghinionului pentru Senna, proaspat transferat la Williams-Renault. In prima cursa din Brazilia, Ayrton a reusit "Pole"-ul, dar Schumacher l-a depasit la prima oprire la boxe.

Furios, brazilianul a refuzat al doilea "pit-stop", incercand sa-l prinda pe german. A fortat insa prea mult si, in turul 56, masina i-a cedat si a abandonat. Apoi, in a doua cursa (MP al Pacificului - Aida, Japonia), Senna iar a fost cel mai rapid in calificari si a plecat din "Pole Position". Dar Schumi l-a depasit chiar in primul viraj, iar Mika Hakkinen l-a lovit din spate. Cursa s-a terminat putin mai tarziu pentru Senna, dupa ce Nicola Larini (Ferrari) a percutat si el in Williams-ul acestuia.

A 3-a cursa a sezonului a fost ultima pentru genialul pilot brazilian, iar weekend-ul de 1 Mai 1994 este considerat drept cel mai negru din istoria Formulei 1. In prima sesiune de calificari, desfasurata vineri, 29 Aprilie 1994, Rubens Barrichello, compatriotul si protejatul lui Senna, a zburat in ultima sicana a circuitului, "Variante Bassa", lovind cauciucurile de protectie si gardul, spargandu-si nasul si rupandu-si o mana. Barrichello a povestit ca Senna a fost prima persoana pe care a vazut-o, dupa ce si-a recapatat cunostinta.

Apoi, sambata, 30 Aprilie, debutantul Roland Ratzenberger a murit in calificari, in urma unui accident provocat de ruperea "aripii" fata a monopostului sau. Senna a cerut oficialilor sa-l duca la locul accidentului lui Ratzenberger si, vizibil afectat, a incercat chiar sa sara gardul spitalului in care erau internati cei doi, pentru a obtine informatii despre starea de sanatate a acestora. Ceea ce l-a determinat pe Sid Watkins, seful echipei medicale, sa-i recomande lui Ayrton Senna sa nu mai ia startul, dar acesta nu a vrut sa auda.

Duminica, 1 Mai 1994, dupa stingerea semafoarelor, Senna si-a aparat "Pole"-ul in fata lui Schumacher, dar cursa a fost neutralizata, dupa un carambol pe linia de start, iar pilotii au fost nevoiti sa ruleze incet, in spatele "Safety-Car"-ului, pentru mai multe tururi, ceea ce a dus la iesirea pneurilor din temperatura.

"Restartul" s-a dat in turul 6, iar Senna a stabilit imediat un timp record, urmat de Schumi. In turul 7, Ayrton a intrat cu circa 330 km/h pe virajul rapid "Tamburello", dar nu a reusit sa mai controleze monopostul. Datele telemetrice au aratat ca a franat aproximativ 2 secunde si a percutat cu aproape 217 km/h in parapetul din beton. In doua minute, paramedicii l-au scos dintre fiarele contorsionate si i-au acordat primul ajutor. Traumatismele au fost insa prea grave pentru a supravietui, Ayrton decedand la spital.

Cauza accidentului a fost dezbatuta pana pe 13 aprilie 2007, cand Curtea de Apel din Italia a dat verdictul Nr. 15050, potrivit caruia "acesta a fost determinat de cedarea coloanei de directie, in urma unei proaste proiectari si a unor proaste modificari".

Foto: Facebook

In New York vor fi introduse si taxiuri verzi... Ponta vrea masina hibrid la Guvern: "Nicio institutie publica nu va mai putea achizitiona decat masini care proteje...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 3: Steak de vită cu sos de parmezan cu trufe
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 3: Steak de vită cu sos de parmezan cu trufe Marti, 16.04.2024, 10:00
Ai filme bune în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Ultimele știri
x