Pe scurt, conform studiului, conducatorul auto roman se crede, in general, un as al volanului, un fel de Michael Schumacher al soselelor pline de gropi si capcane la volanul unei masini de strada, mai mult sau mai putin puternica, care trage ca un bolid de Formula 1.
Concluzia "Studiului privind atitudinile in trafic ale conducatorilor auto" al Institutului de Cercetare si Prevenire a Criminalitatii desfasurat in anul 2010 consta in faptul ca unii soferi au o perceptie eronata asupra comportamentelor de risc in trafic, precum:
• supraestimarea rolului experientei de conducator auto, indiferent de dificultatea conditiilor de trafic;
• subestimarea efectelor alcoolului asupra neurofiziologiei umane, indiferent de cantitatea ingerata;
• necunoasterea sau convingeri eronate referitoare la dinamica autovehiculului la viteze mari;
• supra-aprecierea capacitatii de anticipare a modificarii rapide a circumstantelor din trafic, astfel incat isi permit sa se lanseze in manevre riscante sau sa nu se asigure suficient;
• desi cea mai mare parte a respondentilor sunt de acord ca se confrunta cu o stare precara a drumurilor si cu comportamente frecvente riscante ale altor soferi, o parte dintre ei solicita ridicarea limitelor de viteza sau chiar eliminarea limitelor pe autostrazi;
• incapacitatea de a corela conditiile dificile de trafic cu potentialul de risc al unor manevre, atitudini sau comportamente in aceste conditii reprezinta unul dintre
principalii factori de risc pentru conducatorii auto, dificil insa de constientizat de catre acestia;
• o mare parte a conducatorilor auto nu recunosc intotdeauna relatia intre regulile de circulatie si securitatea traficului rutier, fiind dispusi sa incalce regulile daca apreciaza ca acest lucru nu le pericliteaza siguranta la acel moment.
De asemenea, desi cunosc riscurile si consecintele incalcarii regulilor de circulatie sau manevrelor periculoase pe sosea, multi soferi considera ca este putin probabil sa li se intample ceva tocmai lor.
Despre comportamentul soferilor vorbesc indirect si cauzele accidentelor grave de circulatie din perioada 2003-2009 in functie de mediul producerii acestora - media anuala:
In afara localitatii - 22%(1819)
Cauze:
* Viteza neadaptata la conditii de drum - 23,2% (422)
* Conducerea imprudenta - 16,37% (298)
* Depasirea neregulamentara - 10,45% (190)
* Traversarea neregulamentara - 9,33% (170)
* Viteza neregulamentara - 5,38% (98)
In mediul urban - 44,4% (3647)
Cauze:
* Traversarea neregulamentara - 27,76% (1012)
* Neacordarea prioritatii pietonilor - 15,72% (573)
* Neacordare prioritate vehicule - 10,63% (388)
* Viteza neadaptata la conditiile de drum - 7,99% (291)
* Conducerea imprudenta - 7,08% (258)
In mediul rural - 33,4% (2742)
Cauze:
* Traversarea neregulamentara - 19,18% (526)
* Viteza neadaptata la conditiile de drum - 15,74% (432)
* Conducerea imprudenta - 13,54% (371)
* Circulatia pietonilor pe carosab - 4,78% (131)
* Depasirea neregulamentara - 4,73% (130)