In perioada septembrie 2009 - februarie 2010, Toyota a fost obligata sa cheme in service aproape noua milioane de automobile din cauza mai multor defectiuni tehnice, care au vizat in special pedala de acceleratie si sistemul de franare.
Impactul acestor recall-uri a fost foarte puternic in Statele Unite, unde vanzarile de automobile fabricate de Toyota sunt si acum afectate, mai ales ca grupul a facut fata unor numeroase plangeri care anuntau 89 de decese legate de aceste defectiuni si mai multe accidente rutiere.
Constructorul japonez, care i-a furat locul 1 la nivel mondial americanului General Motors in 2008, a recunoscut ca a crescut mult prea repede si ca a facut "greseli, ca cea de a ne diminua atentia acordata consumatorului", a afirmat Masami Doi, purtatorul de cuvant al Toyota.
Potrivit AFP, printre masurile destinate refacerii increderii pe care le-a adoptat constructorul nipon se numara insarcinarea a inca o mie de angajati cu controlul calitatii in cazul modelelor care trebuie scoase pe piata.
Astfel, pentru a detecta defectiunile cat mai repede, Toyota a creat un organ suprem de control al calitatii format, in cea mai mare parte, din straini si a adoptat o organizare descentralizata, in care informatia sa circule cat mai rapid.
"Toyota este inca in criza si va ramane si anul viitor. Ii vom putea evalua eforturile abia pe termen lung", a estimat Mamoru Kato, din cadrul centrului de cercetare Tokai Tokyo.
Toyota face fata si altor dificultati, cea mai mare fiind necesitatea de a se adapta la pietele in plina evolutie. "In Statele Unite, GM a iesit din faliment, iar Ford se redreseaza. Coreeanul Hyundai si germanul Volkswagen sunt si ei prezenti. Toyota va intampina greutati in majorarea partii sale din piata", a avertizat Masatoshi Nishimoto de la IHS Automotive.
In plus, in China, care a devenit prima piata auto din lume, Toyota va trebui sa "propuna modele la preturi mici, gandite pentru consumatorii chinezi", a reamintit Nishimoto.
Desi a inceput sa inregistreze profit financiar, Toyota se confrunta in prezent cu un yen foarte puternic, care reduce mult valoarea beneficiilor sale repatriate.
Pentru a iesi de pe rosu, grupul a decis sa isi reduca din costuri, insa niste taieri suplimentare ar afecta investitiile, foarte necesare in sectoarele cercetarii si al dezvoltatii, unde Toyota trebuie sa inoveze cu orice pret.
VIDEO: Ferrari 458 Challenge, pe circuit!... ANALIZA: Piata auto, intre agonie si extaz...