In luna februarie, Jurnalul National a relatat despre faptul ca sistemul feroviar romanesc achizitioneaza energia la un tarif cu 25% mai mare decat restul consumatorilor de pe piata. Am incercat sa aflam care sunt motivele pentru care CFR isi plateste facturile la un pret absolut exorbitant.
Pe atunci, nici compania care detine contractul cu energia, CFR SA, nici cea care isi plateste facturile in contul contractelor incheiate de administratorul infrastructurii, CFR Calatori, nu stiau exact sau nu voiau sa explice statutul de "consumator captiv".
Cert este ca CFR, unul dintre cei mai mari consumatori de energie electrica din tara, isi permite sa achizitioneze energia la pret de lux! Asa se face ca facturile catre Electrica ajung la o medie de 0,4815 bani/kW/h.
Categoria de lux in care CFR prefera sa isi plateasca facturile nu este decat o alta dovada a rasfatului si nesimtirii cu care se gestioneaza bugetul tarii.
Tot pe bani de la buget, CFR ne face si curatenie in trenuri. 30 de milioane de lei ne costa vagoanele "curate" ca lacrima!
In fiecare an, facturile gigantice ale CFR sunt achitate din buget, mai exact de platitorii de taxe si impozite. Mai departe, "atentia" de care se bucura CFR face cu mult mai usoara viata baietilor destepti din energie! Increngatura arata in felul urmator: CFR SA este compania care raspunde de infrastructura si detine contractele pe energia electrica.
Mai departe, CFR Marfa sau CFR Calatori sunt consumatorii finali, cei care isi platesc atat cat consuma in contul contractelor detinute de CFR SA.
Jurnalul National a incercat sa afle care este motivul pentru care CFR are statut de "consumator captiv". Cum se face ca un sistem feroviar care inoata in datorii isi permite sa consume energie in sistem de lux, un sistem pe care nici o alta companie de stat nu si-l permite? Nu am primit insa nici o explicatie.
Cert este ca CFR SA plateste furnizorilor de energie electrica cu 25% mai mult decat orice al contract al consumatorilor normali de pe piata. Statulul este clar: CFR nu este consumator eligibil si plateste 0,4815 bani/kW/h. Este un consumator captiv, prins in datorii si penalitati.
Tot articolul, in Jurnalul National
Un miliard de lei pentru reabilitarea unor drumuri... Leul s-a depreciat in raport cu euro si dolarul. Vezi cursul BNR...