Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, a precizat si ca serviciile de energie vor fi in sfarsit externalizate, trecand de la CFR SA catre Electrificare SA. Prin aceasta masura se urmareste reducerea costurilor cu 30%. In urma cu mai putin de doua luni, delegatia FMI aflata in Romania s-a declarat absolut socata de datoriile CFR Calatori la plata energiei. Delegatia Fondului a precizat atunci ca nu are solutii pentru aceasta "anomalie". "Nici ei nu pot oferi solutii pentru aceasta anomalie, nu s-a ajuns la o solutie", a declarat atunci Silvia Vlasceanu, directorul general al Asociatiei Companiilor de Utilitati din Energie, dupa o discutie cu delegatia Fondului.
Jurnalul National a aratat in urma cu putin timp faptul ca sistemul feroviar romanesc, unul dintre cei mai mari consumatori de energie electrica din tara, achizitioneaza energia la pret dublu fata de restul consumatorilor de pe piata. Asa se face ca facturile catre Electrica sunt platite la pret exorbitant, ajungand la o medie de 0,4815 bani/kW/h. De altfel, "atentia" de care se bucura CFR-ul face cu mult mai usoara si viata baietilor destepti din energie. Timp de mai bine de doua saptamani, solicitarea noastra privind energia electrica s-a plimbat intre CFR SA si CFR Calatori, cele doua companii aruncand factura de la una la alta. In cele din urma, dupa un circuit demn de Kafka, companile au lamurit situatia energiei CFR. Practic, lucrurile stau in felul urmator: CFR SA, compania care raspunde de infrastructura, este si detinatoarea contractelor pe energia electrica. Mai departe, CFR Marfa sau CFR Calatori constituie consumatorii finali, cei care isi platesc atat cat consuma in contul contractelor detinute de CFR SA.
Jurnalul National a incercat sa afle care este motivul pentru care CFR SA are statut de "consumator captiv". Cum se face ca un sistem feroviar care inoata in datorii isi permite sa consume energie in sistem de lux, un sistem pe care nici o alta companie de stat nu si-l permite. Practic, contractul pe care CFR SA il are cu furnizorii de energie electrica este cu 25% mai scump decat orice alt contract al consumatorilor normali de energie electrica. Statutul este clar: CFR-ul nu este consumator eligibil si plateste 0,4815 bani/kW/h. Este un consumator captiv, prins in datorii si penalitati. Daca datoriile sistemului feroviar vor fi achitate, se va inchide practic una dintre cele mai mari conducte de irosire a banului public. De altfel, FMI monitorizeaza indeaproape toate companiile de stat cu probleme precum CFR-ul.
Mai mult, Executivul s-a angajat in negocierile cu FMI sa inchida 20% din liniile de cale ferata aflate in administrarea CFR, reprezentand aproximativ 4.000 km, daca nu gaseste un investitor care sa asigure intretinerea. Luna trecuta, Guvernul a decis inchiderea a aproximativ 1.000 km tronsoane feroviare si inchirierea a altor 1.000 km de linii de cale ferata, estimand ca operatiunea va genera economii de 109 milioane de lei in bugetele companiilor CFR. Potrivit datelor CFR, la nivelul anului 2009, lungimea totala a liniilor de cale ferata ale infrastructurii feroviare era de 20.210 km (retea desfasurata), din care 17.691 km infrastructura feroviara publica si 2.519 km infrastructura feroviara privata.
Citeste articolul integral in Jurnalul!