- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
”La Compania Naţională a Uraniului s-a acordat un ajutor de salvare. Compania nu şi-a revenit. Comisia va emite o decizie de recuperare a acelui ajutor de stat şi vom trece la restructurare”, a declarat luni pentru News.ro preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.
El spune că a purtat deja discuţii la Comisia Europeană pe marginea acestui subiect.
”Pentru a recupera banii daţi, compania va trebui restructurată”, precizând că nu ştie dacă se pune problema unor disponibilizări.
Comisia Europeană a iniţiat în luna mai 2018 o investigaţie aprofundată pentru a evalua dacă diferitele măsuri de sprijin public acordate de autorităţile române Companiei Naţionale a Uraniului sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat pentru întreprinderile aflate în dificultate.
La 12 iunie 2017, România a notificat Comisiei un plan de restructurare a CNU. Planul de restructurare prevedea acordarea unui sprijin în valoare de aproximativ 95 de milioane euro (441 de milioane lei) pentru CNU, sub formă de granturi, subvenţii, anularea unor datorii şi conversie a datoriei în acţiuni. Acest plan succedea unui împrumut urgent sub formă de ajutor pentru salvare în valoare de aproximativ 13,3 milioane euro (62 de milioane lei), acordat pentru menţinerea întreprinderii pe linia de plutire, pe care Comisia l-a aprobat în septembrie 2016 cu titlu temporar.
Aceeaşi situaţie este şi la Complexul Energetic Hunedoara.
”Complexul Energetic Hunedoara a primit un ajutor de stat de salvare. Nu a fost suficient. Trebuie trecut la un plan de restructurare. Comisia a emis anul trecut o decizie de recuperare a acelui ajutor de stat şi acum discută planul de restructurare”, a adăugat Chiriţoiu.
În cazul CFR Marfă a fost cazul unei ştergeri a datoriilor în 2013.
”Pentru că privatizarea CFR Marfă nu a mai avut loc, iar compania nu s-a restructurat şi nu a revenit pe profit, Comisia va cere repunerea pe rol a datoriilor şterse în 2013, decizie care va veni în curând şi care va trebui să fie urmată de o restructurare a companiei”, a precizat preşedintele autorităţii de concurenţă.
CFR Marfă se confruntă cu dificultăţi financiare cel puţin din 2009.
Bogdan Chiriţoiu a vorbit şi în luna octombrie, în cadrul unui seminar la Sinaia, de situaţia dificilă a CFR Marfă.
"Compania are datorii către CFR Infrastructură de peste 400 milioane euro, care sunt datoriile ei vechi, şterse în pregătirea privatizării, privatizare care a eşuat acum câţiva ani. De atunci nu s-a mai întâmplat nimic. La vremea respectivă, Comisia Europeană a acceptat să fie şterse datoriile, pentru ca societatea să fie atractivă pentru privatizare. Asta înseamnă că datoriile vor fi repuse pe rol, cu dobândă", a declarat atunci preşedintele Consiliului Concurenţei.
Comisia Europeană a lansat, la jumătatea lunii decembrie 2017, o investigaţie aprofundată pentru a determina dacă stingerea de către statul român a datoriilor operatorului de transport feroviar de marfă CFR Marfă şi necolectarea datoriilor companiei i-au conferit acesteia un avantaj neloial, cu încălcarea normelor UE privind ajutoarele de stat.
CFR Marfă este operatorul istoric de pe piaţa română de transport feroviar de marfă şi este deţinut în totalitate de stat. De mai mulţi ani, compania se confruntă cu dificultăţi economice. Aceasta are un nivel ridicat de îndatorare, în principal faţă de agenţiile naţionale de securitate socială şi administrare fiscală, precum şi faţă de managerul român de infrastructură feroviară, CFR Infrastructură, care se află, de asemenea, în totalitate în proprietatea statului.
Investigaţia efectuată de Comisie a avut în vedere o serie de măsuri de ajutor de stat în favoarea CFR Marfă, constând în conversia creanţelor în acţiuni în valoare de 1,669 miliarde lei (circa 360 de milioane euro) în 2013 şi necolectarea, cel puţin din 2010, a datoriilor la bugetul de asigurări sociale şi a taxelor datorate de CFR Marfă, precum şi a datoriilor companiei faţă de CFR Infrastructură.
Sursa : news.ro
Ce să NU faci atunci când publici un anunț online... Mastercard introduce o nouă soluţie pentru creşterea securităţii tranzacţiilor online...