- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
Contează cu ce te îmbraci la serviciu, mai ales atunci când trebuie să interacționezi, în fiecare zi, cu colegii de birou și cu clienții.
Chiar dacă la birou nu există un cod vestimentar strict, tot ar trebui să te îmbraci în așa fel încât să respecți standardele pe care ți le impune profesia. Nimic nu e mai stânjenitor decât să îți spună șeful că nu ar trebui să îți schimbi hainele.
Iată cele 5 reguli pe care să le urmezi ca să dai niciodată greș, atunci când te îmbraci pentru serviciu:
1. Stilul business casual îți conferă eleganță fără să te încorseteze
Vestimentația în stilul business casual este acceptată de cea mai mare parte a angajatorilor.
Pentru doamne, specificul acestui stil este dat de bluzele fără mâneci sau cu mâneci scurte, din material mat și cu decolteu nu foarte provocator. Fustele pot fi cu câțiva centimetri deasupra genunchiului. Merg și cămășile uni sau bluzele cu imprimeu, atâta vreme cât modelul nu e strident. Iar cu astfel de rochii, vei merge la sigur, de fiecare dată.
Domnii care vor să se îmbrace business casual n-au nevoie de cravată, iar sacoul e opțional. Atâta vreme cât cămașa este băgată în pantaloni, lucrurile stau bine. Până și un tricou polo de culoare sobră ar putea fi potrivit. Pantalonii pot fi din stofă, fără dungă.
2. Când nu știi cum să te îmbraci, întreabă
În multe companii, codul vestimentar nu face parte din regulament. Angajatorul merge pe ideea că angajați își vor da seama singuri cum trebuie să se îmbrace.
Dacă totuși în timpul interviului (la care ar trebui să fii îmbrăcat business formal), nu reușești să înțelegi regulile vestimentare ale locului de muncă, cere-i detaliile ofițerului de resurse umane.
3. Scoate-ți costumul din dulap, dacă situația o cere
Numită uneori și „de ședință”, ținuta business formal este cea mai sofisticată și cea mai puțin flexibilă. De obicei, o poartă managerii generali, contabilii, avocații și colegii proaspăt angajați care intră des în contact cu șefii.
În cazul în care o astfel de ținută se impune, doamnele ar putea opta pentru un costum cu pantaloni sau cu fustă de lungime medie și pantofi eleganți. Deși e destul de strictă, ținuta lasă loc de personalizare, la nivel de croială a hainelor, stil și culoare.
La domni, lucrurile sunt mult mai stricte. Ținuta business formal înseamnă: costum, cravată și pantofi, adesea în stil oxford.
Accesorizarea ținutei ar trebui să fie discretă, atât la doamne, cât și la domni. O cravată în culori îndrăznețe sau un colier care să nu atragă toată atenția ar putea fi cele mai potrivite alegeri.
4. Învață ce ascund cuvintele „ținută profesională”
Sunt angajatori care îți vor spune doar că vor să porți o „ținută profesională”, fără să îți dea prea multe detalii. Iată cum ar trebui să îți alegi hainele, în acest caz.
Doamnele ar putea renunța la costumele deux-piece, dar ar trebui să aibă, totuși, grijă să păstreze o linie conservatoare a ținutei. S-ar potrivi o bluză sau un pulover cu mâneci cel puțin trei sferturi, într-o culoare discretă.
Machiajul și accesorizarea ar putea fi mai îndrăznețe decât în cazul ținutei business formal. Totuși, indicat ar fi un aer general de sobrietate. Un ruj roșu aprins sau bijuterii care să ia ochii ar putea să nu fie cele mai bune alegeri.
În cazul domnilor, merg pantalonii cu dungă și cămășile. Purtarea cravatei nu mai este obligatorie. Locul sacoului ar putea fi luat ușor de o jachetă sport sau de un pulover. Spre exemplu, o cămașă în carouri ar putea fi asortată cu un pulover uni.
5. Evită întotdeauna să poți aceste haine, la serviciu
Hainele sport, rochiile de seară, pijamalele sau orice haină cu slogan agresiv sau ofensator n-ar trebui purtate la birou. De asemenea, sunt de evitat hainele transparente, prin care ți se vede lenjeria. În afara cazului în care ești instructor de sport, n-ai avea niciun motiv să vii la muncă în pantaloni scurți.
Chiar dacă angajatorul tău nu are o politică oficială cu privire la ținută, asigură-te în permanență că hainele tale nu sunt boțite, pătate, rupte sau roase. Un aspect neîngrijit le va da tuturor impresia că nu îți pasă de job. Și nu îți dorești așa ceva.
De modul în care îți alegi hainele pentru serviciu ar putea depinde ascensiunea ta profesională. Sunt ținute care te vor pune în valoare și pe care n-ar trebui niciodată să le porți la birou. Învață când e nevoie să îți scoți costumul din dulap sau când e suficient să asortezi o rochie casual cu o pereche de pantofi colorați, din materialul de mai sus.