Antena Căutare

Coronavirusul – ameninţare mondială, dar şi criza ca oportunitate de afacere

Pandemia de coronavirus obligă companiile, mari și mici, să se adapteze. Închiderea temporară a magazinelor și restaurantelor, de exemplu, reprezintă o adevărată provocare pentru proprietarii acestor afaceri. Cu toate acestea, multe companii găsesc modalități de a evolua și de a-și continua activitatea în pofida vremurilor dificile.

Coronavirusul – ameninţare mondială, dar şi criza ca oportunitate de afacere
Coronavirusul – ameninţare mondială, dar şi criza ca oportunitate de afacere

Capacitatea de adaptare

În situațiile de criză, capacitatea de adaptare este factorul care s-a dovedit a fi salvator pentru orice companie, indiferent de mărimea ei. Aflați în izolare de mai multe săptămâni, oamenii și-au schimbat obiceiurile de consum. Dacă unele companii s-au trezit în situația de a-și întrerupe activitatea, altele continuă să se dezvolte. Ceea ce face diferența între cele două categorii este capacitatea de a se adapta condițiilor date, de a-și asuma noi tipare de consum și de a accepta necesitățile de pe piață. De exemplu, chiar și o firmă mică de confecții textile poate să se adapteze situației de criză producând costume, halate medicale, măști și orice alt tip de echipamente de protecție necesare în acest moment.

De altfel, aceasta este o soluție la care au apelat chiar și mari companii de modă pentru a nu-și închide total producția. Măşti, gel dezinfectant sau costume de protecţie – sunt doar câteva dintre produsele fabricate în prezent de branduri de lux precum Dior, Givenchy, Armani, Guerlain, Gucci şi Saint-Laurent. Și poate o schimbare destul de radicală a făcut-o Grafica Veneta, una dintre cele mai mari edituri din Italia, care s-a reorientat spre producția de măști de protecție.

Planul de criză

Până în urmă cu aproximativ un deceniu, multe companii nu erau deloc sau erau foarte slab pregătite pentru a gestiona o criză. Situaţia s-a schimbat odată cu dezvoltarea platformelor de social media și propagarea atacurilor cibernetice – ambii factori fiind caracterizați de rapiditate și imprevizibil și necesitând o planificare atentă a reacțiilor și soluțiilor. Planurile s-au extins apoi la alte tipuri de crize, precum cele etice, de comportament, de mediu și chiar sanitare, așa cum este cazul pandemia de COVID-19 din prezent.

În acest sens, o companie ar trebui să implementeze niște măsuri de bază. Astfel, dacă nu este în vigoare un plan de criză, ar trebui să fie făcut unul. Iar dacă acesta există, ar trebui să fie actualizat – de exemplu, poate este nevoie să fie digitalizat pentru a fi accesibil mai rapid –, de la persoanele care îl vor executa la modul de punere în practică. De asemenea, pot fi făcute exerciții de simulare a crizelor cu echipele relevante, bazate pe scenarii creative, dar realiste.

Puterea internetului

Compania trebuie să analizeze în ce măsură poate beneficia de pe urma dezvoltării diferitelor aplicații și platforme online. Prezența în mediul online este esențială și poate fi singurul mod în care pot fi promovate serviciile și menținut contactul cu clienții. În afara faptului că profilul pe rețelele de socializare trebuie să fie actualizat, site-ul companiei trebuie să fie ușor de utilizat și atractiv.

Și, deși activitatea online este o necesitate în timpul acestei crize, ea poate fi văzută și ca o oportunitate reală. În funcție de natura afacerii, pot fi analizate modalități de a adapta oferta în servicii pe internet. De exemplu, sălile de sport și clinicile de nutriție pot oferi online cursuri de antrenament sau sfaturi pentru o alimentație sănătoasă. Cafenelele și restaurantele pot afișa clipuri cu tematică gastronomică, iar barurile şi cluburile pot organiza petreceri online prin intermediul unor aplicaţii.

Planul post-criză

Aceste momente de incertitudine pot fi folosite pentru pregătirea pentru perioada în care activitatea companiei va fi reluată. Pentru a menține veniturile într-o perioadă cu clienți puțini și vânzări reduse, pot fi oferite oamenilor opțiuni precum plata în avans pentru anumite servicii, de exemplu, sub formă de vouchere sau tichete cadou. Acum este momentul și pentru a analiza diverse lansări de produse sau modificări în activitatea companiei care au fost amânate din cauza pandemiei de COVID-19. Rețelele de socializare și cele de clienți existente pot fi folosite pentru a face reclamă pentru produse și servicii care vor fi lansate după criză.

Motivarea angajaţilor

Dacă afacerea a fost parţial închisă din cauza restricțiilor actuale şi există un număr de angajați care încă lucrează, este importantă punerea în aplicare a unei politici clare de lucru la distanță. Aceasta include asigurarea faptului că angajații sunt echipați cu instrumentele necesare, inclusive cele digitale, pentru a-și continua munca și că li s-au comunicat sarcinile noi. Angajații care lucrează la distanță pot fi încurajați să își amenajeze un spațiu în locuinţa lor dedicat exclusiv muncii. Pentru multe companii, având în vedere incertitudinea acestui moment și natura afacerii, este posibil să nu se poată face o reconfigurare a forței de muncă, astfel încât să se poată lucra la distanţă. Însă angajații pot fi încurajaţi să devină creativi în ceea ce privește modul în care afacerea se poate adapta și schimba.

Factorii de mai sus pot deveni instrumente utile pentru companiile care trebuie să se adapteze noii provocări cu care se confruntă în acest moment, dar şi oricărei alte situaţii de criză care poate apărea.

Sursa foto: Pexels.com

Instantanee de la bordul Apollo 13, create prin tehnici de îmbunătăţire a imaginii, dezvăluie detalii inedite... Giorgio și Rosa, 50 de ani de căsătorie, bolnavi de coronavirus: "Așteaptă-mă, amore, voi veni pentru o ultimă îmbr...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 4: Mousse de ciocolată cu fructe de pădure
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 4: Mousse de ciocolată cu fructe de pădure Marti, 23.04.2024, 10:00
Ai filme bune în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Ultimele știri
x