E-o dimineata racoroasa de toamna. Nifon, mitropolitul, tine slujba. Atmosfera-i solemna. Principele Carol e acolo, membrii Guvernului, reprezentantii Corpului Diplomatic, lumea buna. Suntem in Gara Filaret, pe dealul cu acelasi nume. 19 octombrie 1869. Carol are emotii. A promis ca romanii vor merge pe „intaiul lor drum de fier”. S-a tinut de cuvant. Prima sina de cale ferata din Regat si prima gara din Bucuresci...Cladirea-i frumoasa, cu etaj, se-nchide intr-o hala, unde „dorm” cele trei linii.
Mitropolitul suna din corn. Asa-i obiceiul. E 10.45 trecute fix. Locomotiva cu aburi porneste, condusa de Sir Trevor Barklay, una dintre mintile ilustre ce a lucrat la „minune” si ii duce pe Print, pe membrii Guvernului si pe reprezentantii Corpului Diplomatic spre Gara Giurgiu. Acolo-i destinatia, asta-i prima ruta: Bucuresti – Dunare.Trenul are un nume maret, pe masura celor care urca in el: „Michaiu Bravul“. Se merge repede, cei 67 de kilometri sunt „inghititi” intr-un ceas si jumatate. De la celalalt capat pleaca, spre Capitala, un alt convoi de vagoane, sub conducerea primului mecanic de locomotiva roman, Nicolae Tanase.
Cu un sfert de secol inainte, Anglia daduse lumii intaia locomotiva si intaia cale ferata.
Filaretul, astazi. Vedere aeriana
Se avanseaza rapid si, dupa trei ani, pe 13 septembrie 1872, se da in functiune si Gara Targoviste. Din 1888, primeste numele de Gara de Nord, asa cum va fi cunoscuta pana in ziua de azi. Intre 1871 – 1872 „Societatea Actionarilor C.F.R.” face racordul de sapte kilometrii intre Filaret si restul retelei de cai ferate.
Din pacate, gara n-a mai prins suta. In 1960 a fost inchisa si transformata in...autogara. Azi implineste 143 de ani...
Trenurile InterCity vor fi dotate cu carti gratuite pentru calatori... Gangnam Style influenteaza cotatiile bursiere. Actiunile firmei conduse de tatal lui PSY au crescut de cinci ori...