- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
Banalul mers pe blat, “cu nasul”, ascunde o adevarata retea de spagi construita in CFR pe modelul celor din vami. Fenomenul micii coruptii din CFR a fost unul rar investigat de procurori, dar anchetorii par sa fi pornit cea mai complexa inevstigatie ce priveste spagi de peste 100 de milioane de lei colectate anual, scrie adevarul.ro.
Drumul "spagii" era bine pus la punct si nimeni nu era "sarit din schema". Din mana in mana, o parte din bani ajungea si la sefii din regionale. Controlorii de tren nu iertau calatorii care circulau fara bilet. Le cereau bani, de obicei jumatate din pretul biletelor, pentru a nu le da amenda, care erau impartii apoi in toaletele trenurilor cu seful de garnitura. La randul lor, sefii de tren imparteau banii cu revizorii. Si, dupa acest sistem, "lovelele" ajungeau pana in varful piramidei, prin cele mai ciudate metode, cum ar fi chioscurile de ziare sau magazinele cu bauturi racoritoare de la Gara de Nord.
Astfel, un nas reusea sa castige un salariu din trei zile.
Pentru a nu fi luati la ochi si pentru a se intelege cat mai bine, fara sa dea de banuit, "nasii" si-au format un limbaj propriu, conventional. Concret, "chiorii" sunt calatorii fara bilet, "a lua geanta" inseamna a da mita pentru obtinerea unui post de insotitor de tren (controlor). Iar argoul continua: „a lua cocarda” sau „a lua dunga rosie”- a da mita pentru obtinerea postului de sef de tren (are centura diagonala rosie), iar „a intoarce haina” se foloseste pentru a da mita pentru obtinerea postului de revizor (supra control). I se mai spune si „civilu’”.
Se pare ca expresiile au dat roade, la propriu si asta pentru ca procurorii au estimat ca, intr-un an si jumatate, prejudiciul se ridica la aproximativ 200 de milioane de lei, adica 47 de milioane de euro. Aceasta este contravaloarea tichetelor de transport care ar fi trebuit sa fie incasate de conductorii de tren.
Marte: Canion mai mare decat "Marele Canion"!... Imnul pierdut al lui Beethoven...