E clar! Interbelicul a reprezentat una dintre cele mai importante perioade din istorie. Din toate punctele de vedere. Atunci a apărut şi ideea de reclamă în adevăratul sens al cuvântului: slogan, imagine, mesaj, public ţintă. Deşi au peste opt decenii, reclamele de mai jos uimesc prin faptul că erau mult mai interesante decât cele din ziua de astăzi
De-a lungul perioadei interbelice, „Universul” a fost ziarul cu cel mai mare tiraj (peste 100.000 de exemplare pe zi), fiind, deci, cel mai reprezentativ periodic al epocii din punct de vedere cantitativ. Acesta este motivul pentru care reclamele prezentate mai jos sunt “scoase” din celebra publicaţie.
Ziarul a avut inițial un format mic, cele două pagini costând în epocă doar 5 bani. Descris de contemporani ca fiind „o foaie care nu făcea politică” și care era „destinat oricui, fără deosebire de pregătire culturală și clasă socială”, „Universul” ajunge în scurtă vreme cel mai citit ziar din România.
Fiecare număr al ziarului abundă în reclame: unele de mici dimensiuni, alcătuite aproape exclusiv dintr-un corp textual, altele ocupând o pagină întreagă, bogat ilustrate și conținând informații-cheie după care cititorii pot identifica brand-ul prezentat.
De departe, cel mai intens promovate produse erau MEDICAMENTELE!
Sute de medicamente au fost “primite” cu braţele deschise de publicaţie, multe dintre acestea nemaifiind cunoscute publicului de astăzi
O caracteristică interesantă a medicamentelor promovate în epocă în ziarul „Universul” priveşte denumirea (sugestivă) a acestora. Au existat, astfel, medicamente precum Capol (pentru dureri de cap), Svelta (pentru slăbit), Antidolor (pentru dureri de dinți, de spate, de gât), Tussipect (pentru tuse), Defensol (contra așa-numitelor „boale lumești”, adică boli venerice), Urodonal (pentru „eliminarea acidului uric din sânge”), scrie HISTORIA.RO.
PASTA DE DINŢI, UN LUX NECESAR!
Peste 20 de mărci de pastă de dinţi au fost prezentate în “Universul”, între anii 1932 şi 1936. De la “BON-BON ORIENTAL”, bomboane cu gust mentolat pentru împrospătat respirația, până la pasta de dinţi “Nivea”.
Sloganuri celebre: pentru a avea „dinți albi și frumoși” (pasta de dinți Chlorodont, martie 1932) sau pentru motive mult mai serioase, cum este cazul pastei de dinți Gibbs: „peste câțiva ani vă vor lipsi doi trei dinți. Evitați această neplăcere dacă din timp îngrijiți zilnic dantura cu pastă sau săpunul de dinți Gibbs” (martie 1932).
Exista în epocă și pasta de dinți Nivea, care completa gama produselor oferite de către această companie (săpun, creme, farduri).
“O perlă e un giuvaer/ Un dinte poate fi la fel”
O particularitate interesantă a reclamelor la aceste produse este recurența reclamelor la Perlodont care invitau cititorii să participe la un concurs pentru formularea sloganului ce va caracteriza această pastă de dinți. Câștigător a fost desemnat un locuitor al Bucureștilor, al cărui slogan („O perlă e un giuvaer/ Un dinte poate fi la fel/ Prin pasta de dinți Perlodont”) a fost publicat pe tot parcursul anului.
PRODUSELE COSMETICE, UN ADEVĂRAT RĂSFĂŢ!
Varietatea foarte mare de produse cosmetice prezentate în paginile ziarului „Universul” demonstrează atenția pe care societatea interbelică o acorda esteticului.
Produsele la care se făcea reclamă erau destinate în primul rând femeilor (74% din totalul reclamelor), în timp ce 16% dintre reclame nu erau destinate unui gen anume; restul de 10% erau produse folosite exclusiv de către bărbați.
Produsele destinate uzului feminin cuprind: creme (Nivea, Simon, Mouson, Khasana Superb, Bourjois, Tokalon, Siamoise, Richard Hudnut, Scherk, Pond’s), pudre și farduri (Dorin, Ocean Blue, D’Argy, Salome, 5 Fleurs Forvil, Toucy, Trianon, Dorsay, Tho-Radia), rujuri de buze (Dorin, Salome, Vilchery, Michel, Ribo, Ravel, Invisible Dermophile, Caro, Ritz), parfumuri (Legrain, Lady, Fiancee, Lubin, Yardley, Chat Noir, Mon Atout, Jazz, Dorsay, Valse D’Amour, Douce, Leş Creations, Sinaia, Diavolo, Oedipe, Noblesse), creme depilatoare (Radical, Dulmin, Taky, Odo-No-Ro, Rosemarie, Kulwianski).
14 MĂRCI DE AUTOMOBILE!
În „Universul” se făcea reclamă atât la automobile (existau 14 mărci promovate în paginile periodicului: Tempo, Opel, Ford, Chevrolet, Chrysler, Plymouth, Pontiac, Adler, Nash, Oldsmobile, Dodge, Fiat, Citroën, Renault), cât și la carburant (benzină albastră Ethyl, benzină galbenă antidetonanţa Fulger), anvelope (Goodyear, Continental, Atlas, Goodrich, Firestone) și uleiuri de motor (Luboil, Mobiloil).
Automobilele erau considerate în epocă proprietăți de lux, reclamele din această categorie adresându-se unei nișe foarte restrânse, dovadă prețurile pentru anumite mărci: Chrysler – de la 185.00 la 265.00 de lei (mai 1932); Citroën – 149.000 de lei (iulie 1932); Opel Pullman – 210.000 de lei (aprilie 1936); Opel Olympia – 125.000 de lei (august 1936); Fiat 500 – 95.000 de lei (decembrie 1936).