E 15 septembrie 1970, baza militară ”Mihail Kogălniceanu”. Medicul unității verifică starea de sănătate a piloților, le ia tensiunea, pulsul. Ofițerul meteorolog prezintă condițiile de zbor din zona Dobrogea, dar și din partea centrală și de est a țării. Comandanții și instructorii explică, în detaliu, exercițiile de interceptare cu noile avioane MiG-21 M, cu care fusese înzestrat regimentul. Sunt acolo Ion ”Ciocotelu” Năstase și Nicolae ”Nae” Mandae, oameni cu experiență.
Primii decolează comandantul de regiment, locotenent - colonelul Iosif Rus, și maiorul Nicolae ”Șișcă” Sascău. Zbor de cercetare metorologică, cu un avion MiG-21 cu dublă comandă. S-a ajuns la 10.000 de metri, totul ok. La al doilea zbor s-a urcat în stratosferă, la 13 kilometri. În jurul orelor 22, vine la echipare ultima serie de piloți. Printre ei se găsește și un tânăr căpitan, Victor Bănuță, promoție 1960 a Școlii de Aviație. Tip de statură potrivită, descris de către apropiați drept un băiat simpatic, sensibil, cu mult bun simț. E ajutat să se îmbrace de maistrul militar Vasile Jurevschi, zis ”Juju”. Cu mâna stângă ține furtunul de oxigen. Urcă în carlingă, se instalează, se leagă în chingile scaunului, cuplează furtunul, cuplează aerul comprimat pentru compensarea forței centrifuge. Stabilește legătura radio cu Punctul de Comandă:
- 125 Sunt URANIU. Gaz.
A trecut pe frecvența conducătorului de zbor aflat în turnul de conducere de la Aeroport.
- URANIU-START, sunt 125. Aprobați pornirea.
- Aprob pornirea pentru 125.
Căpitanul pilot a pornit motorul, a zăvorât și a ermetizat cabina avionului MiG-21 M cu numărul 914.
- URANIU, sunt 125, totul normal la bord. Aprobați rulajul și intrarea la pistă.
- Aprob rulajul la pistă pentru 125.
Aprobaţi decolarea!
”Vânătorul”, avionul ce-l are la manșă pe Victor Bănuță, intră pe pistă. Totul pare ok. Se ridică, după cinci minute de zbor aude în căști vocea navigatorului Laurențiu Cosma. Apoi...Șeful Punctului de comandă așteptă ca pilotul să confirme intrarea la interceptare. Dar în căști și în difuzoarele de pe mese se aude o voce confuză: ”Sunt 125. M-am angajat. Catapultez!” Stop! Asta nu era în plan! Căpitanul simte că avionul e instabil: indicatoarele de bord par că se aprind și se sting, Luna e la un pas să lovească aripile, stelele nu mai vor să stea la locul lor. Fenomenul de pierdere a orientării! Bănuță vrea să prind manetele de catapultare, i se pare că lumea se termină, dar, pentru că e prins în chingi, nu ajunge! Forțează: ”Sunt 125. M-am angajat. Catapultez!” Reușește! Se fixează în scaun și trage cu putere! Într-o fâlfâire de aripi, cupola cabinei sare în aer, apoi pleacă scaunul, ce se desprinde pe la 2.000 de metri. Vede numai niște luminițe mici, undeva, departe. Toate se mișcă. Nu pricepe ce se petrece.
Jos, pe un câmp situat între localitățile vrâncene Ciorăști și Vâlcele, tractoarele ară pământul pentru campania de toamnă-primăvară. Da, e târziu, dar se muncește la lumina farurilor, pentru îndeplinirea planului. E un câmp întins, desfășurat pe vreo 10 kilometri, între calea ferată Tecuci - Făurei și pădurea Spătaru, pe locul numit ”Donoaia”. Americanii tocmai ce au aselenizat, se vorbește despre ființe ce trăiesc în spațiu. În timp ce căpitanul - pilot coboară, ajutat de parașută, un șofer de tractor zărește cupola albă. Prinde a claxona, dă semnalul. Se urcă pe cabina tractorului, urlă:
”Extratereștrii, mă!...Ne atacă! Pe ei!”
Ultimii ani sunt plini de povești cu omuleți ce vin din ale părți ale universului, costumați ciudat, cu căști pe cap și tot felul de țevuști de le ies din gură. Bănuță atinge solul, reușește să desfacă parașuta, cere ajutor, ridicând mâinile în aer. Numai că spre el vin oameni ”echipați” cu furci, topoare ori leviere. ”E extraterestru, să nu ne scape!”, aude. Pilotul realizează abia acum: e în costum de suprasarcină, cu o cască argintie pe cap, cu niște furtunuri ciudate...Cu ultimele forțe, scoate harnașamentul: ”Oameni buni, sunt pilot, sunt român! Am sărit dintr-un avion supersonic!”
Victor Bănuță are vertebrele tasate. E dus cu un elicopter la la Alexeni la București, la Spitalul Militar, unde stă un timp internat. Prima catapultare cu un avion supersonic din istoria noastră!
La 10 zile de la eveniment, generalul Vasile Alexa, comandantul CAAT, convoacă piloții diviziei de la Ianca. Îi ridică în picioare pe toți cei care au avut vreo legătură cu zborul din 15 septembrie 1970. Apoi, îi trece în rezervă pe Victor Bănuță și pe inspectorii de zbor Ion Năsatse și Nicolae Mandae.
Forțele Armate Române nu cred în civilizații venite dintr-ale lumi!
Cu mulțumiri, căpitanului-comandor de aviație (rtr.) Nelu Enache - ARPIA, filiala Constanța
Studiu: Oamenii născuți în ianuarie primesc mai puține cadouri decât ceilalți! Ce spun cercetătorii... Un elev de liceu a descoperit o planetă nouă, în trei zile! Puștiul de 17 ani i-a lăsat mască pe cei de la NASA...