1894, într-o zi de 9 decembrie, Bucureștiul bifa o nouă etapă spre civilizație și Occident. Pe străzile Capitalei începea să circule primul tramvai electric. Mijlocul de transport în comun purta numărul 14 și avea o rută bine stabilită: mergea de la Cotroceni, până la Obor.
GRAFIC INTERACTIV A1.RO. 36 de ani de metrou în București. Istoria ”Trenului galben fără cai” al lui Ceaușescu
Istoria tramvaiului în București datează din 1871, atunci când au fost introduse cele cu cai. 23 de ani mai târziu circulau primele electrificate. Astăzi, Micul nostru Paris are cea mai lungă rețea de tramvaie din România, ce măsoară 143 de kilometri, cale dublă.
Prima linie de tramvai electrificată, lansată într-o suburbie nemțească, în 1881
Prima linie de tramvai electrificată din Europa a fost lansată în 1881 într-o suburbie a Berlinului și a fost construită de inginerul Werner von Siemens, inventatorul dinamului (acel generator electric de curent continuu). Putea transporta 50 de călători cu o viteză maximă de 20 km/h, iar alimentarea se făcea printr-un cablu de lângă șină. 13 a durat ca să apară și la noi, într-o Românie care devenea din ce în ce mai industrializată.
13 ani mai târziu, apare primul tramvai electric, pe străzile Bucureștiului. Ruta: Cotroceni - Obor
Să ne oprim puțin asupra tramvaiului electric românesc. 1894. Poposea la Târgul Moșilor, la Obor. Era alimentat la de centrala electrică de la Grozăvești, de unde pornea. Străbătea bulevardul deschis de Pache Protopopescu în 1888 (Kogălniceanu - Elisabeta - Carol - Pache) și întorcea, la începuturi, în fața actualei Școli Iancului, apoi la Biserica Iancu Vechi (Agricultori - Mătăsari).
Primul tramvai electric ce a circulat pe străzile din București
Mult mai târziu. linia tramvaiului 14 are să fie prelungită până în Pantelimon, la intersecția Șoseaua Iancului. Rețeaua de transport s-a dezvoltat rapid în anii 1900-1935, traseele și distanțele dintre stații permițându-le călătorilor să se deplaseze din orice punct al orașului în oricare altul.
Tramvaiul "nou-nouț" al bucureștenilor, pe strada Academiei; Foto: bucuresti.itbox.ro
Traseele mijloacelor de transport au fost profund modificate atunci când așa numita "epocă a tovarășului Ceaușescu" a poposit printre români. Stațiile au fost rărite și depărtate unele de altele, iar liniile au fost deconectate în centrul municipiului, capetele de linii fiind și ele depărtate unele de altele.
Surse: Wikipedia, Cronologia Bucureștilor, romania-actualitati.ro
FOTO de colecţie! Marilyn Hare, actrița care a stârnit controverse în toată lumea! A sărutat 10.000 de soldaţi în Al Doi... FOTO: Magia Crăciunului i-a unit pe viaţă! Au plantat un brad în urmă cu 15 ani, iar acum s-au căsătorit printre zeci de...