Sa fi fost cam 11 a' lui Brumar, pe la 1493, cand don Cristobal Colon, in al doilea sau voiaj catre Lumea cea Noua a poposit aici. S-a uitat pe calandar, a vazut ca atunci se aniversa Sfantul Martin de Tours si asa i-a dat numele insulei: Santo Martin. Cei de prin partea locului au trait in pace, liniste si prosperitate cam vreo sutica de ani, pana cand avea sa inceapa nebunia.
Pe la 1624, niste francezi pribegiti pe aici s-au apucat sa cultive tutun. Sapte ani mai tarziu, au aparut olandezii, exploatatori de sare. Spaniolii nu puteau ramane cu mana in san, asa ca au recucerit insula. Bastinasii, satuli ca azi sa fie guvernati de francezi, maine de lalele si peste trei zile de baietii lui Cervantes au spus "Stop joc" si au decis sa faca ceva. I-au dat pe iberici la o parte, au ales cate un reprezentant de-al frantuzilor si unul de-al olandezilor si i-au pus pe acestia sa plece dintr-o extrema a insulei in directii diferite. Le-au interzis fuga, iar punctul din cealalta parte a pamantului unde eroii nostri s-au intalnit a reprezentat cealalta extrema a liniei de separatie. Simplu, nu?
Simplu, dar nu chiar atat de simplu! Legenda spune ca frantuzul a mers mai mult pentru ca a consumat un vin de calitate superioara, iar cel din Tarile de Jos mai putin, dupa berea consumata. S-a lasat cu scandal, dar...apele s-au limpezit...Din 87 km patrati, unii au primit 53, ceilalti, doar 34. Astfel, Santo Martin, Saint - Martin, Sint Maarten sau Saint Martin a devenit una dintre cele mai mici insule din lume divizata de buna voie!!! Teritoriul avea sa fie atacat de catre pirati, britanicii l-au cucerit ori l-au lasat balta functie de conflictele internationale si de aliantele pe care le aveau in Europa, dar, ceea ce conteaza este ca impartirea teritoriala, cu o granita...imaginara, a ramasa in picioare din 23 martie 1648!
Teritoriu dorit si de...turisti!
Cum insula era parcata in Caraibe (undeva la 300 km de Puerto Rico), logic, turistii au inceput sa apara pe aici, mai ales dupa 1900. Pe la 1942, a aparut un aeroport militar. Transformat in civil un an mai tarziu si devenit operational, pentru civili, in 1964. Pentru ca pista-i scurta, undeva pe la 2.300 de metri, de aici decoleaza si aterizeaza numai pilotii cu staif, cu stapanire la mansa. Imaginile arata cu uriasele pasari de foc trec la doar 20-25 de metri deasupra turistilor care fac plaja. Pe cei mai 'naltuti, aproape ca trenul de aterizare le face freza, fapt ce a dus ca Aeroportul International Printesa Iuliana (numit, astfel, in onoarea reginei Olandei) sa ocupe locul al patrulea in topul celor mai periculoase aeroporturi din lume.
Cu toate acestea, in 2007, "SXM" a fost tranzitat de 1.700.000 de pasageri cu 103.000 zboruri.
AMINTIRI DIN SPATIU: Familia care a stat pe luna mai bine de 40 de ani... Imaginea chiar conteaza! O eleva a fost amenintata cu exmatricularea pentru ca si-a vopsit parul...