SUA lansează un avion spațial secret, numit X-37B. Vehiculul orbital va efectua cea de-a 8-a misiune a sa, după lansarea de pe 21 august.
Nu se știu foarte multe detalii despre ceea ce face X-37B în spațiu, însă, scrie Live Science.
Până acum au fost oferite doar informații despre potențialele experimente care se află la bordul avionului, menite să fie testate și în context spațial.
Unul dintre acestea ar putea deveni un înlocuitor pentru sistemul GPS.
SUA lansează un avion spațial secret
SUA lansează o navă spațială militară americană, respectiv avionul spațial orbital X-37B. O mare parte din ceea ce face X-37B în spațiu este secret.
Unul dintre experimentele aflate la bord e o posibilă alternativă la GPS care folosește știința cuantică drept instrument de navigație. Acesta e un senzor cuantic inerțial.
Sistemele bazate pe sateliți, precum GPS, sunt omniprezente în viața noastră de zi cu zi. De la hărțile de pe smartphone până la aviație și logistică, toate aceste domenii folosesc sistemul GPS.
Citește și: Sistemul Starlink are probleme la nivel global. Ce s-a întâmplat cu serviciul lui Elon Musk
Dar GPS nu este disponibil peste tot. Noua tehnologie aflată la bordul X-37B ar putea revoluționa modul în care navele spațiale, avioanele, navele și submarinele navighează în medii unde GPS-ul este indisponibil sau compromis.
În spațiu, mai ales dincolo de orbita Pământului, semnalele GPS devin nesigure sau dispar complet. Același lucru se aplică și în mare sau ocean, unde submarinele nu pot accesa deloc GPS.
Chiar și pe Pământ, semnalele GPS pot fi bruiate, falsificate sau dezactivate, de exemplu, în timpul unui conflict.
Aceasta face ca navigația fără GPS să fie o provocare considerabilă. În astfel de scenarii, este esențial să existe sisteme de navigație care să funcționeze independent de orice semnal extern. Acum, SUA lansează un avion spațial secret menit să testeze tehnologia care poate înlocui sistemul GPS.
Cum poate înlocui noua tehnologie sistemul GPS
Senzorul cuantic inerțial de la bordul X-37B folosește o tehnică numită interferometrie atomică, unde atomii sunt răciți aproape de zero absolut, astfel încât să se comporte ca unde. Cu ajutorul laserelor, fiecare atom este împărțit într-o stare de superpoziție, astfel încât să călătorească simultan pe două căi, care apoi sunt recombinate.
Citește și: Revoluția AI ar putea schimba banii. Ce s-ar întâmpla cu sistemul economic global
Deoarece atomul se comportă ca o undă în mecanica cuantică, aceste două căi interferează între ele. Ceea ce creează un model similar cu valurile suprapuse pe apă.
Cele mai mici schimbări de mișcare, precum rotațiile sau accelerațiile senzorului, lasă urme detectabile pe aceste „unde” atomice.
Comparativ cu sistemele clasice de navigație inerțială, senzorii cuantici oferă o sensibilitate mai mare. Deoarece atomii sunt identici și nu se schimbă, spre deosebire de componentele mecanice sau electronice, sunt mult mai puțin predispuși la deviere sau erori. Rezultatul este o navigație de lungă durată și de mare precizie, fără a fi nevoie de referințe externe.
Misiunea X-37B va fi prima dată când acest nivel de navigație cuantică inerțială va fi testat în spațiu. Misiuni anterioare, precum Cold Atom Laboratory al NASA și MAIUS-1 al Agenției Spațiale Germane, au trimis interferometre atomice pe orbită sau în zboruri suborbitale și au demonstrat cu succes fizica din spatele interferometriei atomice în spațiu, însă nu specific pentru navigație.