Avand in vedere miza localelor, un numar de 96 de competitori electorali, partide politice parlamentare si neparlamentare, aliante politice, aliante electorale si organizatii ale cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, se vor lupta pentru a-si trimite reprezentantii in administratia publica.
Dintre acestea, numai 6 formatiuni politice sunt parlamentare: Partidul Social Democrat, Partidul National Liberal, Partidul Democrat Liberal, Partidul Conservator, Uniunea Nationala pentru Progresul Romaniei si Uniunea Democrata Maghiara din Romania, organizatie a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale asimilata, potrivit legii, partidelor politice. Iar dintre acestea, Uniunea Social Liberala (USL - PSD, PNL si PC) a propus candidati si liste de candidati comuni in mai multe regiuni.
Vot uninominal & vot pe liste
Conform legii 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, consiliile locale si consiliile judetene, primarii si presedintii consiliilor judetene se aleg prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat. Iar consiliile locale si consiliile judetene se aleg pe baza scrutinului de lista, potrivit principiului reprezentarii proportionale, in timp ce primarii comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti si primarul general al municipiului Bucuresti, precum si presedintii consiliilor judetene se aleg prin scrutin uninominal.
Legea electorala mentioneaza ca au dreptul de a alege cetatenii romani care au implinit varsta de 18 ani, inclusiv in ziua alegerilor. Dar nu pot alege debilii sau alienatii mintal, pusi sub interdictie, persoanele lipsite de drepturile electorale, pe durata stabilita prin hotarare judecatoreasca definitiva.
Dreptul de vot se exercita numai in comuna, orasul, municipiul sau subdiviziunea administrativ-teritoriala a municipiului in care alegatorul isi are domiciliul, pe baza listelor electorale permanente.
La cererea cetatenilor cu drept de vot care si-au stabilit cu cel putin 3 luni inaintea scrutinului resedinta in circumscriptia electorala in care au loc alegeri, acestia sunt inscrisi de catre primar intr-o lista electorala suplimentara, pe baza actului de identitate.
Votarea incepe la ora 7.00 si se incheie la ora 21.00, la scurt timp fiind asteptate primele exit-poll-uri.
Procedura de vot
Accesul alegatorilor in sala de votare are loc in serii corespunzatoare numarului cabinelor. Apoi, fiecare alegator prezinta actul de identitate biroului electoral al sectiei de votare care, dupa verificarea inscrierii in lista electorala a celui in cauza, ii incredinteaza buletinele de vot si stampila cu mentiunea "votat".
Prin act de identitate, pentru cetatenii romani se intelege cartea de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate ori pasaportul diplomatic sau de serviciu, aflate in termenul de valabilitate, iar in cazul elevilor din scolile militare, carnetul de serviciu militar. Cetatenii UE isi pot exercita dreptul la vot pe baza oricarui document valabil care le atesta identitatea.
Alegatorii vor primi patru buletine de vot: in judete - cate unul pentru alegerea primarului, pentru alegerea consiliului local, a consiliului judetean si a presedintelui consiliului judetean; in Bucuresti - cate unul pentru alegerea primarului de sector, consiliului local, a primarului genaral si a Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
Alegatorii voteaza separat, in cabine inchise, aplicand stampila cu mentiunea "votat" in patrulaterul care cuprinde lista de candidati sau numele candidatului pe care il voteaza.
Prezenta oricarei persoane in cabinele de vot, in afara celei care voteaza, este interzisa.
Alegatorul care, din motive temeinice, constatate de presedintele biroului electoral al sectiei de votare, nu poate sa voteze singur are dreptul sa cheme in cabina de votare, in scopul de a-l ajuta, un insotitor ales de el.
In general, votul este considerat valabil exprimat daca stampila cu mentiunea "votat" este aplicata in interiorul unui singur patrulater. Dar BEC a stabilit, recent, ca este considerat valabil si votul in care stampila depaseste limitele patrulaterului, daca optiunea alegatorului este evidenta, inclusiv in situatia in care aceasta este doar tangenta la un patrulater dar nu atinge un altul.
De asemenea, votul va fi considerat, , valabil daca stampila cu mentiune "votat" este aplicata in interiorul unui patrulater, dar pe buletinul de vot alegatorul a mai aplicat una sau mai multe stampile fara sa atinga vreun alt patrulater.
Infractiuni si contraventii
Potrivit legii, constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda inscrierea, cu buna stiinta, a unui alegator in mai multe liste electorale, inscrierea in listele electorale a unor persoane fictive ori care nu au drept de vot, distribuirea, inclusiv de catre candidati, de bauturi alcoolice in ziua votarii, in perimetrul sectiilor de votare si refuzul de a se conforma dispozitiilor presedintelui biroului electoral al sectiei de votare cu privire la asigurarea ordinii in localul de vot si in imprejurimi.
De asemenea, constituie infractiune refuzul nejustificat de a inmana buletinul de vot si stampila de votare alegatorului inscris in lista, care prezinta actul de identitate, precum si inmanarea buletinului de vot unui alegator care nu prezinta actul de identitate, parasirea de catre membrii biroului electoral a localului sectiei de votare inainte de stabilirea rezultatului alegerilor si de semnarea procesului-verbal.
Continuarea propagandei electorale dupa incheierea campaniei electorale, prin afisarea sau distribuirea materialelor electorale de orice tip, precum si sfatuirea alegatorilor, in ziua votarii, la sediul sectiilor de votare sau in perimetrul acestora sa voteze sau sa nu voteze anumite partide politice ori candidati independenti, ori purtarea, pe durata votarii, de catre membrii biroului electoral al sectiei de votare sau de catre persoanele acreditate, de ecusoane, insigne sau alte insemne de propaganda electorala sunt, la randul lor, contraventii.
Totodata, impiedicarea prin orice mijloace a liberului exercitiu al dreptului de a alege sau de a fi ales constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani si interzicerea unor drepturi. Tot infractiune este si violarea prin orice mijloace a secretului votului de catre membrii biroului electoral al sectiei de votare ori de catre alte persoane si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani.
Promisiunea, oferirea sau darea de bani, bunuri ori alte foloase in timpul campaniei electorale, precum si in scopul determinarii alegatorului sa voteze sau sa nu voteze o anumita lista de candidati ori un anumit candidat pentru functia de primar, consilier sau de presedinte al consiliului judetean, precum si primirea acestora de catre alegatori constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.
De asemenea, tiparirea si utilizarea de buletine de vot false, introducerea in urna a unui numar suplimentar de buletine fata de cele votate de alegatori, falsificarea prin orice mijloace a documentelor de la birourile electorale, precum si utilizarea unui act de identitate nul sau fals constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
Candidatul PDL la Primaria Hunedoara, amendat pentru ca a continuat campania electorala... Ponta: "E diplomatic sa nu vorbim de suspendarea lui Basescu"...