Ianuarie, aprilie si septembrie 2004. Luni in care sute de avioane aterizeaza pe aeroportul Baneasa. Printre ele, un Gulfstream. Un adevarat expres catre inchisoarea Guantanamo, cu statii in toate tarile care gazduiau inchisori CIA. Toate secretele acestui avion au iesit recent la lumina. Companiile implicate in zborurile CIA s-au dat in judecata. Mii de pagini de documente au ajuns in fata unui judecator. O data cu ele, si detaliile intregului program secret american.
Planurile de zbor au devenit accesibile. Intre ele, trei zboruri care leaga Romania de tari suspectate ca ar fi gazduit inchisori secrete. Detalii incredibile: pasageri, rute, sumele platite de CIA, contracte si acte aditionale.
25 ianuarie 2004. Avionul decoleaza din capitala Statelor Unite. Trei zile, aeronava foloseste aeroporturile din Geneva, Riad, Amman, apoi aterizeaza la Baneasa. Planul de zbor arata ca la Bucuresti doi dintre pasageri au fost debarcati. Urmatoarea destinatie: Washington DC, cu escala la Barcelona.
Urmatorul zbor ce leaga Romania de restul sistemului are loc cateva luni mai tarziu. Decoleaza pe 11 aprilie din Washington spre Guantanamo. De aici, isi continua zborul pana la aeroportul Baneasa, cu escala in Tenerife. Dupa ce a luat un pasager din Romania, si-a continuat calatoria in Maroc, unde au fost debarcate patru persoane.
Ultimul zbor in Romania are loc in toamna. 29 septembrie 2004, Wasington DC. Aeronava N85VM decoleaza spre Rabat, cu escala in Tenerife. De aici isi continua cursa spre Amman si aeroportul Mihail Kogalniceanu din Constanta. Intoarcerea in Capitala Statelor Unite se face prin Praga si un aeroport irlandez, Shannon.
Documentele arata ca avionul era insotit de recomandari la cel mai inalt nivel, iar destinatia acestuia era mereu Guantanamo. Totul in numele Guvernului Statelor Unite.
Februarie 2003, Milano. Imamul radical Abu Omar este rapit in plina strada de o echipa a CIA, cu sprijinul serviciilor secrete italiene. Procuratura intra pe fir. Magistratul care a preluat cazul, Armando Spataro, ne spune cum a dat de cap acestei operatiuni secrete: “Incrucisand toate datele, avem certitudinea ca mai intai americanii au studiat, cu cateva luni in urma, obiceiurile lui Abu Omar. Apoi l-au rapit, pe 17 februarie, l-au dus la Aviano, de unde un avion l-a dus la Rammstein, de unde un alt avion l-a dus la Cairo”.
Sute de zboruri au fost analizate de magistratii italieni. A rezultat ca, din nordul Italiei, Abu Omar a fost transportat cu un avion privat Learjet la baza americana din Germania. De aici, pana in Egipt, unde a fost inchis si torturat, a fost transportat cu aeronava N85VM.
Ancheta publica a lasat urme. O arata corespondenta dintre sefii companiilor implicate in aceste zboruri si proprietarul avionului, Richmore Aviation. Pentru a sterge urmele, inmatricularea a fost schimbata in N227SV.
Dar altele, lasate in Romania, nu pot fi sterse. Sunt dovezi ale complicitatii romane in programul CIA. Nu numai zborurile prezentate si fluxul de pasageri de la bordul avionului privat N85VM. Mai multe convorbiri telefonice implica si mai mult tara noastra in programul secret al CIA. Agenti CIA au fost apelati din acest avion. Dar si doua numere de telefon din Romania, inaintea fiecarei sosiri pe aeroportul Baneasa. Unul din aceste numere este dezactivat acum. Al doilea era folosit de o femeie. Am incercat sa o contactam recent. Dupa demersul nostru, si-a schimbat telefonul.