Nu doar de Black Friday, ci în oricare altă perioadă cu reduceri mari, consumatorii trebuie să se informeze cât mai bine asupra produselor pe care vor să le cumpere pentru a evita situațiile neplăcute.
Paul Anghel, director general în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), a oferit câteva sfaturi pentru cei care se pregătesc să profite de ofertele de Black Friday de anul acesta.
Citește și: Alertă alimentară! Mega Image retrage de la vânzare un produs popular, mai ales în preajma sărbătorilor
Cele mai frecvente reclamații legate de Black Friday
Potrivit bizbrasov.ro, în anii trecuți, în perioada reducerilor de Black Friday, cele mai frecvente reclamații primite de la consumatori au vizat următoarele aspecte:
- Afișarea unui anunț promoțional pe site-ul magazinului online -50% la toate produsele, dar în realitate, această reducere nu se aplica tuturor produselor aflate la comercializare;
- Perioada de valabilitate a reducerilor de preț și disponibilitatea produselor la ofertă nu erau menționate;
- Lipsa informării asupra reducerii la prețul de referință (cel mai mic preț practicat în ultimele 30 de zile), consumatorul nefiind informat în mod real asupra avantajului reducerii prețului la achiziția produsului;
- Deși produsul selectat apărea ca fiind disponibil în stoc, în momentul în care produsul a fost introdus în coș, acesta apărea ca epuizat;
- Deși produsul apărea în stoc, iar consumatorul a urmărit site-ul frecvent, la startul vânzărilor de Black Friday produsul apărea direct ca stoc terminat;
- Produse la ofertă care nu aveau precizat prețul vechi tăiat și prețul nou, ci doar un singur preț;
- Produsul a fost plasat în coșul de cumpărături, iar, la finalizarea comenzii, produsul respectiv a apărut cu un preț mai mare cu 900 lei;
- Pentru a face cumpărăturile de Black Friday de pe site, clientul trebuia să aplice pentru un card de cumpărături la o anumită bancă, fără a i se da posibilitatea alegerii vreunui produs, fiind imposibilă plasarea comenzii;
- La deschiderea promoției de pe site, un singur produs apărea ca având o promoție reală de 50%, iar acela deja nu mai era în stoc.
Citește și: ANPC a amendat și închis mai multe unități din Mall Băneasa. Inspectorii au găsit gândaci și șoareci morți
Sfaturile ANPC de Black Friday
„Reducerile mari de preţ, într-o anumită perioadă, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât şi pentru operatorii economici. Pentru a beneficia de aceste reduceri şi a le fi respectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze şi să acorde atenţie tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de prețuri, cum este Black Friday.”, a precizat Paul Anghel într-o postare făcută pe pagina personală de Facebook, citat de digi24.ro.
De asemenea, el mai recomandă verificarea prețurilor prin consultarea site-urilor specializate în afişarea preţurilor comparative pentru același produs:
„Recomandăm verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, practică ce a dus la îmbunătăţirea constantă a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele electronice. Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de Black Friday 2023, citiţi cu atenţie caracteristicile produsului şi verificaţi dacă acesta corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră.”, a mai transmis Paul Anghel.
„Recomandăm consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. Acesta este obligat să ofere acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele şi să garanteze faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziţionat efectiv produsul.”
ANPC mai recomandă să nu comunicăm codul PIN al cardului, alcătuit din patru cifre, dacă vom opta pentru plata în mod electronic și nu cash:
„Pentru siguranţa contului dumneavoastră, când doriţi să achizitionaţi online cu plata prin card bancar, căutaţi <<https>> în adresa URL şi o pictogramă de lacăt în bara de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteţi niciodată codul PIN al cardului din patru cifre şi parole bancare, dacă primiţi orice corespondenţă care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru.”, a mai transmis Paul Anghel, potrivit sursei citate mai sus.
Alertă alimentară! Mega Image retrage de la vânzare un produs popular, mai ales în preajma sărbătorilor... Vești noi pentru șoferi! Au început lucrările pentru Centura Comarnic. Cum va fi fluidizat traficul și câte benzi va ave...