Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a luat decizia de a obliga o bancă din România să recalculeze dobânzile pentru 90 000 de credite, deoarece consideră că aceasta nu a pus corect în aplicare transparentizarea costurilor a unor contracte, inclusiv mai vechi de 14 ani.
Descoperă în rândurile de mai jos care este banca amendată și cum a reacționat după această decizie!
ANPC obligă o bancă din România să recalculeze dobânzile pentru 90 000 de credite
Autoritățile au descoperit faptul că prin transparentizarea costurilor contractelor mai vechi de 14 ani prevăzută prin OUG 50/2010, banca obliga clienții să plătească două marje de dobândă, fapt care a dus la o decizie controversată.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a obligat ING Bank să elimine una dintre marjele de dobândă și să restituie banii clienților vizați, însă lucurile s-au complicat după ce banca s-a dus în instanță să ceară suspendarea aceste obligații până când i se judecă plângerea pe fond, fapt care s-a și întâmplat.
Motivul invocat a fost acela că obligația ar fi extrem de costisitoare și ar cere un efort uriaș din partea angajaților care ar trebui să se ocupe de recalcularea dobânzilor a unui număr de aproximativ 90 000 de credite.
Potrivit Profit.ro, ING Bank a fost amendată în urmă cu 2 luni de către ANPC, fiind obligată să refacă contractele de credit modificate în anul 2010, atunci când a fost pusă în aplicare Ordonanța 50/2010 privind contracteșe de credit încheiate cu respectivii consumatori.
În contractele aflate în derulare la acel moment, dobânda curentă care era compusă din dobânda de referință a băncii și marja băncii a fost transformată în EURIBOR / ROBOR + marja băncii + procent fix (care se calcula ca diferență între dobânda de referință a băncii și EURIBOR / ROBOR).
Unele dintre cele mai multe credite vizate de acest proces au fost acordate în EURO înainte de criza financiară, iar ING Bank România a calculat astfel o marjă nouă (procent fix) de 2,5 puncte procentuale care s-a adăugat marjei inițiate și referinței EURIBOR.
În perioada iulie - septembrie a acestui an, ANPC a verificat 5 contracte și acte adiționale emise cu ocazia Ordonanței OUG 50/2010 și a ajuns la concluzia că ING Bank a încălcat legea prin afectarea intereselor enomomice ale consumatorilor.
Astfel, banca trebuie să exclusă procentul fix din formula de calcul a dobânzii și să restituie toate sumele presupus încasate fără temei legal de la fiecare consumator prejudiciat.
Totuși, ING Bank România a cotestat procesul verbal de contravenție și a cerut suplimentar Judecătoriei Sectorului 1 să emită o ordonanță președențială pentru suspendarea executării măsurilor de remediere aplicate de ANPC până la soluționarea definitivă a dosarului de fond. Potrivit estimărilor, acest proces ar putea să dureze chiar și câțiva ani.
„În esență, impactul măsurilor impuse prin Ordinul ANPC este de natură să afecteze grav activitatea ING, în sensul că: va provoca perturbări ireversibile în relația Băncii cu clienții săi, prejudiciabile pentru fiecare dintre părți; va fi perturbată activitatea de creditare, care reprezintă un serviciu public; va genera eforturi logistice și materiale considerabile pentru implementarea unor măsuri vădit nelegale și care, în situația anulării Ordinului de către instanță, nu vor mai putea fi recuperate” a susținut banca potrivit sursei citate anterior.
De asemenea, ING estimează că pentru a pune în aplicare măsura dată sunt necesare aproximativ 291 000 de ore de lucru pentru cele 90 000 de credite vizate.
Vezi mai multe ştiri de ultimă oră pe observatornews.ro
Se deschide un nou tronson al autostrăzii Moldova. Câți kilometri au fost terminați înainte de termen... Cât costă un drum la munte cu trenul de ultimă generație al CFR Călători. Turiștii sunt atrași de târgurile de Crăciun...