Va mai amintiti modelele Kia din anii '90? Daca da, inseamna ca sunteti cu adevarat pasionat de masini, iar daca nu, este scuzabil. Erau banale, anoste si in general impresia pe care o lasau era una ieftina. Priviti apoi poze cu ceea ce inseamna Kia in ultimii trei-patru ani, cum arata Kia Cee'd si Pro Cee'd, noile Sorento si Sportage, si astfel veti avea imaginea unei evolutii constante.
Una dintre explicatii o constituie desigur cooptarea celebrului Peter Schreyer in cadrul corpului de design Kia, care, dupa ce a lasat posteritatii modele precum prima generatie Audi TT si noul VW Beetle, a acceptat de ceva vreme provocarea coreeana. Ultima sa tusa materializata pe patru roti este Kia Venga, un monovolum proiectat in Germania, la Centrul de Dezvoltare de la Russelheim.
Modelul testat a fost echipat cu un motor diesel 1.4 DSL High, care scoate 90 CP la 4.000 rpm si are un cuplu maxim de 220 Nm, disponibili de la 1.750 rpm. Daca vi se pare mica puterea, va inselati. Cuplul este excelent pentru un motor de asemenea capacitate, iar combinatia cu transmisia manuala in sase trepte, etajate ideal, fac ca Venga in aceasta configuratie sa se duca lansat pana pe la 125 km/h, chiar si in conditiile in care in masina s-au gasit patru pasageri adulti. Fortata peste aceasta viteza, Venga 1.4 DSL incepe sa tuseasca. Mai urca putin, dar e limpede ca face efort peste parametrii pe care ii urmareste.
De altfel, un indiciu limpede in acest sens il da si confortul fonic, deoarece, dupa 3.500 rpm, zgomotul motorului devine sacaitor. Aceasta turatie este insa suficienta pentru un mod de exploatare indeajuns de infipt, fara sa uitam, desigur, ca vorbim despre un monovolum. Teoretic, viteza maxima avansata de constructor este de 167 km/h pentru aceasta versiune. Pe sosea, masina sta bine: e stabila, iar curbele sunt abordate in siguranta. In versiunea de echipare Motion, Venga a fost dotata cu jante din aliaj de 17 inch, cu anvelope cu talon ingust. Pe un traseu de 220 de kilometri, consumul mixt s-a ridicat la 5,6 litri.
O valoare excelenta, care, in conditiile in care rezervorul are 48 de litri, ii confera lui Venga o autonomie extraordinara, in jur de 850 de kilometri. Mai mult, optional exista si un sistem Stop&Go, care reduce sensibil consumul. Am lasat la urma interiorul, deoarece aici este principala individualitate a masinii.
Desi poate parea fantastic, inspiratia designului sau a venit de la mobila Minotti Living, intentia constructorului fiind aceea de a sugera un melanj intre stilul italian si valori orientale. Chiar daca pozitia soferului nu este foarte ridicata, spatiul pasagerilor este la superlativ, in special la nivelul genunchilor. Exista numeroase spatii de depozitare (in fine, se pare ca majoritatea producatorilor auto au inteles cat de mult conteaza acestea pentru clienti!), doua prize de 12 volti, iar portbagajul are un volum standard de incarcare de 440 de litri, care se poate mari usor la 570 prin recurgerea la compartimentul de sub podeaua dubla.
Pretul pentru Venga 1.4 DSL MT High, echipare Motion, este de 14.719 euro (TVA inclusa), putand fi achizitionat prin programul "Rabla" cu 12.068 euro.
Date tehnice
Kia Venga 1.4 DSL MT High
Cilindree: 1.396 cmc
Putere: 90 CP
Cuplu maxim: 220 Nm/1.750 - 4.000 rpm
Transmisie: cutie manuala, sase trepte
Viteza maxima: 167 km/h
Acceleratie 0-100 km: 14,5 secunde
Consum mixt: 5,6 l/100 km
Pret DDP: 14.719 euro
Sursa: Jurnalul National