- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
Într-o lume a downsizing-ului dominată de turbine, în care mai toți constructorii încearcă să se lepede de motoarele cu cilindree mare dopând agregate mici, Mazda face un pas ambițios în față. Crossover-ul de clasă mică Mazda CX-3, ce stă pe platforma citadinei Mazda2, vine echipat doar cu un benzinar aspirat de 2.0 litri, de toată frumusețea. Vorba americanului: “There is no replacement for displacement”. Iar adevărul nu e departe.
CX-3 se simte perfect cu 2.0-ul aspirat sub capotă. Puterea de 120 CP nu e fenomenală, dacă privim puțin în urmă. Acum aproape 30 de ani, Opel-ul Kadett GSI scotea 130 CP din aceeși cilindree. Dar, atunci, nu existau norme de poluare. Motorul lui CX-3 beneficiază de tehnologia SKYACTIV, ce folosește cel mai mare raport de compresie pentru un propulsor Otto, de 14:1, pentru a respecta normele Euro 6 și a micșora consumul. Ca idee, în București, CX-3 a afișat un consum de 8.8-9.0 l/100 km, iar la drum, de 6.5-6.8 l/100 km, ceea ce nu e rău deloc pentru 120 CP aspirați. Cam atât papă și concurenții turbo cu motoare de 1.2 – 1.4 litri și putere similară. Așa că SKYACTIV-ul primește o bilă albă. Saltă în ture promt, urcă liniar, fără lag de turbo mic și peste 3.000 rpm se dezlănțuie chiar frumos. Iar cutia bine etajată și destul de precisă te îmbie să-ți condimentezi traseul cu câteva ieșiri mai sportive. Nu schimbați însă după turometru, ci după cum auziți și simțiți motorul, deoarece, în plină acțiune, layout-ul minimalist al acestuia este aproape imposibil de citit cu coada ochiului.
Când se “strâmbă” drumul trebuie să fii ce mai atent, însă. Nu, nu te afli într-o Mazda2. Garda la sol e mai mare iar amortizoarele sunt mai moi, pentru a permite și ceva ieșiri pe drumuri desfundate. Așa că pe viraje se simte un tangaj destul de pronunțat, dar nu incontrolabil. Odată ce te obișnuiești cu mașina, poți să te joci linștit. Și nu ai cum să nu te joci când totul în jurul tău “spune” sport. Poziția la volan este excelentă, făcându-te să te simți ca într-o compactă și nu într-un crossover, planșa de bord ergonomică pare că te îmbracă ca într-un coupe, iar volanul în trei spițe are o priză bună. Doar direcția te poate păcăli puțin, feedback-ul fiind destul de bun, dar nu specific unei mașini cu veleități sportive.
Mazda CX-3 este la ea acasă în oraș. Cei 4.27 metri lungime o fac să se integreze perfect traficului urban. Vizibilitatea e bună, iar în oglinzile laterale de “camion” (da, sunt foarte mari) se vede aproape totul, la orice manevră.
Prețul de bază al Mazdei CX-3 2.0 SKYACTIV-G 120 CP este de 15.290 euro, TVA inclus, și există cinci niveluri de echipare. Trebuie menționat, că aceste niveluri sunt predefinite, opțional neputându-se comanda decât vopseaua metalizată și sistemul de navigație.