Live acumXtra Night Show
Prime Time 20:30Chefi la Cutite

Istoria BMW ConnectedDrive - De la siguranta, la entertaintment

BMW ConnectedDrive, alaturi de EfficientDynamics, este una dintre directiile principale de dezvoltare adoptate de constructorul bavarez. ConnectedDrive se refera la tot ceea ce inseamna sistemele ce fac legatura intre conducatorul auto, masina si mediu.

Inca de la inceput BMW a fost in avangarda in ceea ce priveste aceste tehnologii - a fost primul producator din Europa care a oferit automobile echipate cu sisteme de navigatie, pentru ca ulterior sa dezvolte sisteme precum iDrive, NightVision, Head-Up Display, sa ofere in premiera posibilitatea conectarii Apple iPod la automobil si servicii de internet (toate acestea disponibile si in Romania). De la primii pasi realizati in acest domeniu, in anii 70, tehnologiile BMW ConnectedDrive s-au dezvoltat in trei directii: siguranta (sisteme precum Lane Channge Warning), comfort (Head-Up Display) sau entertaiment (conectarea iPod-ului in automobil).

Evolutia ConnectedDrive

Inca din prima parte a anilor '70, BMW facea primii pasi in dezvoltarea sistemelor electronice pentru automobile. Se remarcau pentru inceput inovatii tehnologice care aveau ca scop strangerea de informatii despre mediul inconjurator care apoi sa fie furnizate soferului pentru ridicarea nivelului de siguranta activa. Toata aceasta activitate de cercetare a avut ca punct central sistemele de control al sasiului, asa cum sunt sistemul de asistare a franarii ABS (1979), sistemul de control automat al stabilitatii (+ tractiunii) cu interventia franei (= ASC+T, 1989) si sistemul de control dinamic al stabilitatii (= DSC, 1999).

In prezent, sistemele BMW ConnectedDrive - printre care se numara sistemul de avertizare in caz de coliziune cu functia de franare sau sistemul BMW Night Vision cu functia de recunoastere a pietonilor - extind siguranta activa a modelelor BMW si au o contributie importanta in prevenirea accidentelor. Pe langa toate acestea, sistemele de asistare a conducatorului - precum tempomat activ cu functia Stop & Go sau asistare la parcare - adauga un grad mai mare de confort in utilizarea zilnica a automobilului.

Baza pentru toate acestea si pentru multe alte dezvoltari ulterioare a fost interactiunea dintre automobil si mediul inconjurator. Senzorii inteligenti monitorizeaza mediul si sunt capabili sa recunoasca obiecte precum alte masini sau pietonii. Dupa introducerea primului computer de bord cu senzor extern de temperatura (1980) si dupa premiera mondiala a primului sistem de control al distantei de parcare (1991), BMW a inceput echiparea cu primele sisteme integrate de navigatie din Europa, in 1994.

Conectarea telefoanelor mobile intre automobile si Service Centre a permis transmiterea unei cantitati mai mari si mai exacte de date catre automobil si a fost baza pentru multitudinea de servicii BMW Assist. Oficial, termenul "BMW ConnectedDrive" a avut premiera la editia 1999 a Salonului Auto de la Frankfurt.

Pe langa numeroasele teme de cercetare si dezvoltare, printre optiunile BMW Assist nou disponibile se numarau si Information Service (un adevarat serviciu concierge prin telefon), Emergency Call* (o noutate la acea vreme in Europa) si Traffic Information. In 2003, BMW ConnectedDrive Teleservices se extindea cu noi servicii de siguranta si confort.

Apoi, din anii '80, prima implementare a telemetriei a permis inginerilor BMW din Formula 1 sa urmareasca in timp real, prin conexiune wireless, ceea ce se petrece in monopost pentru a identifica rapid orice problema aparuta. Acum, pe baza acestei tehnologii inovatoare, automobilul BMW stie singur cand este necesara o interventie de intretinere si va transmite imediat datele importante catre departamentul BMW TeleServices in cazul unei defectiuni tehnice. Daca este necesar, personalul BMW TeleServices poate accesa electronica automobilului si poate rectifica de la distanta anumite probleme.

2011/07/29//342021-lcd.jpg

O alta directie de dezvoltare in portofoliul de produse BMW ConnectedDrive - se afla intr-o continua crestere - este cea de infotainment. In 1995, BMW a devenit primul constructor de automobile care a oferit functii de televiziune in compartimentul pasagerilor. In 2001, BMW Online a devenit primul portal de pe web pentru automobile, pentru ca, in 2004, BMW sa ofere o alta premiera mondiala: prima interfata iPod complet integrata intr-un automobil. Din 2008, BMW a devenit primul constructor de automobile care furnizeaza acces la internet, complet integrat in masina si disponibil gratuit. Din 2010 orice automobil BMW sau MINI se poate conecta la internet prin intermediul telefonului mobil al utilizatorului, beneficiind astfel de o serie de functii unice precum WebRadio, Last Mile Navigation, Facebook si Twitter.

Servicii in functie de locatie

In prezent, filosofia BMW ConnectedDrive cuprinde toate functiile si optiunile inovatoare care, din punct de vedere tehnologic, au la baza crearea unei conexiuni intre conducator, automobil si lumea exterioara. Acest portofoliu de inovatii unice inseamna confort, infotainment si siguranta, iar prin toate acestea mai mula placere de a conduce. O multitudine de particularitati sunt disponibile pentru fiecare gama de modele si pentru fiecare automobil. Printre acestea se numara Information Service, prin intermediul telefonului, cu transfer de date la sistemul de navigatie, importarea traseelor in sistemul de navigatie in automobil, on-line sau prin interfata USB, sistem de recunoastere a semnelor de circulatie si limitare a vitezei, bazat pe camera video, precum si Emergency Call, care raporteaza cu precizie pozitia in care se afla automobilul, astfel incat serviciile de interventie sa fie directionate cu rapiditate la locul accidentului.

Sisteme pentru gestionarea calatoriei

Inca din 1994, sistemul integrat de navigatie contribuie la orientarea cu precizie a conducatorilor BMW catre destinatiile lor. Astazi, un sistem de navigatie ofera mult mai mult decat simpla functie de a te duce la destinatie, iar serviciile furnizate de BMW ConnectedDrive ofera numeroase functii suplimentare. De-a lungul calatoriei, Information Service actioneaza ca un copilot virtual: un operator va poate ajuta in obtinerea oricarei informatii legate de traseu - de la restaurante la cinematografe, de la atractii turistice la hoteluri, si poate ulterior transmite adresele acestora catre sistemul de navigatie. Operatorul va poate ajuta si pentru a realiza rezervari.

2011/07/29//342022-idrive.jpg

Pe traseu, Real Time Traffic Info, care va intra in productia de serie in 2011 o data cu lansarea noului BMW Seria 1, tine conducatorul la curent cu situatia traficului pe cele mai aglomerate drumuri - autostrazi, sosele, precum si strazi sau alei laterale din orase - totul in timp real. Sistemul este valabil pentru inceput in Germania, Marea Britanie, Italia si Franta, acopera o retea de drumuri de 4 ori mai mare decat in prezent cu o rezolutie de aproximativ 500m. Astfel, imediat ce se formeaza un ambuteiaj, acesta poate fi evitat.

Cu putin inainte de ajungerea la destinatie, functiile disponibile la toate modele BMW cu incepere din 2010 - de exemplu, Google Panoramio* si Street View* - contribuie la gasirea locului cautat cu si mai mare usurinta. Acestea vor afisa imagini ale destinatiei, descarcate online pentru o orientare mai facila.

Toate aceste sisteme, disponibile prin BMW ConnectedDrive, transforma automobilul intr-un manager perfect al calatoriei, pastrand conducatorul in contact cu mediul pe parcursul drumetiei si furnizandu-i informatiile importante si relevante.
Infotainment - o combinatie puternica de informatie si entertainment in automobil.

Prin integrarea terminalelor smartphone, a interfetelor USB, Bluetooth si a accesului la internet, BMW ConnectedDrive a transformat automobilul intr-o componenta a lumii digitale.

Intregul spectru de optiuni poate fi utilizat, ergonomic si fara a distrage atentia. Cu incepere din 2011, accesul la Facebook, Twitter si Web Radio poate fi integrat optim intr-un automobil BMW prin aplicatia "BMW Connected" pentru terminale iPhone.

Interfata pentru integrarea terminalelor iPhone

Cu incepere din luna martie 2011, o noua optiune de entertainment in automobil va fi disponibila prin utilizarea iPod Out de la Apple. Aceasta este o alta inovatie propusa de sistemul BMW ConnectedDrive care, in stilul specific BMW, poate fi operata prin intermediul controlerului iDrive, ceea ce minimizeaza distragerea atentiei conducatorului automobilului.

Tehnologia de interfata nou dezvoltata ofera o operare simpla si familiara - un aspect cu care utilizatorul este obisnuit de la terminalele iPhone si iPod. Ecranul masinii ofera conducatorului BMW acces direct la cele mai noi optiuni iPod, asa cum este functia Genius, prin care acestuia i se permite generarea automata de liste cu melodiile care se potrivesc impreuna, preluate din arhiva muzicala. Toate listele stocate sunt afisate cu copertile originale ale albumelor - la fel ca la iPhone si iPod.

Afisajul si optiunile de control BMW ConnectedDrive pentru muzica sunt optimizate pentru terminalele iPhone 3G, iPhone 3GS si iPhone 4 cu sistem de operare iOS 4.2.1 si mai recent.

Din moment ce sistemul de pe terminalul iPhone al utilizatorului permite folosirea diferitelor optiuni BMW ConnectedDrive, functiile pot fi extinse continuu si adaptate prin actualizarea in software, ceea ce garanteaza intrebuintarea pe termen indelungat a actualelor si a viitoarelor particularitati iPhone. Acesta este inceputul unei noi ere in integrarea dispozitivelor electronice intr-un automobil.

Pentru aceasta integrare vasta sunt necesare adaptorul snap-in cu interfata USB/audio si optiunea speciala "Apps" din gama BMW. Aceasta optiune noua este disponibila si in Romania pentru toate automobilele BMW din gama si ofera pentru inceput functii precum Last Mile Navigation, Facebook sau Twitter prin intermediul conexiunii la internet realizata cu telefonul mobil.

Night Vision & Head-Up Display

In contextul in care ca cea mai comuna cauza a accidentelor este eroarea umana, sistemele inteligente de control al sasiului sau asistare a conducatorului sunt cele mai bune mijloace de protectie pentru evitarea accidentelor. Pentru aceasta, inovatiile cu privire la siguranta pe care le ofera BMW ConnectedDrive maresc semnificativ capacitatea conducatorului de a face fata si de a reactiona la situatiile critice cu care se confrunta pe autostrazi sau in traficul aglomerat, totul pentru a evita complet un accident sau cel putin pentru a minimiza efectele. Sistemele de asistare a conducatorului, asa cum sunt Head-Up Display sau BMW NightVision, ofera informatii concise si clare fara perturbarea atentiei de la condus. In prezent, BMW Group face cercetari cu privire la sistemele de siguranta cu un nivel mai mare de automatizare care, daca este necesar, vor fi capabile nu doar sa franeze automat, ci si sa ia anumite masuri de evitare. Cu toate acestea, conducatorul trebuie sa ramana, chiar si in viitor, cel care comanda automobilul si sa fie in postura de a refuza interventia sistemelor. Cand trebuie luate decizii complexe, omul nu poate fi inlocuit de masina intr-o maniera adecvata.

O masura foarte elocventa a eficientei acestor sisteme de siguranta este reprezentata de testele EuroNCAP. BMW Seria 5 este astfel primul automobil din istorie (si singurul pana la aceasta data) care a obtinut 100 de puncte din 100 posibile la capitolul siguranta activa.

Care este viitorul BMW ConnectedDrive?

Asa cum demonstreaza concept-car-ul BMW Vision ConnectedDrive, automobilul va deveni, in viitor, o parte integrata dintr-o serie de retele de comunicare, inclusiv internet. Aceste sisteme nu vor face doar legatura intre automobil si lumea exterioara, ci prin functii inteligente de filtrare si sortare vor oferi doar informatiile cu adevarat relevante pentru conducatorul auto, asigurand astfel un maxim de atentie asupra traficului. Accentul este pe furnizarea informatiei exacte la momentul oportun.

Conceptele de afisare sofisticata si de operare contribuie la gasirea mai rapida si intr-o maniera mai intuitiva a informatiilor necesare, concomitent cu afisarea doar a acelor date care sunt recente si relevante.

Informatia primita din "exterior", on-line, va fi asimilata cu datele stocate local. Legatura cu exteriorul va contribui in viitor si la prevenirea accidentelor in care sunt implicate alte masini sau parteneri de trafic. Sistemele de siguranta automatizate folosesc conexiuni precum Car-To-Car Communication sau Car-To-Infrastrcture Communication alaturi de o retea tot mai eficient monitorizata de drumuri precum cea din Real Time Trafic Information.

Recomandari