Antena Căutare

ANALIZA: Piata auto, in sapa de lemn - O masina noua, la 4 second

Criza economica prelungita, somajul crescut dar si introducerea timbrului de mediu, care blocheaza vanzarea autovehiculelor inregistrate inainte de 2007, au adus piata de masini noi din Romania in sapa de lemn. Media ultimelor luni a ajuns la circa 4.000 de unitati/luna, dupa o prabusire cu 45.9% in iunie, fata de aceeasi perioada a anului trecut, iar in primul semestru s-au vandut doar putin peste 24.000 de unitati (-26.4%), conform ACEA (Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile).

Ecuatia intoarcerii in timp a pietei auto din Romania, la nivelul mijlocului anilor 1990, nu e simpla. Unul dintre factori este trendul descendent european, vanzarile de autoturisme noi din UE atingand in iunie 2013 minimul ultimilor 17 ani (1,134 milioane de unitati). Iar unii se vor consola, probabil, cu gandul ca se poate si mai rau. Cea mai abrupta cadere a inregistrat-o in iunie Irlanda, unde s-au comercializat sub 1.700 de masini (-73.7%).

Dar cei mai "periculosi" au fost si sunt cei autohtoni. Taxa de poluare, de prima inmatriculare sau cum doriti s-o numiti, introdusa in 2007 si declinata sub diferite forme in ultimii cinci ani si jumatate pentru a se incerca protejarea pietei de masini noi prin ingradirea celei second, nu si-a atins decat partial scopul. Iar metamorfozarea ei in "Timbru de mediu" a pus capac. De ce? Pentru ca nu s-a inteles ca ingradirea comertului cu masini la mana a doua are un efect de bumerang si loveste indirect, dar in plin, piata de automobile noi. Limitarea importului de masini vechi se putea realiza prin implementarea unei proceduri corecte si complexe de autentificare si revizie tehnica, dupa model german, de exemplu, de care sa nu poata trece toate "cazanele", ci doar masinile ce intrunesc toate normele de poluare si de siguranta. Dar nu, "Timbrul de mediu" este doar o taxa, care trebuie achitata si pentru autovehiculele inmatriculate deja in Romania inainte de 2007.

Prin urmare, daca "Popescu X" si-a cumparat, de pilda, un Audi A6 2.5 TDI, in 2003, si acum, dupa 10 ani, isi face socotelile sa-si schimbe masina, ecuatia da cu "virgurla". Audi-ul vechi ar valora, sa spunem, 5.000-6.000 euro, bani ce ar putea constitui avansul pentru noul automobil. Da, dar "Gheorghe Y", care ar vrea sa cumpere Audi-ul, sau "Popescu X" trebuie sa achite "Timbrul de mediu", care depaseste 3.000 euro. Deci, ori "Popescu X" se multumeste cu vreo 2.000 euro, ori creste pretul la 8.000-9.000 sau nu mai vinde masina. Cum a 2-a varianta e mai plauzibila, "Popescu X" isi refriseaza Audi-ul si nu-si mai ia masina noua, iar "Gheorghe Y" cumpara cu cei 5.000-6.000 euro un second de import. E adevarat, ceva mai nou (2007-2008) si cu un motor mai mic.

Blocajul pietei de masini noi ramane, insa. O demonstreaza si statisticile. Piata auto din Romania s-a contractat in primul semestru cu 18.6%, fata de aceeasi perioada a anului trecut, la 34.978 de autoturisme si vehicule comerciale noi vandute, cu un ritm de scadere mai accelerat la autoturisme, de 19.4% (28.964 unitati), potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Iar din cele 28.964 de masini noi vandute, doar 19% au fost cumparate de persoane fizice.

Articolul continuă după reclamă

In acelasi timp insa, importul de vehicule rulate este in floare. Astfel, in primele 6 luni din 2013, au fost aduse in tara circa 102.000 de masini second si peste 21.000 de vehicule comerciale, ceea ce se traduce printr-o crestere de 38% si, respectiv, de 6%, fata de aceeasi perioada din 2012. Iar daca facem un calcul simplu rezulta ca la fiecare autovehicul (autoturism + vehicul comercial) nou vandut in Romania au fost aduse alte 4,1 second-hand.

Topul marcilor de autoturisme noi comercializate in Romania este condus in continuare de Dacia, cu 8.494 unitati vandute (29,3% din total). Urmeaza Volkswagen (3.450 unitati / 11,9%), Skoda (2.347 unitati / 8,1%), Renault (1.754 unitati / 6,1%), Ford (1.622 unitati / 5,6%) si Hyundai (1.361 unitati / 4,7%).

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
Ești mai deștept decât un copil de clasa a V-a | Sezonul 3, 15 noiembrie 2024. Andrei Urs și Vlad Condurache au câștigat suma de 15000 de lei
Ești mai deștept decât un copil de clasa a V-a | Sezonul 3, 15 noiembrie 2024. Andrei Urs și Vlad Condurache au câștigat suma de 15000 de lei Vineri, 15.11.2024, 19:00
Premierele toamnei în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Abonează-te la newsletter!

Lasă-ne adresa ta de mail și te vom ține la curent zilnic cu cele mai importante știri, astfel încât să nu pierzi nimic niciodată.


x