Dintre produsele alimentare de baza, uleiul s-a scumpit cu pana la 40%, in vreme ce volumul a scazut cu aproape 2%. Pentru cafeaua macinata si prajita - considerata de asemenea de catre consumatori un produs esential - nivelul cheltuielilor a ramas relativ stabil. Cu toate acestea, consumul a scazut cu pana la 7%, la un numar de consumatori constant.
Cheltuielile pentru produsele de ingrijire a locuintei si de igiena personala au inregistrat cresteri de 5% in prima jumatate a anului comparativ cu perioada similara a anului precedent. Dintre produsele nealimentare de baza, romanii au platit mai putin pentru detergent de rufe (-1% in valoare), in timp ce pentru sampon de par cheltuielile au crescut cu pana la 12%, desi consumul a ramas aproximativ acelasi.
Deodorantele si sapunul de toaleta au inregistrat cresteri modeste de 4% fiecare, ca volum, in timp ce numarul de gospodarii care au cumparat cel putin o data aceste produse a crescut usor.
Buticurile pierd teren, dar castiga super si hypermarketurile
Comertul modern a atras in primele sase luni ale anului 47% din totalul cheltuielilor gospodariilor din Romania pentru produse de larg consum, in crestere cu doua puncte procentuale fata de perioada similara a anului precedent. Buticurile si magazinele alimentare, principalele formate ale comertului traditional, au pierdut 4 puncte procentuale in valoare, antrenand in primele sase luni ale anului curent doar 37% din totalul cheltuielilor pentru produse de larg consum comparativ cu 41% in perioada similara a anului 2010.
La nivel de cheltuieli absolute, in aceasta perioada hipermarketurile si supermarketurile au inregistrat rate de crestere de aproape 15% fiecare, iar magazinele de tip discount de 14%. Principalul motor de crestere in cazul formatelor comertului modern este numarul mai mare de cumparatori, tendinta explicata si de expansiunea teritoriala dinamica a marilor lanturi de retail.
Studiul are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 de categorii de produse de larg consum prin intermediul cercetarii de tip Panel de Consumatori a GfK Romania, pe un esantion de 2.20 de gospodarii, reprezentativ la nivel national.
Citeste si Financiarul
Foto: Intact Images