- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
International Air Transport Association estimeaza ca liniile aeriene pierd 200 de milioane de dolari pe zi din cauza blocajului, care a propagat inca din primele momente situatii de haos cu mult in afara spatiului aerian european.
Exportatorii africani de flori si legume catre pietele europene, companiile a caror activitate depinde de livrari la termen din intreaga lume sau organizatorii de evenimente sunt doar cateva exemple de sectoare afectate sever de criza zborurilor.
Economistii spun ca nu si-au schimbat pana acum modelele de predictie pentru cresterea economica a Europei, in speranta ca serviciile de transport aerian vor reveni la normal in aceasta saptamana.
Insa un scenariu de stres, in care se presupune ca norul de cenusa ar persista deasupra continentului pentru cateva luni, arata ca scaderea veniturilor din transporturi aeriene si turism ar putea reduce cresterea economica din regiuen cu 1-2 puncte procentuale. Cresterea economica a Europei este estimata la 1-1,5% pentru acest an.
"Asta ar insemna ca multe tari europene nu ar mai inregistra crestere in acest an. Ar strivi, practic, relansarea economica. Insa problema este ca e incredibil de greu de prezis ce se va intampla. Nici macar geologii nu ne pot spune nimic", a declarat Vanessa Rossi, senior economic fellow la Chatham House si autoarea scenariului amintit.
Situatia este un exemplu perfect al asa-numitelor evenimente "lebada neagra" - incidente complet neasteptate cu un impact la scara larga, imposibil de anticipat, cu consecinte extrem de dificil de previzionat odata ce are loc.
Calatoriile aeriene si turismul genereaza circa 5% din Produsul Intern Brut global, adica circa 3.000 de miliarde de dolari, Europa fiind responsabila pentru o treime din acest volum, majoritatea traficului avand loc in lunile de vara. Continentul european nu va pierde toata "felia", insa Rossi estimeaza ca o criza prelungita a norilor de cenusa ar provoca pierderi de 5-10 miliarde de dolari pe saptamana in sectoarele de profil.
Impactul total la nivelul intregii economii europene va fi insa probabil mult mai mare, deoarece scenariul vizeaza situatia din sectorul calatoriilor si turismului fara a urmari problema transporturilor de marfuri.
Analistii estimeaza ca, desi majoritatea marfurilor si bunurilor sunt transportate, la nivel mondial, maritim sau terestru, 40% din valoarea acestor transporturi este generata de avioane.
Marii operatori de transporturi aeriene de marfa au anuntat ca livreaza "ce se poate" pe cale terestra si ca incearca sa elaboreze planuri de urgenta care implica mai multe zboruri pe rutele sudice ale Europei, insa au subliniat ca activitatea este afectata sever, iar timpii de livrare au foarte mult de suferit.
Companiile farmaceutice utilizeaza intens transporturile pe calea aerului, insa acestea au anuntat vineri ca dispun de suficienta marfa pe inventar pentru a evita o criza pe termen scurt.
Importurile de produse high-tech din Asia in Statele Unite au fost transferate la zboruri pe deasupra Oceanului Pacific, deci nu for fi afectate, insa companiile europene din acest sector vor avea probleme serioase.
In industria alimentara, majoritatea produselor sunt transportate pe mare, insa unele produse mai scumpe, precum whiskey-urile scotiene de calitate care se vand cu sute de dolari sticla in China sau Japonia, nu mai pot fi livrate.
Totodata, economiile africane deja fragile ar putea intra in colaps daca transporturile vitale de flori si fructe catre pietele europene nu ajung la destinatie.
Majoritatea companiilor de transport aerian nu sunt asigurate pentru o astfel de situatie, insa Munich Re a anuntat vineri ca ar putea introduce in oferta polite de daune pentru anulari de zboruri daca piata va cere astfel de produse.